Veronica Sandahl

Mitt nya hem Höfn

26:e augusti 2017.

 

Jaha, då har man flyttat igen då. Inte till Sverige och hem till Säffle, nej då. Denna gång till staden Höfn som ligger på östra sidan av Island och ska jobba här till hösten.

 

Jag bestämde redan i början av Juli att försöka hitta ett nytt jobb här på Island efter mitt kontrakt hos Gerdi har gått ut. Man får bra lön här och jobb möjligheterna inom turism är betydligt lättare att hitta än hemma i Sverige och om man redan bor här så är det bara att söka och få napp på direkten. Det tar såklart lite tid men jag fick fort napp på två hotell och ett gästhus. Ett gästhuset i Reykjavik och dom två andra i Höfn. Det var frestande att säga ja och bo i Reykjavik under hösten. Det är en underbar stad men nackdelen var att jag skulle ha fått betala skyhög hyra för bara ett litet skrymsle och för inte tala om maten! Hela min hyra skulle gått åt mat+logi och ingenting att spara så därför valde jag Höfn. Jag kommer jobba på ett litet hotel som heter Höfn Inn och där kommer mitt rum vara inkluderad i kontraktet. Puh! Nu med så många turister som kommer och besöker landet är det rätt svårt att hitta ett billigt boende, även i Höfn. Så när jag var och blev intervjuad vid Höfn Inn, fick rundtur och såg mitt boendet sa jag genast ja.  Det är mest praktiska och även om Höfn är en liten stad njuter jag redan nu att ha Netto, simhallen, biblioteket och Vinbudin i närheten.

 

Igår hade vi förresten på Gerdi ett litet farväll picnic uppe i bergen. Eftersom det är så många som åker hem ordnade våra chefer Torey och Bjossi med god grillning av grillad lamm, varmkorv och potatissallad till oss. Det var mysigt och ett bra avslut för min sommar på Gerdi.

 

 
 
 
 

 
 

Rummet och huset jag bor i nu är både fräsch och rent. Det är skönt att bara gå ut och handla utan att bekymra sig över vem som har bilen och när bussarna går. Det är bara att gå ut, promenera cirka 1000 meter och sedan har du Netto framför dig. Men det känns lite underligt och jag saknar lite att ha folk runtomkring mig. När man bor kollektiv och sedan mitt ute på landet vänjer man sig väldigt fort och nu när man är i en liten stad och man delar inte rum med någon eller känner ingen i staden så blir det lite extra tufft.

 

 

Men jag tror att det kommer gå bra! Om det inte funkar är det bara att åka hem. Jag har haft en bra sommar och tjänat mycket pengar med att bädda, skura och servera.