Veronica Sandahl

Schakalen

29:e Oktober 2013.

 

Att jobba fram till sent på kvällen har blivit en rutin för oss här på Broby! Eric Ericsson ställer hårda krav över kvalité och originalitet i uppgifterna, dessutom har vi också mycket läxor från dom andra kurserna som vi måste hinna.

 

Efter Science Fiction berättelsen hade vi en helt annan stil och tema att jobba med; Deckaren ”Schakalen” av Frederic Forsyth. Från vad jag tog till mig av Erics synpunkter och åsikt av mitt förra bokomslag, arbetade jag mer noggrann och stilren med bokomslaget . Jag fokuserade att använda ett mer klassisk typsnitt inte så mycket effekter, och som bakgrund använde jag mig endast fotspår av en Schakal som en reflektion över lönnmördarens stil och personlighet; Ingen vet vem han är, det är nästan omöjligt att gripa honom och det han endast lämnar efter sig är blod och kaos.

 

 

 

 

Denna gång fick jag mycket bättre betyg. Han berömde att jag hade arbetat med typsnittet, titeln och texten väldigt bra och utförligt. Att det var bra harmoni och balans, men den enda lilla nackdelen var att tassarna gav framsidan association till en Varulvsbok istället för Thriller.

 

Nog har han kanske rätt men jag är ändå nöjd med den!

 

Nu ska jag jobba hårt med mitt Julpapper. På torsdag har vi redovisningen! Jag har kommit en bra bit på den men de är ändå mycket arbete kvar att fixa!

Önska mig lycka till!

Grillningen av Aniara

 

22:e Oktober 2013.

 

Det blev idag vi hade redovisningen över Aniara omslagen för Eric Ericson. (Han var förkyld igår.)

 

Det han tyckte om mitt Anira omslag var:

 

1.  Jag hade krånglat till med stjärnorna och rymdljuset (Bilden i mitten av Framsidan.) alldeles för mycket.

2. Texten (Den lilla texten.) var för splittrad och lite för svår att läsa.

3. Typsnittet (Bok titeln.) passade inte riktigt samman med bokens mörka innehåll.

4.Och stilen jag körde med hörde inte riktigt samman med bokens genre.

 

 
 
 

 

 

 

 

 

Men han tyckte att jag hade gjort Inlagan bra. Rätt typsnitt och avstånd mellan kanterna.

 

Snacka om hård kritik men jag ska lära mig av den till nästa projekt och trösta mig med att jag inte var den enda i klassen som fick ta emot hans hårda ord. Oavsett om du hade gjort en bra eller dåligt omslag fick man synpunkter och hård men konstruktiv kritik från honom över hur omslagen kunde ha gjorts bättre.

 

 Undrar ni vad boken Aniara handlar om? Aniara är en slags Sång/Poesi bok, skriven år 1956 av Harry Martinson.  

 

 Historien utspelar sig ombord på rymdskeppet Aniara, en enorm rymdfarkost som ska transportera åtta tusen människor från jorden till Mars och Venus, eftersom jorden (Kallad Doris i berättelsen.) är skadad av miljöförstöring och kärnvapenkrig.  Men under färden tvingas Aniara väja för en okänd asteroid, den kommer ur kurs, hamnar i en meteoritskur och förlorar manöverförmågan och plötsligt hamnar vilse i rymdens djupa och okända mörker.

 

Berättelsen, eller sångerna egentligen, beskriver hur besättning och passagerare reagerar när det ofattbara går upp för dem – att Aniara har kommit ur kurs och det är inte längre möjligt att ta sig hem igen. Det som återstår är en tillvaro ombord på Aniara för all framtid.

 

Rätt melankolisk och dyster bok men ändå  tragisk vacker för den består i 103 sånger, skriven på vers om passagernas känslor över sitt dystra öde att vara fängslad i rymdskeppet och då söker tröst i religion,sex eller i filosofi för att lindra smärtan.

 

 

Och nu har vi fått ytterligare en uppgift från Eric Ericson: Att göra ett ny bokomslag, till ”Schakalen” av författaren Frederic Forsyth.

 

 

Vad Lukas (Min lärare i Grafiska Data och som var med under redovisningen.) tyckte vad jag skulle tänka på under denna uppgift är:

 

 

1. Att försöka tänja ut mina gränser och trygghetszon!

Kanske skulle mitt bokomslag ha passat i en annan genre; Science Fiction eller Fantasy med tanke på jag läser och ritar mest fantasy än skriver och läser poesi. Men när det rör sig om Poesi och med Eric Ericson måste man tänka andra banor och se om hur den genren är uppbyggd istället.  Poesi uttrycks i helt annan stil och typsnitt och där måste jag tänka annorlunda från det jag är van vid.

 

 2. Jag måste också lära mig att också försöka bolla med flera förslag och skisser samtidigt under hela projektet. Dela upp dem mellan provskiss, provtyp och slutresultat tydligare och inte göra allting på samma gång eller tvinga mig själv att bara utgå från en enda bild pga. tidsbrist (Vi hade cirka 9-10 dagar på oss att göra klart uppgiften.)

