Veronica Sandahl

Grövelsjön 2018
15:e janurari 2018

 

Att säga Ja att arbeta häruppe i Grövelsjön under vintern är nog en av de bästa beslut jag har gjort! Naturen här är så otroligt vackert och det är alltid något som händer nästan varje dag är.

Antingen är det ta en tur med längdskidor eller med snöskor, få introduktions kurs inom Kite eller god middag nere i TV-rummet med arbetsgänget. Vi har just nu ett litet uppehåll häruppe i Grövelsjön. Vi alla jobbade först under 27 dec-7 jan med att serva gästerna i matsalen, i butiken eller i städning. Jag hjälpte till med både städning av lokaler och gästrum men mest var i matsalen. Att fylla på vår stora buffe och ta hand om gästernas beställningar av drycker och efterrätter. Jag var lite nervös i början! Min erfarenhet inom servering har mest varit på Gerdi Guesthouse och stå bakom kassan på Mcdonalds men tack vare Mia, vår matsalsledare med sina utmärkta koll på struktur, ordning och pepp hade vi perfekt teamwork och ingen kände sig nervös eller klumpig (Och inga spillda drinkar eller tallrikar, tack gode gud!).

Men nu har vi ett kort ledighet innan vi drar igång igen den 25:e och första gästerna kommer.

 

 
 
 

Man tror att man kommer ligga i sängen och lata sig hela dagarna men det tror ni fel! Redan under första veckan har jag haft fullt upp med olika aktiviteter. Redan under måndagen förra veckan var vi ute en härlig rundtur uppe på Jakobshöjden och fick lära hos hur man åkte Kite. Kite är slags segling på skidor och med en flygande drake uppe i luften. Ungefär när man åker efter båt nere vid havet. Vi hade mest intr. kurs och det vi gjorde var att lära oss tekniken att flyga drake, vilket inte var det lättaste! Draken hade sin egen vilja och vi hade så inte mycket vind uppe i Jakobshöjden så det var ibland tuff att få upp den. Jag prövade också första gången att gå i slalompjäxor och det var en upplevelse i sig. Slalompjäxor är både tunga, svåra att gå i och riktigt drar åt blodtillförseln i fötterna! Gjordet nästan ont! Men efter ett tag mjukades skorna upp lite men det var jobbigt att gå i dem uppe i fjällen. För djup snö. Men hur kan professionella slalomåkare orka att bära dem hela dagarna? Hur känns det att riktigt åka i dem när man väl sätter på sig skidorna och väljer en backe? Det ser så smidigt ut men när jag gick i dem kände jag mig som en klumpig flodhäst.

 

 
 

Men det bästa var att åka scooter upp till Jakobshöjden! Det var så roligt och vår maskot för dagen var vår Kite lärares hund Bore. 

 

 
 

Än så länge har jag mest jobbat med längdskidor tillsammans med Sanna och Astrid, några av mina arbetskamrater på Grövelsjön. I början var det pladask ner med ansiktet först i närmaste snöhög om man åkte lite nerför och jag kände mig som Bambi. Stel och vinglig med ingen kontroll var skidorna drar iväg med mig. Men efter tredje gången börjar man få lite kläm på tekniken. Måste erkänna att jag fortfarande är lite rädd för nedförbackarna. När det går fort så går det fort. Rädslan kommer och man är rädd att man ska skada sig ordentligt. Men vi har gott om mjuk snö här så man behöver inte vara rädd egentligen. Det är bara träna, falla och resa sig igen.

 

 

Jag har också prövat på att testa snöskor och det är mycket lättare och roligare att korsa djup, djup snö utan att man ska sjunka ner till midjan. Grövelsjön har många fina stigar man antingen kan gå på en långpromenad eller åka skidor men att försöka sig på Slalom ligger Jakobshöjden och Idre Fjäll en bra bit bort.

 

 
 
 

Självaste byn Idre har man besök tre gånger, mest för att handla mat och besöka deras second hand butik, det är en rätt liten by. Men inte så långt från Idre har vi Idre Fjäll som är betydligt större än Grövelsjön med både slalombackar, stugbyar, badhus, restauranger etc. och i förrgår kväll besökte vi deras bowlinghall och slog några rundor.

 

Grövelsjön är en underbar plats. Lugnt och fridfullt och perfekt ställe att träna på längdskidor eller göra skogsvandringar men man måste vara beredd att stationen ligger en bra bit in i skogen, nära gränsen till Norge och bra bit bort från Idre (cirka 40-45 min med bilen.) så partyn och fylla försiggår inte så mycket här. Vilket för mig gör det ingenting. Det händer ändå alltid något roligt här!