Veronica Sandahl

Hotell lyx och förstörd resväska.

12:e november 2017.

Förra inlägget var det mer praktiskt information över vad man behöver veta om man är sugen att åka upp till Island och jobba. Denna inlägg kommer vara mer om vad jag gjorde under mina två dagar i Reykjavik och kaoset på flygplatsen Arlanda.

Med tanke på hur mycket pengar jag har sparat ihop under sommaren och hösten bestämde jag mig för att skämma bort mig själv. Med en lyxig hotell vistelse, rundtur i Reykjavik och Musée besök.  Jag bokade in mig på Hotellet Eyja Guldsmeden som ligger i centrum. Det var lätt att ta sig dit efter jag tog lokalflyget Eagleair. Denna gång var det inga problem med vädret så resan gick smidigt. Jag hade bokat först en enkelsäng men pga. jag kom lite tidigare än beräknat var rummet inte städad än, vilket blev att jag fick ett annat rum istället! Ett betydligt större rum med dubbelsäng! Jippi!!

När jag väljer hotellrum söker jag ett rum som är både billig, praktiskt och unik. Ett rum som man vill spendera lite mer tid i och njuta av de fräscha sängkläderna och badrummet. Tidigare var det Galaxy Pod Hostel som är både praktiskt, billig och speciell men denna gång valde jag Eyja Guldsmeden. Jag lyckades få den i rätt skaplig pris och blev väldigt förtjust i rummet. Det var precis som det var på fotona i booking.com. Efter har ställt in min resväska och laptop i rummet gick jag sedan ut och tog en rundvandring runt staden. Det var besök till Hallgrimskirkja där jag åkte upp till tornet och tog lite foton över utsikten.

Därefter åt jag lite lunch och besökte den ökända Penis-museet, The Phallological Museum. Den ligger precis i centrum och jag har sedan länge varit nyfiken att besöka den så jag tillfället iakt, köpte en biljett och gick in. Nog var det flera olika penisar jag såg där inne. Allt ifrån valar, sälar, räv, häst, oxe och möss. Några av dem såg lite äckliga ut men det är så naturen har skapat dem. Museet hade alla storlekar men än så länge inte den mänskliga exemplaret.

Mitt flyg gick kl 12:30 dagen efter så jag hade tid att unna mig en jättegod frukost inne på hotellet. Det var stor buffé med äggröra, bacon ,croissanter, sallad, färsk bröd, skyr, frukt etc. Jag tog för mig och blev proppmätt. Kl 9:00 tog jag sedan flygbussen och åkte iväg till Keflavik flygplats och checkade in.

Sedan kom problemen.

Först blev mitt flygplan Norgwegian försenad i nästan en hel timme på flygplatsen pga. vädret, vilket betydde jag inte hann i tid att ta nästa flyg från Gardemoen till Sthlm. Men som plåster på såren fick jag en ny flygbiljett som avgick två timmar senare och en matkupong på 90:-. Jag kunde pusta ut lite och äta en god pizza istället. Jag var rätt hungrig.

Resan från Gardemoen till Sthlm gick smärtfritt men det var inne på flygplatsen, vid bagagehämtningen som nästa problem kom. Min röda resväska hade gått sönder under färden. Antingen har flygpersonalen hanterat min resväska ovarsamt eller att plastfickan som jag lägger alla min kläder i, stänger och suger sedan luften ur så det blir mindre utrymme i väskan, gått sönder.

Förmodligen den sista.

Jag gick till Servicen disken och begärde ersättning för min skadade väska. Att göra en skadeanmälan kan ta både tid och krångliga papper att fixa men som tur var fixade personalen med en helt ny väska till mig som är betydligt bättre och större än den förra. Så det fixade sig till slut och kunde sedan ta flygbussen till centralen och bege mig hemåt till min kusin Andreas och Johanna och övernatta i deras lägenhet. Dagen därpå tog jag tåget hem och fick äntligen träffa familjen igen.

Som sagt, hela vistelsen på Island gick jättebra, det var bara på slutet som det blev lite problematiskt med flyget och resväskan. Men det kunde ha varit värre!

Tillbaka i Säffle igen
 11:e november 2017.

Jag är nu tillbaka i min lilla hemstad Säffle igen.

Det kommer bli en kort semester med att träffa familjen och gamla vänner innan jag drar iväg på nya äventyr. Under oktober har jag försökt hitta ett nytt jobb vilket ibland inte är så lätt. Antingen i Reykjavik eller hemma i Sverige. Jag övervägde noga över beslutet att åka tillbaka till Sverige mot att stanna längre på Island och jag tror att jag gjorde rätt.

Fördelen att stanna på Island, framförallt i Reykjavik skulle ha varit att det är lätt att finna jobb i staden. Om man lyckas få tag på ett boende så är saken gjord att du finner snabbt ett jobb inom städning, butik eller reception. Reykjavik är verkligen en vacker stad att besöka och strosa runt i och det är många ungdomar, främst från Poland, Tyskland och Baltiska staterna (Inte så många svenskar vilket förvånar mig.) som jobbar här. Men här kommer nackdelarna: Att hyra ett enkelt rum i Reykjavik kostar mellan 65-10000 ISK, dvs 5200-8000 SEK.. Kanske inte så stor skillnad i jämförelse med Stockholm och det är lika svårt att finna rum eftersom det är stor konkurrens att få hyra dem. Flesta av dem hyrs svart och man delar lägenhet/hus med flera andra och sedan kommer mat och buss kostnaderna. Två tredjedelar av din lön skulle gå åt till hyran och maten och sedan kan det uppstå problem med skatten.

