Veronica Sandahl

Gott nytt år i Grövelsjön!

31:e december 2017.

 

Idag är det sista dagen av året 2017!

 

Jag befinner mig just nu högt uppe i Dalarna, inne i mitt lilla rum på Grövelsjön fjällstation och skriver. Jag har just gjort klart mitt pass i matsalen och ikväll kommer det att bli fest inne i restaurangen med både mat, vin och trubadur så det gäller att fixa till sig lite nu. Under denna vintersäsong kommer jag befinna mig här uppe på Grövelsjön fjällstation för att jobba som stugvärd inom matsal och städning. Jag fick detta erbjudande när jag var uppe på Island. Tyckte att jobbet lät både bra och spännande (Har aldrig varit i Dalarna.) så jag tackade ja.

Jag kom till stationen den 26:e dec och resan hit tog (med både tåg och buss) cirka 9 timmar att åka. En mycket lång resa men smidig, inga tåg eller buss förseningar. Det var bara den sista sträckan med bussen från Mora till Grövelsjö som vi upplevde en rejäl snöstorm men det gick bra.

Jag är glad att vara här! Hela Dala landskapet är som en sagobok. Höga kullar och täta skogar som är täckta med snö och röda, mysiga små trähus med vita husknutar. Grövelsjön ligger precis vid gränsen till Norge och inte långt till Idre fjäll. Den har en utmärkt skidanläggning för både längd och slalomskidor så jag ser fram emot att träna upp mina skidkunskaper. Jag kan åka längdskidor litegrann men inte slalom så här har jag min chans!

 

Gott Nytt År!