28:e Oktober 2016.

Idag lämnade jag min kära stad Akureyri för att nu dra iväg söderut till staden Vik.

Jag har haft kontakt med en familj som bor på en bondgård som behöver hjälp nu under november månad med att ta hand om receptionen, städningen av ladugårdarna och sköta om djuren. Dom har både får, kor, hästar och en liten katt så det kommer nu bli mer att göra för mig än vad jag tidigare har gjort hos familjen M och på Grabrok. Det kommer att bli tidigare mornar och kortare dagar nu när vintern är på väg. Det är fortfarande snöfritt nere i Akureyri men det har nu kommit snö uppe bland bergstopparna och  det är mycket vackert att se.

Jag kommer sakna Akureyri, vill väldigt gärna komma tillbaka hit igen. Antingen med chansen att få jobba där som receptionist, servitris, städare eller galleri assistent eller var som helst, eller jag bor hos en värd-familj igen. Staden är borde liten och stor samtidigt. Alla butiker ligger i centrum och jag har nästan blivit stammis hos Backpacker puben med sin Happy Hour som jag, Mona, Shelby och Sabrina besökte för att ta oss en billig Öl. Också Cafet Te & Kaffi Akureyri där du kan få världens godaste kaffedrink kommer jag att sakna.

Jag kommer att sakna Huvudbiblioteket som jag ibland besökte och lånade något att läsa på kvällarna. Oavsett vart jag är i världen, bibliotek känns alltid hemma för mig, bara sitta ner i nåt hörn och läsa en bok.

Jag kommer sakna att strosa omkring i staden och runt kyrkan som jag aldrig fick chansen att gå in i pga den alltid var stängd och låst. Jag kommer sakna familjen M, alla dessa utflykter vi gjorde upp till bergen där jag fick chansen att bekanta mig med deras hästar och ge dem lite go bröd då och då. Jag kommer sakna världens goaste kattunge, Zimba. Har aldrig mött mer keligare kattunge än denna. När han vill få uppmärksamhet mjauar han jättehögt tills någon lyfter upp honom och kliar honom på magen eller bakom örat tills hans blir nöjd.

Jag hoppas verkligen jag kan komma tillbaka hit igen!

För att ta mig först till Reykjavik betalade jag en plats i en bil av en mamma och hennes dotter som skulle åt samma håll. Folket i Akureyri åker ofta ner till Reykjavik under helgerna för antingen träffa släkten, spela hockey, ta flyget eller bara festa. För dem är att åka till Reykjavik precis samma som vi Säffle-bor vill åka till Karlstad för att shoppa eller festa. Ingen stor sak, fast resan är både lång och tröttsam.

Min rekommendation är att lifta med bil ner till Reykjavik eller visa versa, du spar både pengarna och tid än om du skulle ha tagit bussen. Jag betalade endast 3000 isländska kronor och resan tog bara fem timmar innan vi nådde Reykjavik. Det var ganska sent när vi kom fram men som tur är hade jag bokat en säng på vandrarhemmet Galaxy Pod Hostel som jag ni ikväll ska övernatta innan jag tar bussen imorgon till Vik. Betalde cirka 530 kr för natten där och det var värt pengarna. Istället för en vanlig säng sov jag i en slags rymdkapsel. Dennna rymdkapsel har både rena sängkläder, häftigt blå ljus som man kan slå på och en lucka som man kan stänga om sig när man ska gå och lägga sig.

Såklart kunde jag ha funnit en mycket billigare sängplats, en vanlig våningssäng i en sovsal men jag hade ingen större lust till det. En rymdkapsel vill jag sova i! Har aldrig gjort det förut och jag vill passa på att testa. Det är mycket vanlig med såna kapslar i Japan, mindre utrymme såklart men mycket billigare och fräschare. Jag delar kök och toalett med dom andra gästerna men det går bra.

Gott natt på er!

Farväl Akureyri

0 Läs mer >>
26:e Oktober 2016.

Jag tror att jag aldrig kommer bli förvånad över Island vackra natur och miljö. Varje steg jag tar är det någonting hänförande att jag måste ta några dussin foton för att få fram WOW känslan vad jag ser framför mig.

