Veronica Sandahl

Reykjavik och Flygkaos

28:e Oktober 2017

 

Jag vet att jag inte har uppdaterat på ett tag men jag har fullt upp med jobbet, planeringen av min kommande utställning här i Höfn samt försöka hitta mitt framtida jobb.

Jag har också deltagit it Inkoktober projeket som pågår just nu. Inkoktober innebär att man ska försöka under hela månaden oktober rita en teckning per dag. Man ska rita främst i bläck men jag har kombinerat med både bläck och akvarell och jag lyckades att rita en teckning per dag ända fram till 25:e. okt. Mitt tema var "Monster & Villains VS Me" i seriestil. Det var inte lätt i början eftersom jag sällan tecknar i serieformat men gick rätt fort att komma in i rytmen och min humor kom lätt ner på pappret. Kul att göra någonting annat än landskap och byggnader.

 

Därefter var jag tvungen att ta uppehåll pga min resa till Reykjavik för jobbintervju.

 

Jag hade jobbintervjuv samt prövodag på Galaxy Pod Hostel. Samma vandrarhem som jag tidigare sovit över under mina mellanlandningar i Reykjavik och när dom ville att jag skulle komma på en prövodag för att se hur det går till att jobba i receptionen sa jag genast Ja.

För att komma fortare och smidigare till Reykjavik köpte jag mig en flygbiljett via den nationella flygbolaget Eagleair. Eftersom jag jobbar här på Island med kontrakt och personnummer är jag automatiskt medlem i den Isländska Unionen. Vad jag menar är att som medlem har jag visa förmåner som tex. rabatter på hotell och flygbiljetter, så för mig kostade flygbiljetten bara 9300 ISK (cirka 700 SEK.). Billigt!

 

 
 
 
 

Planet var litet men snabb och det tog bara cirka en timme att komma till Reykjavik så det var värt pengarna. Tyvärr såg jag inte så mycket av landskapet pga det var så mörkt men när vi närmade oss Reykjavik kunde vi se hela staden glittra nedanför oss. 

 

Väl framme åkte jag direkt till Galaxy Pod och checkande in. Därefter tog jag det lugnt resten av kvällen. Morgonen därpå träffade jag chefen för Galaxy Pod och han gav mig en rundtur av vandrarhemmet, visade alla rum och faciliteter och sedan visade hur det fungerade bakom receptionen. Jag måste ärligt säga att det var mer komplicerat än jag trodde. Det är inte som i Höfn Inn eller datasystemet Turbo som jag tidigare jobbat med utan mycket mer avancerat och ganska svårbegripligt att hålla reda på alla tekniska funktioner. Men om jag lyckades lära mig hur man gör bokningar, incheckningar tidigare så kan jag lära mig det här också.

 

Efteråt när vi var klara med intervjun passade jag på att besöka Reykjavik daycare spa och fick 50 min lång massage för min rygg och mina lår. Jag behövde det verkligen! Har känt en vis stelhet i min rygg på sista tiden. Kanske pga. av att jobba med städningen och bäddning varje dag. Massagen var rätt skönt men ibland vart det rätt smärtsamt, framförallt i låren och armarna! Trodde inte att jag har så många knutar där som behövdes nystas upp. Aj, aj och aj! Men jag behövde verkligen det.

 

 

Resten av dagen spenderade jag med att dela ut lite CV:n till olika hotell och butiker. Ifall det inte blir av med Galaxy Pod måste jag ha en plan B och C.

 

 

 

 
 

Två dagar spenderade jag i Reykjavik och igår åkte jag tillbaka hem till Höfn.

 

Men det var inte lätt först!

 

Jag hade bokat en till flygbiljett på morgonen för att komma snabbt hem istället för en dyr och långsam buss, men när jag väl kom fram flygplatsen (Klockan var cirka 8:20.) fick jag veta att flyget hade blivit inställt pga. av det dåliga vädret. Den morgonen hade vi rejäla vindbyar och regn så när man fick höra efter man har gått och sprungit under spöregn och man var både blöt och stressad av det inte blev något flyg blev jag både arg och upprörd.

Jag försökte snabbt klura ut vad jag skulle göra. Skulle jag chansa att vänta på nästa flyg som skulle gå på sent på eftermiddagen med ingen garanti att den skulle gå pga. vädret? Skulle jag ta bussen? Men då skulle jag få betala nästan 13000 ISK och det skulle ta 7-8 timmar innan jag var framme. Usch, varför måste bussbolagen ta såna höga priser?! Eller skulle jag vänta till nästa dag att åka?

 

Svaret kom ganska snabbt. Elishka, en gammal vän från Gerdi Guesthouse skulle åka från Reykjavik till Gerdi samma dag så jag blev erbjuden en plats i sätet vilket jag tackande absolut ja till. Puh vilken tur!

 

Så resan hem ordnade sig till slut. Vädret vad ganska blåsigt och regnigt när vi körde men det gick ganska bra. Det tog cirka sex timmar bilresa (Med kort uppehåll i Gerdi för att få skjuts av en annan arbetskamrat den sista biten.) innan jag äntligen var framme i Höfn.

 

Min lilla läxa för det här lilla äventyret; Kolla alltid väderleksrapporten innan du bokar en flygbiljett.