Veronica Sandahl

Fasanjakt i Bruton
31:e Januari 2017

Jag gillar nog Bruton bättre än Coleford. Coleford kände som en liten, sliten by med en stor skog alldeles bredvid som var för lerig och svår att gå runt i.

Jag bor nu lite utanför Bruton, i byn Catcombe och här är både naturen och byn mycket finare. Landskapet är kurvig och grön med många åkrar och ängar och helt perfekt att ta långa promenader med hund flickan Otter.

 

 
 
 
 
 
 

Visst är vädret just nu ganska regnigt och mitt lilla jobb här hos min nya värdfamilj är trädgårdsarbete och hundvaktning innebär att man blir ganska blöt och lerig gör inte så mycket. Jag har tagit med mig tillräcklig med ombyte jag kan slita och lera sönder. Som sagt gillar jag Bruton!

 

Det finns en fin, liten pub här i närheten som heter "The three horse shoes" där man kan ta sig en öl och bit mat. Min värdinna Tamara bjöd mig på en jättegod måltid inne i puben förra veckan. Det var trubadur kväll den kvällen och jag fick också chansen att möta byborna som alla var jättesnälla och önskade mig varmt välkommen.

 

 

 

 
 

Några dagar senare, lördag den 28:e, bjöd Tamara och James (hennes man.) med mig på Fasan jakt.

 

Det var den sista dagen på säsongen och alla i jaktsällskapet var med för att delta. Min roll under dagen var att hålla i en röd flagga och vifta runt med den för att skrämma och vilseleda fåglarna under jakten. Det var två grupper. En grupp som tog hand om stjutningen och en som gick över åkrar och ängar och flaggade.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Detta var en unik chans att se hur fasanjakt går till och se mer av landskapet runt Bruton. Det är striktare regler att gå över tomter och marker här i England men vi hade tillåtelse från ägarna att vara där.

Jag har ingen aning hur vanligt det är med fasanjakt i Sverige, är ingen jakt människa men här i England har fasanjakt pågått i flera generationer och är mycket populär bland engelsmännen. Flesta av fasanerna lever vilt men pga. efterfrågan föder engelsmännen upp dem i stora burar ute på landet. När dom är stora nog släpper dem fria och stjuter ner dem sedan med geväret.

Jag blev paff vid slutet av dagen att se, 105 st fasaner. upphängda på rad. 105 tjutna fasaner på bara en dag!

 

 

Det är rätt många men jag vet att köttet kommer väl till användning. Puben "The thre horse shoes" köpte några dussin till restaurangen, resten delades upp av medlemmarna som deltog. Fasan köttet är mer rosa än vanlig kyckling och smakar mycket bättre. Du kan nog inte få bättre kött eftersom det kommer från fåglar som levt i de fria och ej från kycklingar som har levt i trånga burar. Detta är ur min, naiva, synvinkel. Jag har aldrig varit nära i fasanjakt eller någon jakt tidigare. Att se alla dessa djur och veta vart köttet direkt kommer ifrån är mycket fascinerade. Man är van att se kött antingen som färs eller i stycken, inplastade i förpackningar i matvarubutiker men aldrig se hela djuret.  Men synd över sån vacker fågel.

 

 
#1 - lena

Spännande att få vara med, men skulle man få se hur alla djur behandlas som man äter, tror jag att jag bara skulle äta grönt, men det är gott med en stor köttbit. kram på dig. Fin hund!

#2 - henrik

hej weronicka.jag är en kille som skulle vilja stå som krokimodel men jag är lite osäker på vad som krävs.har du tid o berätta lite så vore det jättesnällt.annars får du ha jättebra.mvh Henrik