Veronica Sandahl

På väg till Island igen!

28:e Maj 2017.

 

Allting är nu packat och klart. Har noga valt ut tröjor, byxor, skor, bikini och jacka som både passar till klimatet och som även får plats i min resväska. För i övermorgon drar jag iväg upp till Island igen!

 

Jag har nämligen skaffat ett sommarjobb på ett hotell nära staden Höfn. Fick hjälp via Nordjobb att hitta jobbet och mitt arbete kommer att bli att hjälpa till med hotellstädning, reception och lite service i restaurangen deras. Hotellet ligger södra sidan av Island, väldigt nära havet och dessutom långt ifrån närmaste stad, men jag har tidigare jobbat mitt ute i ingenmansland så man får vänja sig. Det gäller att vara omgiven med roligt folk, ha gott om brädspel, trevliga middagar och en bra minibuss så man kan ta sig runt och se sig omkring.

 

Jag har tidigare varit på Island och vet hur jag kan navigera runt KEF flygplats, staden Reykjavik och hur jag kan fixa att ta mig till hotellet. Jag är expert hur man kan komma billigt undan via samåkning, snabbköp och bra, billiga vandrarhem. Jag kommer känna igen mig och inte bli lika vilse som förra gången men destinationen som jag åka till har jag aldrig varit. 2/3 har jag sett Island men inte resten av södra och östra sidan av landet.

 

Sedan att jag kommer jobba med lön!

 

Eftersom jag är på Island måste jag skaffa bankkort, Id, veta hur mycket jag ska skatta etc. Det kommer också ställas högre krav på mig eftersom det inte är någon volontärarbete utan ett riktigt jobb!

 

Man börjar känna sig både nervös och lite orolig. Tänker så mycket på hur det var på S Camping förra sommaren och på hotellet i Sunne. Båda gav mig ett bitter eftersmak över hur dåligt schema, dåligt kontrakt, manipulativa, taskiga chefer och folk som talar skit bakom ryggen på en kan vara. En upplevelse som jag inte vill uppleva igen, men jag måste försöka tänka mer positivt. Jag måste komma ihåg att sist jag var på Island gick allting bra. Jag träffade bra och roliga människor som jag bodde och jobbade ihop med, åkte ut på sightseeing och fick chansen att bada i en varm källa och rida på en Islandshäst. Jag vet att jag kommer åka till ett av tryggaste länderna i världen, dom mest gästvänligaste och om jag inte skulle trivas så är det bara försöka hitta ett annat jobb via Nordjobb eller åka hem.

 

 

 

Jag lovar att försöka vara mer aktiv med bloggandet när jag är där!  

 

Önskar mig lycka till!

#1 - lena

LYCKA-TILL!