Veronica Sandahl

Äntligen Karlstadbo!
 
 17:e Augusti 2018

 

 Jag skäms över att jag inte har hunnit blogga någonting trots det har hänt så mycket under bara en och halv månad. För det första har jag flyttat till Karlstad! På riktigt!

 

Jag skrev kontrakt för en 2:a i slutet av Maj via KBAB. 2:an ligger uppe i Rud där Angelica tidigare bodde och jag kan säga att jag trivs jättebra här. Men den positiva attityden var inte riktigt där början så låt mig förklara. När jag tittade på lägenheten första gången när den tidigare hyresgästen bodde kändes hela lägenheten både trångt och stökigt. Den tidigare hyresgästen höll på att flytta såklart men det var fullt med möbler, smutsiga kläder och doft av parfym och hund så första intrycket var inte den bästa så jag var rätt tveksam efter besöket om jag skulle säga ja till lägenheten eller inte. Det kunde komma flera chanser men eftersom lägenheten har låg hyra och det var nära till busshållplatsen tog jag modet till mig och sa ja. En vecka senare kontaktade KBAB och ville skriva kontrakt med mig. Lägenheten var min!

Så den 2:e Juli tog jag all mitt pick och pack från källaren på Vintergatan och flyttade in!

 

 
 
 
 Jag trodde jag inte hade så mycket möbler och saker med tanke på att man har flyttat så mycket men tydligen blev det några vändor med flyttkärran tills allt var tömt från källaren och uppe i gamla lyan. Jag har mamma och Arne att tacka så mycket för all flytthjälp och det blev under Juli månad rundor till Ikea, Jysk och Gengåvan med mamma att handla lite möbler och fint pynt att göra lägenheten hemtrevligt.

Men det var inte dans på rosor under första veckan när jag flyttade in!

Redan första dagen när man hämtade nycklarna från bovärdskontoret fick man veta att vaktmästaren behövde först byta lås på dörren pga. den tidigare hyresgästen hade tappat bort nycklarna, inte städat och plockat ut sina resterade saker från lägenheten och förrådet så vaktmästarna fick först bära ut allting innan jag kunde flytta in. Sedan att fd hyresgästen inte hade städat ordentligt och att den inbokade städ teamet som skulle flyttstäda inte hade gjort det fast regeln finns att det ska göras innan nästa hyresgäst flyttar in. Visserligen var det inte skitigt men det syntes i hörnen, i fösterventilerna och bakom ugnen att det behövde rengöras bättre. Till heder hade fd hyresgästen städat någorlunda så det var inte skitigt och bokat en städfirma som skulle fixa städningen ordentligt men det dröjde fem-sex hela dagar innan dom kom och fixade och då var jag redan inflyttad.

Och dom gjorde inte ett bra jobb heller!

Först tog det evigheter att nå chefen på företaget som hade ansvaret av städet. Han svarade nästan aldrig trots röstmeddelande och tusen ringningar (Både från mig och KBAB.) över när dom skulle komma och när han väl svarade skyllde han på saker på att han var på kusten, vi hade råkat få fel mobilnummer, han hade magsjuka eller han inte kan nå dom andra städarna. Suuuuccckkk!

Vi gav honom tydliga instruktioner över vad som skulle städas; köket, badrummet, golvet i hallen, skåpen och fönsterventilerna men när väl städarna kom (Jag var inne i lägenheten då och tog emot dem.) visste dom bara hälften vad dom skulle göra och hade bara en timmes städning inbokad. Jag suckande djupt inombords och fick berätta igen vad som behövdes fixas och det var heller inte lättare att städtanterna var unga tjejer som bara kunde engelska och när jag väl kom tillbaka efter en liten tur på stan medans tjejerna tog hand om städningen märkte jag ingen skillnad alls när jag kom tillbaka. Då fick jag nog och började packa upp alla mina grejer från kartongerna efter ha låtit bli att röra dem efter fem dagar från inflyttningen eftersom jag inte ville stöka till. Nu ville jag göra min lägenheten hemtrevlig och mysig!

Och här kommer det bästa till sist! Den förra hyresgästen hade satt upp en klisterklocka på väggen. En sån man klistrar fast sifforna på väggen. Det fungerar bra på stenvägg men inte på tapeter. Vilket resulterade till att när man tog ner sifforna följde tapeten med. Jippi!

Men eftersom det var fd hyresgästen fel och jag ska inte stå för kostnaden kommer KBAB nytapetsera hela vardagsrummet åt mig GRATIS. Redan har redan valt vilka tapeter jag ska ha så jag ser fram emot av göra om rummet till min stil.

Trots detta strul och tvekan i början om jag kommer trivas i lägenheten eller inte kan jag nu bekräfta att jag gör det och jag tror att jag även gjorde Jackpot med läget! Mina fönster är placerade åt öster vilket betyder jag inte får så mycket solljus men det har kompenserats med att man har haft en väldig sval lägenhet under hela Juli och Augusti månad då vi haft temperaturer mellan 25-30+ . Så man har ibland njutit att komma in i lägenheten efter vart ute i gasande sol och hela kroppen känns klibbig. Om jag hade bott i lyan på Vintergatan skulle jag ha fått värmeslag så jag måste säga det igen att jag är fantastiskt nöjd av mitt val av lägenhet!