Veronica Sandahl

Examen på CCC

1:e Maj 2015.

 

Jag kan bara inte fatta det! För bara en veckan sedan satt jag och Hanna inne på The Studio och gjorde våra sista uppgifter och ha en liten avskedsfest med vin, snacks och god ost tillsammans med personalen, till att sitta här nu i mammas lya igen som nyexaminerad student.

Jag och Hanna fick varsin jättefin design-bok från alla i företaget. Böckerna innehåller jättesnygga inspirationsbilder av olika loggor och grafisk profiler och kommer passa perfekt när man behöver idéer och inspiration inför framtida projekt. Det har gått jättebra att jobba på The Studio. Mina uppgifter bestod mycket originalarbete av pärmar, annonser, affischer och förpackningar, också research arbete och fotografering för nuvarande och kommande projekt.

 

 
 
 

Jag fick lära mig en hel del av att arbeta mycket noggrant och 100% perfektion utifrån mallarna som företaget använder och vad man ska tänka på när man arbetar med text och bild layout. Mysiga frukost-mornar på måndagarna har det varit, ta lite tårta-paus när någon fyller år och underbar stämning bland personalen har det rått under hela praktik perioden.

 Men tiden går alldeles för fort när man har roligt, i måndags var jag tillbaka till skolan igen och deltog i redovisningen av våra praktik-perioder samt en föreläsning som handlade om retorik. Tisdagen var det mest arbete med att sätta upp utställningen på CCC och onsdagen den 29:e april var det äntligen examen.

 

 
 
 
 
 
 

Konferenscentret CCC är verkligen ett fint ställe att ha sin utställning på, gott om plats och mycket ljus och fantastiskt utsikt över älven. Vi hade vår utställning och middagen på femte våningen och alla var uppklädda och glamourösa. Först var det klassfotografering med hela GFT13, sen ceremonin med tal, utdelning av examensintyg och stipendieutdelning. Efteråt var det mingel och både min mamma, Lena och mormor var där och gratulerade och jag fick både blommor, ett snyggt armband och många kramar från dem.

 

Vid halv sju tiden var det middag för oss nyexaminerade, vi serverade jättegod men tyvärr jättelite mat tillsammans med vin och härligt efterrätt. När vi var klara så hade vi en DJ som spelade för oss ute på dansgolvet.

 
 

 

Minglet och ha vår examensfest på CCC var både trevligt och roligt men tyvärr blev vi alla lite missnöjda med själva maten och DJ:en. Vi betalade 400:- /person för mat och underhållning, ganska mycket pengar för fattigt student, så borde vi ha fått mer för pengarna. Vi fick bara huvud och efterrätt (vin inkluderad.) och sisådär DJ som inte kunde helt värma upp dansgolvet med bra musik, och vi fick gå ut från CCC vid midnatt pga. av någon hade tagit med sig alkohol in till festen. Väldigt tråkigt!

 

 

Men vi alla hade kvar festhumöret så vi gick till en bar som låg nära stortorget i Karlstad, tog en öl och hade efterfest där istället. Jag övernattade hos min faster Marianne (Tack, tack och åter tack att jag kunde sova över hos dig.) under dessa hektiska dagar så det var rätt skönt att inte behöva krångla med bil, buss eller pendelskörning när jag äntligen tog kvällen och sa adjö till alla i klassen.

 

Och nu när man har en ganska tidig sommarlov tänker jag satsa 100000% att hitta ett sommarjobb innan slutet av Maj. Jag har försök hitta under hela våren efter jobb inom grafisk formgivare/Media branschen eller som receptionist men ingen napp än så länge.

 

 Men jag tänker inte ge upp! Jag ska ha ett jobb innan månaden är slut och låt oss hoppas att min nya Toshiba dator kommer återfå sin hälsa igen. Batteriet till (den är inprogrammerad i datorn, ej avtagbar.) laptopen är nästan helt slut och jag måste skicka in den för reparation. Spelar ingen roll om jag låter ha laddaren inkopplat hela tiden, batteriet vill inte laddas! Så håll tummarna att den kommer funka ingen.

 

Så jävla, jävla typiskt nu när jag mest behöver den! Får använda min gamla och uråldriga laptop till att hitta jobb, om den orkar!