Veronica Sandahl

Säffletidningen och Bilderböcker

 

16:e Oktober 2012.

Idag är jag med på bild i kultursidorna i Säffle Tidningen! Känns jätteroligt att få lite publicitet av mina verk.

 

 

 

Just nu känns det lite trögt med min inspiration. När jag fick inbjudan att ställa ut mina Frankensteins illustrationer inne på UNO, fick jag en rejäl kick att göra fler teckningar inför utställningen. På mindre än två veckor hann jag göra färdigt tre perfekta illustrationer av min favorit story. Det var underbart!

Men nu ligger jag i trögläge igen! Jag har försökt göra några nya bilder men de blir bara skräp och kludd. Förutom att leta efter ett arbete, besöka arbetsförmedlingen etc. har man rätt så mycket tid att skapa nya verk och jag vill utnyttja den tiden så mycket jag kan.

Jag har länge haft en fundering att kanske skapa en bilderbok eller en grafisk novell av mina teckningar. Om jag bara gör några fler teckningar till av ”Frankenstein” plus skriver en text till den, skulle de bli en komplett berättelse.

 

Jag har också fått mycket beröm för mina ”Tiger-Tavlor” för dess berättandelikande innehåll. Om jag gör fler av den serien, kan de bli en söt liten bilderbok av den då?

Men såklart hur ska jag gå tillväga? Jag har aldrig gjort en barnbok förut? Hur gör man?

Om man funderar på Frankensteins Illustrationernas stil och innehåll (Vilket några av dem är rätt otäcka för barn under 6 år.), vilket nivå ska man tillskriva dem? Barn eller Ungdom?

 

 

Vilka förlag kan man vända sig till? Wahlström, Raben & Sjögren och Bonnier är nog rätt svårt att komma in på, men hur är de med de mindre förlagen? Finns det något förlag som kanske fokuserar mest på klassisk litteratur eller är mer öppnare för nybörjare? Vilka krav ställer förlagen i bildernas och textens kvalité och form?

Jag vet att jag kan teckna och illustrera men jag behöver tips och råd! Det är inte bara att rita!