Veronica Sandahl

Tillbaka till Sunne igen

11:e Oktober 2014

 

Då var man tillbaka till Sunne igen då! Mamma och Arne kom och hämtade mig idag med bilen så vi kunde ta med alla mina överfyllfa väskor och packningar.

Jag är nu i min lilla lägenheten igen och har nu packat upp alla mina kläder och saker och lagt dem i byrån och klädskåpet och försöka anpassa mig att bo i en liten småstad igen. 

 Känns lite konstigt att komma tillbaka hit och se så lite människor på gatan. När man levde som tillfällig Stockholms bo blev man snabbt van med strängseln, den snabba takten, överfulla tunnelbanetåg och hela tiden ha koll på att ingen smyger sin hand i min väska för att sno plånboken eller SL-kortet. Man blev först lite förvirrad och stressad när det var folk runt omkring en hela tiden men man vände ganska sig fort och kunde sedan hålla samma tempo som dem (Framför i korridoren i T-centralen. Herregud, man kunde knappt andas där på mornarna när man skulle ta tunnelbanan till jobbet. Aldrig kul att vara i T-centralen under rusningstid.).

 

 Jag kan inte fatta LIA-perioden är över! Kändes som igår när man stod vi tågstationen i Säffle, sa adjö till mamma och bar iväg till Stockholm med fjärilar i magen. Jag var både nervös, spänd, nyfiken, förväntansfull men samtidigt lite orolig över hur de skulle gå.

 

Tankar om hur det kommer fungera att bo hos min värdfamilj, min praktik, att åka i tunnelbanan på kvällen, all trängsel och stress när man lever mitt i Sveriges pulsåder och sedan all brott och kriminalitet som finns där. Men också var jag förväntansfull. Att testa på att leva och ha tillgång till bra trafik, alla aktiviteter, nöje, sport och kultur som fanns serverade på silverfat där, men också gamla vänner och släktingar som jag inte har sett på ett tag.

Jag kan lova att jag verkligen tog tillfälligt i akt och utnyttjade tiden i Sthlm på allra bästa sätt!

Förutom Centrum, Gamla Stan och Nacka har man inte kollat igenom Stockholm ordentligt tidigare, men nu när man har bott där ett tag så har jag vidgat den; Barkarby, Jakobsberg, Sundbyberg, Odenplan, Stadshagen, Gullmarsplan, Hötorget, Skanstull, Sofo, Alvik, Sickla och såklart Stureplan. 

 
 
 
 
 
 
 

 

 Jag blev förälskad i Vintage och loppis kulturen i Sthlm! Att du kan hitta riktiga fynd i de jättefina Vintagebutikerna på Odenplan eller i Trädgårdens sommarloppisar där man kan hitta en klänning eller jacka för endast 10:-. Kläder som sällan har används eller är gjorda för cirka 30-40 år sedan men fortfarande har kvar sin kvalité.

 
 

 Jag passade på att träffa gamla klasskamrater och ta fika ihop och prata om både gamla tider och inför framtiden och sedan lite shopping och bio efteråt. Sista helgen såg jag och en kompis som heter Cissi på filmen ”100 steg från Bombay till Paris”som var en jättefin film. (Samma regissör som har gjort Chocolat. Värt att se jag lovar!)

 
 
 
 

Var med på After Work med klasskamraterna på utomhusstället Trädgården i Skanstull.

 
 
 
 

 

Både Berghs och Vulkan förlag har varit bra ställen att praktisera. Båda har gett varsin sida över hur det är att jobba inför förlag och att ta hand om kunderna. Vulkan gav mig mycket uppgifter med bokomslag och inlagor att arbeta med och visa dem för kunden och få deras bedömning. En del böcker och författare var lätta att arbeta med, andra var det inte men det var lärorikt.. Berghs gav mig chansen att få ta del av deras möten inför Vår-Sommar katalogen och se processen när böckerna publiceras och marknadsförs. Jag fick också hjälpa till att skapa deras kommande katalog inför nästa år och läsa manus och skriva rapporter om dem.

 
 
 
 

 Träning två-tre gånger på Sats träningsgym passade jag på att göra och under september delta i Tjejmilen med Lena och hennes kompis. En solig och perfekt dag där vi blev bjuda på dricka, ostkaka när vi kom till mållinjen och fick en skinnade medalj att hänga runt halsen.

 
 

 Jag ställde upp som hårmodell på Scwarzkopf modevisning och fick den värsta afrofrisyren! Jag vet inte hur många spolar dom satte in i mitt hår men resultatet blev en stor boll med lockar. Jag brukar locka mitt hår ibland men aldrig såhär krusigt! Men det var roligt att bli stylad och sminkad och sedan gå runt på scenen. Alla fick väldigt häftiga frisyrer och sedan att vi alla fick gratis hårprodukter var heller inte så fel.

 
 
 

Jag hann med såklart att träffa Andreas och Johanna med deras småttingar Elliot och Luna.

 
 
 
 
 

 Min värdfamilj Ulla och Nina har varit hur rara och snälla som helst att bo med. Man har blivit bjuden på mat och fika och ibland har jag och Nina tagit en joggingtur runt kvarteren och njutit av de varma höstvädret.  

 

 

Som sagt; hela min Sthlms period har bara varit roligt, stimulerade, inspirerande och helt enkelt underbart! Att se nya stadsdelar man aldrig varit förut, praktisera på bra förlag och se hur det går till, träna på Sats, fynda fina kläder och saker och umgås med vänner och familj. 

 

Vi ses snart igen Stockholm!

#1 - ann-louise

Roligt att få se och läsa om hur din Stockholmsvistelse har varit. Verkar varit lyckade veckor! :-) Kram Ann-Louise

#2 - lena

DU förvånar mig inte om du hamnar i Stockholm när skolan är slut. Lycka till med skolan. Vi höres.

#3 - Anonym

Tack Veronica! Häls Ulla