Igår var jag ute igen på upptäcktsfärd tillsammans med Mona (som jag fotvandrade med förra helgen) och med några nya tjejer, Shelby och Sabrina som jobbar på vandrarhemmet Backpackers nere i centrum. Vi hyrde en bil över dan och åkte ner till sjön Myvatn som ligger söderut från Akureyri. Ju längre ner vi kom, desto mer blev liknade landskapet som någon man har sett på film när ex en astronaut besöker annan planet. Ökenlikt, mängder med stelnat lava och stora berg med nyfallen snö på topparna ovanför oss. Vårt första besök var till sjön Myvatn som är en insjö som skapade cirka 2300 år sedan av ett vulkanutbrott. Sjön har mycket rikt naturliv med både växter och fåglar och hela landskapet liknar en miljö från en fantasivärld.  Små, gröna pytteöar som sticker ut i mitten av sjön, grönt gräs, turkosblå vatten och stora klippblock som liknar blocken man ser på Gotland. Vi hade vindstilla och soligt väder så hela sjön var totalt spegelblank.

Därefter åkte vi till  lavalandskapet Dimmuborgir eller "De mörka borgarna" där filmen "Bröderna Lejonhjärta" spelades in. Dimmuborgir är rester efter tidigare vulkanisk aktivitet och enligt Isländsks folktro vara ingången till helvetet. Men mest känd är de 13 "Yule-Lads" som är slags busiga tomtenissar eller gnomer som både straffar stygga och belönar snälla barn under julen. Dimmuborgir var absolut mitt favoritplats. Det kändes som att vara i en annan värld. En värld där drakar, troll och jättar existerar. Tyvärr hann vi bara ta en snabb titt eftersom solen går ner nu vid sex tiden och vi hade fortfarande mycket att se.

Vårt nästa stopp var stinkpölen Namafjall. Namafjall är en ås som spyr ut gas som luktar ruttnade ägg. Det är vackert område och röken gör det ännu mer dramatisk men lukten var förfälig. Bläh!

Två vattenfall hann vi besöka under vår färd. Den första var Godafoss fallet som fick sitt namn efter en Vikinga hövding som slängde sina hedniska gudastatyer efter han blivit kristen ner i forsen. Den andra som är en av det mest starkaste och mest vattenmängd Dettifors. Island ligger absolut inte brist på vattenfall. Vet inte hur många stora och små vattenfall jag har sett under min vistelse här, men det är mer än vad jag har sett hemma i Sverige.

Vi hann se precis allting innan det blev alldeles för mörk, därefter åkte vi till Myvatn natur bad som jag tyvärr inte har några bilder av pga jag ville inte blöta ner min mobil så jag ger er bara en bild från Internet som ni kan se hur det ser ut. Min rekommendation är att besöka de mindre natur baden än Blå Lagunen. Jag betalade endast 2200 Isk plus baddräkt (Glömde min hemma.) och vi kunde välja kliva ner vilken pool som helst och njuta av ångbastu. Kom bara ihåg att lämna era smycken i skåpet. Jag råkade ha på mig min mormor halsband som är av silver och efter badat några timmar i poolen blev halsbandet totalt svart. Lyckligtvis hade personalen en slags rengöringskräm som kunde få bort smutsen och göra halsbandet fin igen så det var tur. Puh!

Såhär såg min resa runt Myvatn ut! En resa jag aldrig kommer att glömma. Så mycket man hann se men ändå önskar jag att vi hade mer timmar till att se ännu mer. Tack Mona, Shelby och Sabrina för den här fina resan!

Resan till Myvatn

2 Läs mer >>

17:e Oktober 2016.

Akureyri är en underbar stad men ibland är det skönt att komma ut lite och se sig omkring. Denna gång spenderade jag helgen, från fredag till söndag med att besöka lilla fiskebyn Siglufjödur som ligger en och halv timmes bilresa norrut, tillsammans med en tysk tjej som heter Mona som är workawayer hos en familj som min familj M känner.

