Veronica Sandahl

ÖPPET HUS på Broby Grafiska

 

23:e November 2013.

 

Idag hade vi ÖPPET HUS på Broby Grafiska och eftersom julen närmar sig med storsteg hade alla klasser julpyssel inne i våra salar.

 

Vår klass hade som pyssel att rita och måla Pop-up Jul-kort och det blev en hel del.

 

 
 
 

 

 

 

Men jag hann med bara göra ett kort för jag hade anmält mig som guide under dagen. Jag tog hand om gästerna som kom och visade dem hur skolan såg ut, vilka lokaler vi har och vad för slags program (YH och Gymnasium.) och kurser det finns.

 

 

Det kom rätt mycket folk men guidningen gick bra och jag hann sedan vara med att pyssla och rita.                     

Vid halv två tiden var det samling nere i Iderum och då lyssnade vi på en föreläsning av Bea Szenfled, en internationell designer som har gjort väldigt originella  kläder (Eller kanske konstverk?), helt gjorda i papper och i mycket konstnärlig och avantgardiskt stil. Dessa plagg kan man absolut inte ha som vardagsplagg eller ens på fest, men WOW! Vilken teknik, vilken fantasi! (Och jag som kan bara göra Påskbrev och  Servettrosor :P )

 

 

 

 

 

 

 

 

Och under ÖPPET HUS hade vi strålande väder! Frosten har nu kommit för att stanna i Sunne och när solen höll på att gå ner på eftermiddan, var det alldeles skimrande underbart ute!

 

 

 
 
 
Research av Öl

 17:e November 2013.

 

Det är faktiskt lite roligt att göra Mood-board, varumärke-analys och kolla igenom Öl-sortimenten som finns ute just nu.

 

Det finns så många olika slags Öl; Ljus Öl, Mörk Öl, IPA, Ale, Vete Öl, Porter och Stout etc.

 

Ett helt Universum!

 

 Eftersom jag aldrig dricker Öl var det lite svårt i början (Läs förra inlägget.) att veta vilka märken det finns och vilka är i trenden just nu att dricka. Men efter lite interjuver med Öl-experter via mail och besökt Sunnes systembolag har jag byggt upp en ganska god grund till min research.

 

 

Jag har dessutom smakat lite några av märkena för att kunna förstå varför så många älskar Öl!

 

 

Jag har bara dålig erfarenhet av det! Från de få sorter jag har testat smakade det bara halv-ljummet, besk och surt. Dåligt skräp-märke som var endast till för att bli full, inget annat.  

 

 

Men igår gav jag Ölen en ny chans.  Igår hade jag och några tjejer en liten trevlig Öl-provning hemma hos mig. Vi testade på de senaste Ale sorterna Nils Oscar, Erdinger och Weihenstepaner. De mest omtyckta dryckerna just nu ute på marknaden.

 

 

Mitt Betyg: Blev mycket förvånad över att jag tyckte om dem! Märkena var lätta och mustiga och jag tyckte verkligen om Erdinger för den smakade så sött. Dom var beska men långt ifrån skräpet jag tidigare haft oturen att smaka.

 

 

Ett tips!  Bli medlem på hemsidan Pinterest! En fantastisk hemsida där du kan hitta alla möjliga slags bilder, foton som du kan bli inspirerad av. Funkar som Tumblr och Instagram men du kan ladda upp, organisera och dela med dig av dina bilder eller bilder som du gillar/inspireras av på digitala anslagstavlor som kallar pinboards.

 

 

 
Söderöl och Bryggaröl

 9:e November 2013.

 

 Jag behöver tips och råd över vår senaste uppgift här i skolan!

 

Jag behöver hjälp med att skapa fram en ordentlig analys och mood-board till två Öl-etiketer som vi har fått i uppgift att rita fram till slutet av november.

 

Vår lärare Sara Larsson har gett oss i uppgift att ta fram två öletiketter till ljust öl.  Det vill säga en ölsort, två varumärken med vitt skilda målgrupper.

 

Bryggaröl och Söderöl.

Söderölets märke ska vara trendig, ha attityd och vända sig till yngre målgrupp. Ska passa in i bar eller klubb miljö som en öl i handen.

Bryggölet ska fokusera till äldre målgrupp, vara traditionell, visa fram kvalite och vara lämplig att dricka till mat i finare restauranger.

 

Tycker ni att det låter enkelt? NEJ!

 

Jag kan absolut inte börja rita fram dessa märken när jag inte har en susning vad etiketterna ska handla om!

 

Vad ska dess design förmedla och inrikta sig till? Vilka människor som skulle vilja dricka dem och vilka är de jag vill sälja varumärket till? Hur lever en Södermalms bo? Vilka Öl-sorter är trendigaste just nu att dricka? Vad föredrar den mognare målgruppen för slags Öl och vilka märken dras dom till? Och när det rör som om mognare målgrupp, vilken åldersgrupp menar man då? Vilken klass? Samhällsgrupp? Intressen? Detsamma också om vad definieras en Södermalmbo och Ölexpert?

 

 

Så många frågor och jag dricker inte ens Öl! Tycker bara att det smakar beskt och surt!

 

I uppgiften måste jag ta med ett tydligt:

1.      Skissarbete,

2.      Varumärkeanalys- vad måste varumärket kommunicera-förmedla?

3.      Mood-board som beskriver hur varumärket ska upplevas.

4.      Målgruppanays.

5.      Konkurensanalys.

 

Och sedan, när jag har dessa frågor besvarade, kan jag börja skissa fram etiketterna!

 

Jag kommer besöka Systembolaget här i Sunne och fråga dem om de senaste Ölmärkena som har kommit ut på marknaden. Hur ser märkerna ut, vilka är de som köper dem och om vad för slags trend konsumenterna följer just nu inom Öl-världen.

 

Om någon som kan ge mig en hjälpande hand så är ni varmt välkomna att kontakta mig!