Veronica Sandahl

Hotell lyx och förstörd resväska.

12:e november 2017.

 Förra inlägget var det mer praktiskt information över vad man behöver veta om man är sugen att åka upp till Island och jobba. Denna inlägg kommer vara mer om vad jag gjorde under mina två dagar i Reykjavik och kaoset på flygplatsen Arlanda.

 

Med tanke på hur mycket pengar jag har sparat ihop under sommaren och hösten bestämde jag mig för att skämma bort mig själv. Med en lyxig hotell vistelse, rundtur i Reykjavik och Musée besök.  Jag bokade in mig på Hotellet Eyja Guldsmeden som ligger i centrum. Det var lätt att ta sig dit efter jag tog lokalflyget Eagleair. Denna gång var det inga problem med vädret så resan gick smidigt. Jag hade bokat först en enkelsäng men pga. jag kom lite tidigare än beräknat var rummet inte städad än, vilket blev att jag fick ett annat rum istället! Ett betydligt större rum med dubbelsäng! Jippi!!

 

 

När jag väljer hotellrum söker jag ett rum som är både billig, praktiskt och unik. Ett rum som man vill spendera lite mer tid i och njuta av de fräscha sängkläderna och badrummet. Tidigare var det Galaxy Pod Hostel som är både praktiskt, billig och speciell men denna gång valde jag Eyja Guldsmeden. Jag lyckades få den i rätt skaplig pris och blev väldigt förtjust i rummet. Det var precis som det var på fotona i booking.com. Efter har ställt in min resväska och laptop i rummet gick jag sedan ut och tog en rundvandring runt staden. Det var besök till Hallgrimskirkja där jag åkte upp till tornet och tog lite foton över utsikten.

 

 
 
 
 
 
Därefter åt jag lite lunch och besökte den ökända Penis-museet, The Phallological Museum. Den ligger precis i centrum och jag har sedan länge varit nyfiken att besöka den så jag tillfället iakt, köpte en biljett och gick in. Nog var det flera olika penisar jag såg där inne. Allt ifrån valar, sälar, räv, häst, oxe och möss. Några av dem såg lite äckliga ut men det är så naturen har skapat dem. Museet hade alla storlekar men än så länge inte den mänskliga exemplaret.
 
 
 
 
 

Mitt flyg gick kl 12:30 dagen efter så jag hade tid att unna mig en jättegod frukost inne på hotellet. Det var stor buffé med äggröra, bacon ,croissanter, sallad, färsk bröd, skyr, frukt etc. Jag tog för mig och blev proppmätt. Kl 9:00 tog jag sedan flygbussen och åkte iväg till Keflavik flygplats och checkade in.

 

 
 
 
 

Sedan kom problemen.

 

Först blev mitt flygplan Norgwegian försenad i nästan en hel timme på flygplatsen pga. vädret, vilket betydde jag inte hann i tid att ta nästa flyg från Gardemoen till Sthlm. Men som plåster på såren fick jag en ny flygbiljett som avgick två timmar senare och en matkupong på 90:-. Jag kunde pusta ut lite och äta en god pizza istället. Jag var rätt hungrig.

 

Resan från Gardemoen till Sthlm gick smärtfritt men det var inne på flygplatsen, vid bagagehämtningen som nästa problem kom. Min röda resväska hade gått sönder under färden. Antingen har flygpersonalen hanterat min resväska ovarsamt eller att plastfickan som jag lägger alla min kläder i, stänger och suger sedan luften ur så det blir mindre utrymme i väskan, gått sönder.

 

Förmodligen den sista.

 

Jag gick till Servicen disken och begärde ersättning för min skadade väska. Att göra en skadeanmälan kan ta både tid och krångliga papper att fixa men som tur var fixade personalen med en helt ny väska till mig som är betydligt bättre och större än den förra. Så det fixade sig till slut och kunde sedan ta flygbussen till centralen och bege mig hemåt till min kusin Andreas och Johanna och övernatta i deras lägenhet. Dagen därpå tog jag tåget hem och fick äntligen träffa familjen igen.

 

Som sagt, hela vistelsen på Island gick jättebra, det var bara på slutet som det blev lite problematiskt med flyget och resväskan. Men det kunde ha varit värre!