Vi fick möjlighet via Monas familj att åka upp ditt med bussen, övernatta i deras sommarhus (helt gratis.), passa på att besöka staden och fotvandra uppe bland bergen. Staden är betydligt mindre än Akureyri, med endast cirka 1200 invånare och deras levebröd består mest av fiske och konservering. Affärerna som finns där var ett snabbköp, två pubar, en bageri, apotek, kyrka, en klädaffär som sålde märkeskläder, pytteliten spritaffär, caféer, hotel och turistinformationen. Det var allt men det var ändå roligt att gå runt, se sig omkring och ta lite kort, Hela staden kändes väldigt mysig och pittoreskt, också lite isolerat med tanke på att vi hade hel bergkedja runt omkring oss. För inte så länge sedan kunde man endast komma till staden via båt men tack vare den rejäla tunnelbygget under början av år 2000 gav ortsborna och turisterna möjlighet att åka till och från staden med bil eller buss.

Jag blev mycket förvånad över huset vi hyrde. Den var både fin och fräsch och vi fick bo där alldeles gratis! Vad jag har fått höra är det mycket vanligt här på Island att man köper bostäder ute på landet eller i mindre städer som investering för framtida bruk. Att man hyr ut bostaden till turisterna under högsäsongen för att tjäna en liten slant och sedan flyttar in när man har tagit pensionen. Men eftersom det är nu lågsäsong och Mona är familjens workawayer kunde vi bo där helt gratis så vem tackar nej till sånt erbjudande!

Först tog vi oss en rundtur runt staden. Fotograferade varenda liten hörna och handlade sedan lite mat inne på snabbköpet för kylskåpet stod helt tomt förutom lite kryddor och te-påsar.

Vid eftermiddagen packade sedan våra ryggsäckar med vatten och matsäck och drog oss upp till bergen för att fotvandra. Det fanns en stig som ledde upp oss till det närmsta berget. Detta berg tonar sig alldeles direkt ovanför staden men det blev ändå en lång och tuff vandring upp till toppen.

Nja, vi kom inte direkt upp till toppen av berget men nära nog. Det var inte lätt eftersom vi hade uppförsbacke och en stig som blev mindre och svårare att gå vid varje meter så vid slutet fick vi själva guida oss upp och vara mycket försiktiga att inte trampa snett och tumla oss ner tillbaka till staden. Man blev både varm, svettig och andfådd men när vi väl äntligen var framme var det verkligen värd mödan. Utsikten var fantastisk! Vi tog lite bilder, poserade lite selfies och sedan tog vi oss en rejäl fikapaus med kallt vatten, bananer och kakor. Det hade vi förtjänat!

Vi satt där en bra stund och beundrade utsikten, vi hade hela berget för oss själva så det var gött att inte ha några turister i närheten. Sedan påbörjade vi vår färd nedåt igen.

Jag tog en hel del bilder över denna fotvandring och staden men tyvärr kan jag inte visa några bilder över pricken över i:et av vår resa. Norrskenet som vi såg senare på kvällen, dansade i färgerna grönt, vitt och rött över hela himlen. Min mobil Samsung Galaxy S5 Neo är utmärkt att ta foton dagtid men tyvärr inte nattetid.  Jag har försökt justera den till att försöka ta norrskens bilder men tyvärr går det inte. Jag kan bara säga att jag har sett Norrsken och det var alldeles, alldeles underbart.

Dagen efter städade vi upp efter oss. Städade rent köket, dammsög golvet, bytte sängkläderna, låste och gav nyckeln till en vän av familjen och sedan åkte vi hem till Akureyri igen. Det är lite svårt att tro att jag har varit där. En av Islands mest nordligaste städer, med endast 40 km från Nordpolen och med en natur som man har svårt att tro att det existerar. Jag är så glad att jag är här!

Min helg i Siglufjödu...

13:e Oktober 2016.

Under helgen följde jag familjen på en fårfestival utanför Akureyri. Visst har jag stött på får förut men aldrig deltagit i en festival som endast handlar om får. Det pågick i ett stort stall och festivalen bestod av god kaffe, fika bröd och tävling över vem som har årets bästa får och hjord. Tävlingen gick ut på att en i taget väga, mäta och undersöka fjolårs lammens ull och kött kvalité och se vilka får är lämpligast att avla eller skickas direkt till slaktaren. Först trodde jag att fåren var flera år gamla med tanke på deras tjocka päls men tydligen var dessa fjolårs eller födda i Maj som var med i tävlingen. Varje familj hade sin egen box med får och en liten del av familjen M hjord var med. Såklart förstår jag ingen isländska men både Anna och Walter förklarade för mig hur det gick till.