Det är inga problem att stanna högst sex månader på Island utan att behöva folkbokföra och du skattar endast vad du tjänar på Island. Men om du stannar längre måste du folkbokföra dig och du kanske åker på högre skatt med tanke på att du flyttar och det finns risk att Island vill dra skatten från det du tidigare har tjänat i Sverige. Med andra ord kan det bli krångligare, du får betala mer skatt, förmodligen dubbel och tjäna ingenting alls i längden.

Det är en svår och komplicerad process som jag har försökt förstå mig på och också avgjorde beslutet att åka hem till Sverige och kanske pröva lyckan igen på Island nästa sommar.

Min rekommendation till dig som är sugen på att åka Island och jobba är:

1. Om du är under 30 år gammal, pröva med att kontakta Nordjobb.se. Dom kan hjälpa dig med att hitta både jobb och bostad på Island under sommarsäsongen, men var beredd på att det inte kommer att bli i Reykjavik utan mer utanför som jag hade det. Främst är på den västra sidan av Island, som Gerdi Guesthouse och Höfn Hotell som Nordjobb skickar iväg dig till.

2. Reykjavik är en underbar stad men var beredd på att betala hög hyra och dyr mat där. Turismen blomstrar på Island och nästan alla hotell och gästhus skriker efter folk under högsäsongen så pröva med att hitta ett hotell/gästhus utanför Reykjavik. Kanske in Akureyri, Borganes, Höfn eller Keflavik. Kolla upp med hotell som ligger avsides och fråga dem om det letar efter extrapersonal och har rum att hyra ut till dom som jobbar. Det är väldigt vanligt att hotell/gästhus som ligger ute på landet erbjuder rum till personalen eftersom det är alldeles för svårt att pendla. Antingen du hyr rummet billigt eller får den gratis. Sedan kan flesta hotell/gästhus erbjuda kost också utan att det dras på lönen.

3. Om du får ett jobb på ett hotell/gästhus mitt ute på landet, var beredd på att det kan bli svårt att åka till närmaste by eller stad. För mig låg Gerdi Guesthouse en timme från staden Höfn och det kunde ibland vara svårt att åka dit om man ville handla lite mat eller bada i swimmingpoolen. Fördelen såklart att du tjänar mycket pengar när du inte blir frestad på att shoppa men det kan bli lite långtråkigt.

4. Flesta hotell/gästhus kan erbjuda att hyra ut sina bilar mot en liten slant om du och dina arbetskamrater önskar få åka iväg nånstans.

5. När du jobbar på ett hotell/gästhus kommer du förmodligen få rabatt eller delta gratis i flesta av turerna som närliggande Turistbyråerna erbjuder. Tex gratis glaciärvandring, ridning på Island hästar eller Valsafari. Allt beroende på vart hotellet/gästhuset ligger. Detta pga. personalen kan sedan rekommendera till gästerna om dom frågar.

Island är ett underbart land att vara i. men ett annat övervägande som gjorde att jag beslutade att åka hem till Sverige är att jag har fått ett nytt erbjudande på säsongsjobb uppe i fjällen till vintern.

I Idre station som lokalvårdare/kallskänka. Jobbet kommer vara under hela vintersäsongen och kontraktet ser bra ut. Det kanske inte är mitt drömjobb men det är ett jobb som ger pengar, en chans att besöka Jämtland som jag tidigare besökt och få pröva på att åka skidor. Kan bara åka längdskidor och pulka så jag får testa.

Vernissage i Höfn

7:e november 2017.

Imorgon tar jag planet Eagleair och åker till Reykjavik. Dagen efter tar jag nästa plan och drar slutligen tillbaka till Sverige och till lilla Säffle igen. Över fem månader har jag befunnit mig på Island. Tre månader i Gerdi Guesthouse och två månader i Höfn Inn. Det har varit månader med mycket arbete inom städning, reception och servering men det var värt mödan eftersom jag tjänade ganska mycket och bodde helt gratis. Även om det kanske inte är Reykjavik så har jag ändå haft enorm tur med bra jobbkontrakt, bra arbetskamrater och gratis logi och mat. Jag har såklart haft funderingar att åka till Reykjavik och pröva min lycka där men jag bestämde mig att bege hemåt istället.

Jag har ett annat jobb som väntar på mig.  ;)

Mycket arbete hard det varit men jag har också passat på att måla lite och under helgen hade jag en liten utställning av mina verk. Jag fick hjälp av kulturavdelningen i Höfn med att hyra lokalen gratis och få hjälp med verktyg att hänga upp tavlorna med samt reklam via Facebook och i lokaltidningen. Själva rummet var kanske inte mycket att visa upp men det fick duga och jag hyrde den faktiskt gratis. Tyvärr var rummet också ganska kall, inget fungerade element och man hade dessutom entré dörren öppen. Men som tur var hade jag en elektrisk värmeelement jag fick låna så det funkade att vara därinne.

Tre dagar hade jag utställningen. Det kom lite folk och tittade. Några från kulturhuset, några bekanta jag har lärt känna i Höfn men också mina arbetskamrater från Gerdi och Höfn.
En kort utställning period var det men jag fick ändå några verk sålda!