Veronica Sandahl

Farväl Akureyri

28:e Oktober 2016.

Idag lämnade jag min kära stad Akureyri för att nu dra iväg söderut till staden Vik.

 

Jag har haft kontakt med en familj som bor på en bondgård som behöver hjälp nu under november månad med att ta hand om receptionen, städningen av ladugårdarna och sköta om djuren. Dom har både får, kor, hästar och en liten katt så det kommer nu bli mer att göra för mig än vad jag tidigare har gjort hos familjen M och på Grabrok. Det kommer att bli tidigare mornar och kortare dagar nu när vintern är på väg. Det är fortfarande snöfritt nere i Akureyri men det har nu kommit snö uppe bland bergstopparna och  det är mycket vackert att se.

 

 
 

Jag kommer sakna Akureyri, vill väldigt gärna komma tillbaka hit igen. Antingen med chansen att få jobba där som receptionist, servitris, städare eller galleri assistent eller var som helst, eller jag bor hos en värd-familj igen. Staden är borde liten och stor samtidigt. Alla butiker ligger i centrum och jag har nästan blivit stammis hos Backpacker puben med sin Happy Hour som jag, Mona, Shelby och Sabrina besökte för att ta oss en billig Öl. Också Cafet Te & Kaffi Akureyri där du kan få världens godaste kaffedrink kommer jag att sakna. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jag kommer att sakna Huvudbiblioteket som jag ibland besökte och lånade något att läsa på kvällarna. Oavsett vart jag är i världen, bibliotek känns alltid hemma för mig, bara sitta ner i nåt hörn och läsa en bok.

 

 

Jag kommer sakna att strosa omkring i staden och runt kyrkan som jag aldrig fick chansen att gå in i pga den alltid var stängd och låst. Jag kommer sakna familjen M, alla dessa utflykter vi gjorde upp till bergen där jag fick chansen att bekanta mig med deras hästar och ge dem lite go bröd då och då. Jag kommer sakna världens goaste kattunge, Zimba. Har aldrig mött mer keligare kattunge än denna. När han vill få uppmärksamhet mjauar han jättehögt tills någon lyfter upp honom och kliar honom på magen eller bakom örat tills hans blir nöjd.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jag hoppas verkligen jag kan komma tillbaka hit igen!

 

 

 

 

För att ta mig först till Reykjavik betalade jag en plats i en bil av en mamma och hennes dotter som skulle åt samma håll. Folket i Akureyri åker ofta ner till Reykjavik under helgerna för antingen träffa släkten, spela hockey, ta flyget eller bara festa. För dem är att åka till Reykjavik precis samma som vi Säffle-bor vill åka till Karlstad för att shoppa eller festa. Ingen stor sak, fast resan är både lång och tröttsam.

 

Min rekommendation är att lifta med bil ner till Reykjavik eller visa versa, du spar både pengarna och tid än om du skulle ha tagit bussen. Jag betalade endast 3000 isländska kronor och resan tog bara fem timmar innan vi nådde Reykjavik. Det var ganska sent när vi kom fram men som tur är hade jag bokat en säng på vandrarhemmet Galaxy Pod Hostel som jag ni ikväll ska övernatta innan jag tar bussen imorgon till Vik. Betalde cirka 530 kr för natten där och det var värt pengarna. Istället för en vanlig säng sov jag i en slags rymdkapsel. Dennna rymdkapsel har både rena sängkläder, häftigt blå ljus som man kan slå på och en lucka som man kan stänga om sig när man ska gå och lägga sig.

 

Såklart kunde jag ha funnit en mycket billigare sängplats, en vanlig våningssäng i en sovsal men jag hade ingen större lust till det. En rymdkapsel vill jag sova i! Har aldrig gjort det förut och jag vill passa på att testa. Det är mycket vanlig med såna kapslar i Japan, mindre utrymme såklart men mycket billigare och fräschare. Jag delar kök och toalett med dom andra gästerna men det går bra.

 

 

 
 
 
 
 
 

Gott natt på er!