Efteråt åkte upp till bergen och hälsade på hästarna. Solen började då gå ner och Anna ville ta några bra foton på hästarna och landskapet när det var så bra ljus så såklart hängde jag med och jag passade själv på att ta några snygga skymnings bilder till bloggen.

Fårfestival i Akureyr...

10:e Oktober 2016.

Över en vecka har gått sedan jag kom till staden Akureyri och bor nu hos familjen M. Jag kommer bo här cirka en månad tills jag bestämmer mig att antingen åka till en annan värdfamilj eller åker hem till Sverige igen.

Typiskt nog drabbade jag också under veckan förkylning så jag hade inte energi tills nu att blogga om vad som har hänt.

Först trodde att jag att Akureyri, som är Island näst största stad, som ligger norrut skulle vara kallare och blåsigare, men det är totalt tvärtom. Under veckan har det bara varit sol och värme och att traska runt i Akureyri centrum och sedan när jag städar ute på stallet och gått ut med hästarna vart alldeles perfekt. Familjen M som jag nu bor hos fick jag kontakt med när jag arbetade på hotellet. Dom erbjöd att komma att bo hos dem cirka en månad i utbyte mot att jag hjälper till med städningen av huset, laga mat och sköta om hästarna. Det sista är mest att gå ut med hästarna med koppel (som en hund typ.) och ta en promenad med dem runt området. Än så länge av har jag inte hunnit rida på dem. Familjen har 30 st Islandshästar och många av dem är uppe i bergen utanför Akureyri och ska vistas där under vintern. Hästarna som finns kvar i stallet är unghästar som dom håller på att tränar upp till att bli perfekta ridhästar för turisterna.

Under första helgen fick jag och en annan volontär arbetare vid namn Alyssa chansen att se en "round-up" samling där familjen och andra hästägare fick en kort kurs om skötelsen och dressering av Islandshästar. Dom samlade in alla märrar och årets fölungar och föste in dem i ett stort stall där de hade sedan kursen. Jag hållde mig mest utanför. Tittade mest på eftersom jag varken förstår Isländska eller hur man tar ska hantera ett sådan stor grupp av unga hästar som försökte ibland smita iväg och springa tillbaka till ängen igen.

Islandshästar har verkligen den enastående lyxen att ha oändlig mycket frihet och mycket stor betesmark här på Island. Dessa tuffingar kan klara av vilket klimat som helst. Hård vind, snö, storm, regn. Allt! Och dom bor under hela vintern uppe bland bergen tills våren kommer och man tar dem tillbaka till stallet igen för att börja jobba som ridhäst igen för turisterna. Man kan tro att dom ska vara förvildade men Islandshästarna är nog de mest tamaste och snällaste hästarna som finns. Och dom är minsta också, kort som jag är kan jag nog lätt ta mig upp på en sådan polle. Förmodlingen blir den en liten ridtur senare. Just nu tar vi ut dem på en promenad och sedan ta vi hand om städningen i boxarna och stallet.

Familjen bor i ett av förorterna till Akureyri och stallet ligger cirka 15 min med bilen men det är ändå mycket att göra. Inte bara att familjen måste hålla öga på 30 hästarna, 103 får och en liten gullig kattunge, dom håller också på med Värd-kvällar under helgerna. Nästan varje lördag och söndag kommer det en busslast med cirka 6-9 turister (Ofta pensionerade Amerikaner.) och besöker dem. Familjen bjuder dem på god hemlagad middag och efterått och pratar med dem om dem själva, stallet, hästarna, Akureryi, Island etc . Det finns ett vis amerikansk företag som anordnar dessa middagar till turisterna. Ingen lyxig restarurang besök med teater eller opera efteråt, utan helt enkel äta en god middag med en vanlig Isländsk familj.

Det känns lite konstigt att befinna mig i en stad igen och nu bo hos en familj. Förutom Alyssa som jag delade hushållsbestyren under veckan tills hon åkte vidare till Reykjavik blir det bara jag här som får ta hand om städningen och skötseln. Familjen är ofta borta under förmiddagen och lunchen så jag har huset för mig själv, men dom kommer tillbaka på eftermiddagen och då åker vi upp till stallet och sköter om hästarna. Känns ovanligt i jämförelse med Grabrok där jag hade folk runt omkring mig dygnet runt och schemat var mer späckad. Nu har jag mer frihet att teckna eller skriva och gott om tid efter jag är färdigt med städningen att gå ner till staden. Akureyri är mycket vacker stad, mycket caféer, klädbutiker och restauranger och det är mycket turister som kommer och besöker den. Visst saknar jag lite att ha jämnåriga att prata med, vill åka ut och titta sig omkring men jag kommer nog få chansen här också. När Alyssa var här så tog vi oss ett besök till badhuset och tog oss en svimtur och testade deras supervarma Hot Pots.

