Veronica Sandahl

Cafe Namenlos

7:e februari 2016.

Hela veckan har mest varit lugn. Har mest varit i Neues Kunsthaus och tagit hand om utställningen och tagit emot besökarna. Vi börjar få fler och fler turister till Ahrenshoop nu eftersom våren är på väg och sportlovet har kommit. Man börja känna fler underbara dofter ute vid restaurangerna just nu och jag märker att fler turister besöker stranden. Luften är varm och solen börjar att gå ner senare och senare. Längtar efter att få byta min vinterjacka mot min lättare vårjacka.

 

Igår var jag och Anne på café Namenlos (Ja det stämmer, caféet heter bokstavligt Namnlös.) och beställde varsin härlig tårtbit och kaffe. Jag valde en bit Schwarzewald tårta. Jag har aldrig ätit den sorten förut och jag kan inte beskriva hur god den var och vad mycket man fick för pengen. Den var inte billig eftersom cafét är ganska dyr men det var värt det. Tyskarna kan sin sak att baka riktiga goda tårtor, pajer och sälja dem i stora proportioner. Förutom vår klassiska Semla, Kanelbulle, Kladdkaka, och Prinsesstårtan kan jag inte komma på fler svenska klassiska verk som kan mäta sig med Tysklands utbud. Deras bakelser är större, krämigare och godare än våra bakelser och dom vet hur man använder choklad på rätt sätt.

 

Även om jag har lagt ett nyårslöfte att inte äta så mycket sötsaker, främst undvika socker i vanlig mat (vilket jag har undvikit ganska bra) så tycker jag att man borde unna sig ibland en god tårtbit eller ett glas vin under helgen.

 

 

Och nu när jag är i Tyskland måste jag testa på deras specialiteter! 

 

 
 
 
 
 
 

  

#1 - lena

Ja, det är klart att du ska unna dig, ha det bra.