 

Javisst, Jag gjorde skisser innan! Jag gjorde dem i akvarell och scannade in dem på datorn och sedan bestämde mig för ”Rymdljuset” (Bilden som ligger i centrum på omslaget.) och stjärnorna runt om som omslag. Men nackdelen blev att när jag väl bestämde mig för att använda endast ”Rymdljus” skissen så var jag för bestämd mot mig själv att endast använda av den och inget annat.

 

Det var nog kanske rätt val att köra med den här ”Rymdljus” bilden, men jag sabbade till de med att lägga för mycket grejer runt om kring. Typsnittet, stjärnorna och färgen. Jag skulle ha kört med enklare typsnitt inser jag nu.

 

 Sedan var jag inte heller så erfaren att använda programmet InDesign när jag gjorde omslaget. Jag använde den när jag gjorde mitt Portfolio i Gerlesborg men det var länge sedan och vi fick inte så mycket träning på det förutom det nödvändigaste. Vi kommer att ha kurs på det här på Broby men det är senare under hösten!  

 

 

Som sagt, detta är min andra gång att göra ett bokomslag och alla fick konstruktiv kritik från honom. Jag är inte ledsen eller deprimerad. Bara trött över att man har jobbat så hårt att göra klart den!  

 

 

Men det har varit en hård vecka! Även om det inte är ett betygsatt kurs, arbetade vi alla hårt, både dag och natt med omslaget! Att få den perfekt och lämplig att visa fram och dessutom visa hur man går för.

 

Han kanske inte tyckte om mitt omslag, men jag hoppas att han såg min tid och möda över den!

  

Aniara och Eric Ericson

 

18:e Oktober 2013.

 

Det har varit en väldigt intensiv vecka att skapa och försöka göra färdig omslaget till ”Aniara”, Nobel pristagaren Harry Martinsons bok.

 

Vi fick i uppdrag förra veckan av Eric Ericson att göra ett bokomslag, med rygg och baksida samt ett inlaga av denna berättelse.  Alla i (Inklusive jag.) klassen har arbetat i flera timmar att skapa och rita vår egen version av boken inne på Photoshop och InDesign .

 

 Jag är inte färdig än men vi har helgen kvar att göra klart, på måndag har vi redovisningen.       

         

 

 

 

 

Vi har inte haft någon kurs i programmet InDesign än så med bara begränsad kunskap från mitt gamla arbete att göra bokomslag till ”Frankenstein”, ”Dracula” och ”Dr Jekyll & Mr Hyde” till Konstfacks arbetsprover, har det varit mycket frustration, stress och press över arbetet från min sida.                  

 

Men mycket givande och nyttigt!

 

Men skolans stora skrivare ligger just nu i Kaputt!  Det har inte varit någon möjlighet för mig eller för någon annan just nu att printa ut omslagen för att se om allting ser rätt ut. Det är inte bara göra en fin bild. Det krävs vilket slags typsnitt du ska ha, storleken på boken, färgkombination, harmoni men också viktigaste; hur andra ser på bilden. Man blir lätt insnöad när man glor på dataskärmen i flera timmar, att få ner den på papper blir ett helt annat perspektiv.

 

Men det verkar som jag och klassen inte är de enda som har det ganska stressigt just nu! Vår kära gästlärare Eric Ericson är just nu ute i blåsväder med pressen!

 

I tisdags avslöjades det att det inte var prins Carl Philip som stod bakom designen till gnistskyddet "Slottet brinner", utan det var formgivaren, vår gästlärare, Eric Ericson som stod ansvaret för hela projektet.

 Kort fakta: År 2010 lanserades eldskyddet ”Slottet brinner”. Skyddet föreställer slottet Tre kronor, signerat av Prins Carl Philip åt Svensk Tenn.

 

Eric ville i början stå som anonym till den här designen, låta Prinsen stå för det hela, men när det läcktes ut att det var han som hade gjort gnistskyddet erkände han det helt öppet.

 

Från Eric sida (Referens från Kulturnyheterna), ville han vara anonym pga. av han inte tyckte om processen i skapande av ”Slottet Brinner”. Istället bara vara handledaren fick han ta hela ansvaret av projektet, Prinsen var aldrig delaktig.

 

Prinsen själv har grafisk utbildning i bagaget och tom har sagt att han ville hjälpa till och dela arbetet med Eric, men på något konstigt sätt blev det bara Eric som gjorde gnistskyddet men gav ändå sin tillåtelse att Prinsen fick sätta hela sitt namn på den.

 

Jag tycker de låter så konstigt? Skäms han över Designen? Varför tackade han nej till att dela den med prinsen? Eller ännu bättre; Om han fann att projektet var orättvis fördelat kunde han ha vägrat att skapa verket eller ens låt den tryckas upp, det är hans verk och ingen annans!

 

Kan de ha handlat om en ekonomisk fråga? Bindande och Vattentät kontrakt som han inte kunde bryta om han ville ta tillbaka designen eller erkänna den som sin egen?  Eller en väl dold och mycket planerad Ironisk spel med tanke på att designern heter ”Slottet Brinner”?

 

 (Bilden tillhör Bård Larsson, från Grafisk Formgivare Årskurs I)

 

Kanske få vi svaren när han kommer tillbaka till skolan på Måndag för redovisningen!