Första veckan i Akure...

2 Läs mer >>

1:a Oktober 2016.

Kan man tänka sig. Jag är i Akureyri just nu!

Jag kan inte fatta att igår hade vi i Grabrok avskedsparty till oss alla som skulle åka hem eller åka vidare till annat land och jobba i ett annat hostel eller farm. Partyt var supert och vi hade mycket roligt ihop. Tänkte inte så mycket att vi kanske aldrig kommer se varandra igen. Dessa roliga människor med så olika bakgrunder trivdes jag storartat med. Alltid fanns det någon man kunde prata med, åka ut på en åktur tillsammans med, spela schack med eller bara äta lite frukost ihop. Från i mitten av september delade jag rum med en tjej som hette Sara som kom från Tyskland. Jag har aldrig delat rum med undantag från familj och vänner så det kändes såklart lite konstigt att dela rum med först komplett främling som man inte hade någon aning hur hon var eller såg ut, men det gick faktiskt mycket bra. Jag har lärt mig ganska mycket att bo så tätt ihop med så många människor. Att samarbeta ihop, kompromissa och ta chansen att få höra vart dom kommer ifrån och vilka länder de tidigare har varit i. Men också få goda tips och råd när man ute och backpackar under minimum budget.

Som sagt så var partyt ett perfekt avslut av min vistelse i Grabrok. Jag gick inte till sängs förrän kl tre och tog sedan vid elva tiden bussen som tog mig raka vägen till Akureyri. Jag var den enda som var uppe då, alla sov ruset av sig så det var lite bitterljuv adjö till Grabok, till min värd Matheu och alla dessa fantastiska människor jag har fått lära känna.

Och nu är jag i Akureyri som ligger norrut.

Akureyri är Islands näst största stad och vad jag hann se innan min värdinna Anna Maria kom och hämtade mig från stationen. Mitt nästa volontärarbete kommer nu vara hos en familj som äger en bostad här i Akureyri samt 30 st Islandhästar. Jag hade innan redan haft kort träff med familjen när de hade vägarna förbi Grabrok och jag tror att det kommer att funka bra här. Mina sysslor kommer mest vara hushållssysslor, inte olika från Grabrok men kanske få hjälpa till att rengöra deras stall då och då. Det finns här redan en annan volontär så det känns lite skönt att inte vara helt ensam och att vi sedan gemensamt gör sysslorna ihop så vi blir varma i kläderna och sedan inte känns helt främmande att vandra omkring i ett hus som man aldrig har besökt tidigare, inte vet var all utrustning ligger och vad vi får ta från kylskåpet ("Ta vad ni vill ha, har värdinnan sagt så de är nog inga problem.) Det kommer bli intressant att ta hand om städningen för ett helt hus själv istället jobba i grupp på ett hotell. Mycket kommer att bli mitt eget ansvar men jag tror att det kommer att gå bra.

Tips: Vistelen på Grabrok Hotel var mycket givande för mig. Fördelen med att jobba på ett hostel är att du träffar så många olika människor från andra länder och kulturer. Man är aldrig ensam när man jobbar och varje kväll kl åtta äter vi middag ihop och umgås. Man lär sig att  dela både rum, måltider och badrummet ihop och att ge varandra space när man behöver det eller om man vill göra någonting roligt ihop som att åka på upptäcktsfärd. Jag träffade flera människor med samma intresse som jag att upptäcka Island natur och kultur och vi passade på när bilen var ledig att både åka till Västfjordarna och till Gyllene Cirkeln. Du lever kanske inte på ett lyxhotell och du får laga din egen frukost och lunch men du spar mycket pengar med att använda Workaway i jämförelse om du skulle ha åkt på en "riktig semester" eller backpacking och fått betala både mat och rum själv.

Nu ska vi se hur det kommer att gå här i Akureyri för mig.