Veronica Sandahl

Magic Moments <3

22:e december 2013.

 

Jag är nu hemma i min gamla hemstad Säffle igen och är nu äntligen fri från alla läxor och uppgifter som vi har haft under hela terminen.

 

Det har varit en tuff och intensiv termin här på skolan! I början fick vi små uppgifter som vi lätt fixade och hade inga problem med.

 

Men under november och december har vi kämpat och slitit dygnet runt för att hinna färdigt med alla våra slutuppgifter.

 

Efter vårt lilla break med bowling och karaoke förr förra veckan, gick jag och klassen tillbaka till data salarna igen och påbörjade med vårt sista arbete; att ta hand om manusförfattarnas texter "Magic Moments" och göra det till en bok innan jul-lovet.

 

”Magic Moments” heter boken, handlar manusförfattarnas ”magic moments” dvs. ögonblick i deras liv som de aldrig har glömt och interjuver med deras förebilder; manusförfattare, regissörer, skribenter etc.

 

Vår uppgift var att göra omslaget, inlagan och layouten till texterna.

 

Och det var verkligen en tuff uppgift!

 

Manusförfattarna hade skrivit texterna väldigt olika. En del hade bra struktur i sin presentation, Magic Moments och intervju, men andra hade blandat ihop dessa teman eller kört sin egen stil. Ex presentationen och Magic Moment var allt i ett och ibland var intervjun skriven mer som reflektion eller faktaform, och vissa skrev flera sidor och andra bara få rader.

 

Inte lätt alls i början att komma på en bra struktur hur bokens inlaga skulle se ut när texterna var så olika och dessutom tillsammans med bilder och foton som författarna ville ha med (Som några hade ganska dålig bildkvalite.) inom två veckor!

Har aldrig gjort en bok till någon förut så var jag först lite skrajsen hur jag skulle börja. Det var så mycket text och så många bilder och så lite tid.

 

Men med hård disciplin och bestämdhet satt jag dag och natt under de två veckorna framför skolans Mac och arbetade med boken! Inte bara jag, hela klassen arbetade hårt för att hinna färdigt.

 

Ibland hände det att programmet Indesign (som vi arbetade med.) krånglade och man förlorade det man hade arbetat under den senaste timmen eller dygnet och man fick börja om på nytt. Inte roligt alls kan jag säga! Ibland krånglade skrivaren. Ibland kom Manusförfattarna med sista minuten texter eller rättelser, Ibland kom tvivel över om man gör rätt eller fel med texten? Ser layouten, typsnittet eller bilden bra ut eller har man gjort helt fel?!

 

Ibland hade vi en mysig pizza stund inne i skolan matsal på kvällen och bara hade det lite gött.

 

Jag känner nu i mitt trötta huvud hur mycket energi som har gått åt att göra klart boken! Det har varit stunder som man har känt ”Nä, nu ger jag upp! De går inte!” eller ”Jag orkar inte” eller vill bara få gå och lägga sig och sova. Men jag har bet ihop och fortsatte!   

 

 

 

Men I torsdags fick jag boken äntligen klart och under redovisningen samma dag fick jag utmärkta betyg av lärarna för bokens form och layout och berömde min utveckling jag har gjort under terminen.

 

 

 
 

Det var så underbart att höra!  :-D Efter all slit man har gjort och känna att det har lönats sig att vara stark!  

 

Och nu i fredags gjorde jag klart de sista hemuppgifterna ”Plazan” och ”Pysseluppslaget” och nu kan jag äntligen andas ut och vila och njuta av jul-lovet.