Veronica Sandahl

Arbetsprover

30:e Januari 2012.

 

Återigen har vi grafikkurs i skolan inom torrnåls teknik. Jag har nu ristat färdigt en plåt som jag ska trycka imorgon. Denna vecka har vi egentligen tre olika workshops som vi kan få välja. Fotografi med Agneta Ekman Wingate, Text och diskussion med Thomas Dahl (samma person som föreläste förr förra veckan. Han med stolen.) och Grafiktryck med Pia.



Grafiktryck känns mer praktiskt och roligare för mig och jag ska försöka trycka nånting som jag kan fylla mina arbetsprover och portfolio.


Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tänker jag fokusera min energi till att söka till Konstfacks ”Grafiskt Design och Illustration” programmet. Men de kräver väldigt mycket av oss i arbetsprover.


1.       Gör ett porträtt av din förebild/inspiration.

2.       Göra tre bokomslag till klassikerna Dracula, Dr Jekyll & Mr Hyde och Frankenstein. Plus göra en logotyp till bokomslagen och ett bokmärke.

3.       Göra en slags illustrations serie till Augosto Monterroso korta novell ”När han vaknade stod dinosurien kvar!” (Detta är hela novellen och är känd som världens kortaste.)

4.       Använd mina saker i mitt rum till att skapa en utställning om mig själv.

5.       Egna arbeten.

6.       Skriftlig motivering.



Jag är nästan klar med porträttet av min förebild, författaren, regissören och konstnären Clive Barker. Har ritat färdigt tre bokomslag till klassikerna som jag ska scanna in och redigera på datorn och nu ska jag försöka rita fram en illustration till Dinosaurie sagan på photoshop. Jag började med arbetet ganska tidigt och jag har en och en halv månad kvar tills det ska skickas in men jag känner mig ibland ganska pressad över det är så många uppgifter. Jag vill att det ska se bra ut och jag måste kunna hinna göra färdigt men min andra portfolio till resten av konstskolorna.


Min ateljé ser ut som ett katastrof område men jag känner att jag har åstadkommit ganska mycket grejer under höstterminen. Vi tvåor kommer inte ha så mycket workshops och kurser under vårterminen som vi hade i ettan men vi kommer vara stark fokuserade på att jobba i våra ateljéer till att bygga upp våra portfolior så någon sovmorgon tänker jag inte ha förrän till sommarn.

 


Puh! Jag har glad över att min restaurang utställning inte kommer att vara förrän vid slutet av Mars. Deadlinen för arbetsproverna till de flesta skolorna ligger på 15:e Mars och då kommer vi alla vara ganska stressade.









Personen ovanför: Clive Barker och hans bok Abarat. Ett av mina favoritböcker!

#1 - Johanna

Lycka till med arbetsproverna :) .



Jag tycker det var riktigt roliga uppgifter, nu blev jag inspirerad att göra illustrationer till älskade monster klassiker!



Ha en trevlig hel!

#2 - lena

Ja, du har allt fantasi och kunskap för att kunna skapa dina verk. "ryslig" häftig mannen på sängen.