Veronica Sandahl

Bilder från Illustrator
23:e September 2013.
 
Under den senaste veckan har vi haft kurs i "Grafisk Data" i skolan, med inriktning på ritprogrammet Adobe-Illustrator. Illustrator är en program som liknar Photo-shop ganska mycket men har mest fokusering att rita fram objekt från olika matematiska linjer och vinklar. Dvs hur man ritar fram en bild med bara hjälp av verktygen på bild-skärmen.
 
Jag har erfarenhet att måla fram bilder med hjälp av Artrage Pro 3 men detta program och sättet att tänka hur man ska rita en bild via "matematik" är en helt annan dimension!
 
Kan utrycka det såhär; Man måste vara mer noggrann att bygga upp en bild så en annan kan förstå hur den är strukturerad. Om jag tex ritar upp en bild, måste jag vara tydlig med hur själva "skelettet" är byggd. Om jag ska skicka filen till en studie/arbetskamrat och den ska fortsätta att arbeta på den, måste han/hon se hur bilden är konstruerad och inte bli förvirrad.
 
När jag först började öva på de första test-bilderna tyckte jag det var jättesvårt att följa linjerna och sätta samman dem. Det som jag  nu tycker är rena bagatellen, tyckte jag för en vecka sedan var  hur komplicerad och skitsvårt som helst. Men nu kan jag! :-)
 
Här är några av uppgifterna vi fick och som vi skulle rita upp via Illustrator:
P.S Uppgifterna var mest fokuserade på att rita av bilder från en mall, inte för hand!
 
 
 
 
 
 
 
#1 - lena

Kul att du trivs och mår bra i Sunne.

#2 - Klara

Kan du förklara lite mer hur man räknar ut matematiken?