Veronica Sandahl

Hemma i Säffle igen!

18:e April 2016.

Då var jag hemma i lilla Säffle igen. Det tog cirka 14 timmar att ta sig från Ahrenshoop till min lilla hemstad. Först bil från Ahrenshoop till Rostocks hamn där TT-line färjan låg. Färjan gick kl 8:00 och det tog sedan cirka sju timmar tills vi äntligen var framme i Trelleborgs hamn. Jag passade på att äta god frukost i deras buffé, kolla igenom deras Taxfree shop och beskåda havsutsikten. Jag hade en bra bok med mig så jag behövde inte sitta och ha tråkigt som tur var. Väl framme i Trelleborg fick jag vänta cirka två timmar tills tåget till Malmö kom och sedan var det ett byte till när jag kom till Göteborgs station och efter en och halv timmes tågresande därifrån kunde jag slutligen möta upp mamma och mormor på Säffle stationen. Puh! Jag var jättetrött och bagaget jag hade med mig vägde nästan ett ton! Fylld med kläder, smink, sängkläder, böcker och lite souvenirer. ;)

Förutom att storpacka och storstäda gästrummet passade jag på att gå runt i Ahrenshoop en sista gång. Den sista dagen i Ahrenshoop både soligt och regnigt. Det regnade först hela förmiddagen tills under eftermiddagen solen äntligen tittade fram och jag kunde njuta av vädret och ta mina sista foton av Ahrenshoop och kustremsan. På kvällen bjöd jag på kladdkaka till Marie och alla stipendiater som jag har lärt känna i huset som har varit så snälla och roliga att umgås med och tackade för denna härliga vistelse.

Jag kommer aldrig glömma dessa tre underbara månader! Jag är förvånad över att allting gick så smidigt och bra. Jag minns att jag var först nervös och lite orolig över hur det kommer att gå under praktikperioden men allting gick lysande. Tyskan är kanske fortfarande lite hakigt men jag har lärt mig en hel del genom att lyssna och prata på tyska och använt appen Duolingo till att träna tyska ord och meningar.

Så vad kommer hända nu? Det är skönt att komma hem till Säffle och till familjen igen efter har varit borta så länge, men jag vill väldigt gärna åka ut och se mig omkring igen. Upptäcka nya platser och träffa nya människor. Jag älskar det! Som ni har redan sett under min vistelse i Tyskland har jag inte varit rädd att på egen hand ta tåg, buss eller cykel och besöka städer och platser som jag aldrig varit på och se vad dom har för kultur, konst och shopping. Jag blev förälskad i hamnstädernas pittoreska och vackra arkitektur. Tyskarna inte är rädda att använda sig av starka färger på sina husväggar och kan låta både nya, moderna och urgamla hus stå sida vid sida.

Jag vill se mer av världen! Och det snart!

29 år gammal!

12:e april 2016.

Idag fyller jag hela 29 år!

För 29 år sedan föddes jag på BB i Karlstad och har nu bara ett år kvar tills jag fyller 30 år och kan stämpla mig som tant. Näh! 30 år inte så gammalt men jag kan inte fatta vart tiden har tagit vägen och att om cirka 6 dagar kommer jag åka hem till Säffle igen. Jag har försöker hinna med så mycket jag bara orkar. Hjälpa till i Neues Kunsthaus och Kunstlerhaus Lukas, besöka pittoreska hamnstäder, shoppa, besöka museer och gallerier och passa på att fokusera mig på mitt måleri.

I helgas tog jag en liten tur till en hamnstad som heter Barth som ligger liter mer nordöst från Ahrenshoop. Barth påminner väldigt mycket om Lysekil med sin hamn, små gator, caféer och souvenirbutiker. Tog en liten snabb titt in i deras kyrka och den var mycket vacker att se.

På söndagen tog jag det bara lugnt men senare under dagen passade jag, Marie och några av de nya stipendiaterna att besöka Cafe Namenlos med att mumsa i oss varsin härlig tårtbit och senare gick vi till Grandhotell och tog oss en varsin Öl. Ahrenshoop är så pass liten håla och är mest anpassad att överleva på turism under sommaren att det endast finns caféer, restauranger och flertal hotel, men tyvärr ingen nattklubb man kan besöka.

Och så nu idag var det min födelsedag. För att fira detta och dessutom fira att vi äntligen är klara med vårstädningen och det är nu officiellt att Reinard och Iris Thurmer kommer att överta Neues Kunsthaus, hade vi ett litet kalas inne i galleriet. Jag fick en liten Sanddorn sylburk, Sanddorn choklad, pennset från hela gänget och en liten, lila trägubbe från Reinhard.

Jag hoppas att kommer få plats med allting i väskan när jag ska packa ner allting. Det kommer vara ganska trångt men på nåt sätt ska de funka.

Vad ska jag göra under mina sista dagar i Ahrenshoop? Jag har fortfarande lite jobb kvar att göra i Neues Kunsthaus men emellan? Suck, ibland känns det att även om jag försöker se och upptäcka så mycket som möjligt av Tyskland,  men finns fortfarande så mycket jag inte har sett.

Jag vet att jag inte kommer hinna eller ha råd att åka ner till Berlin. För långt bort och att det är så stor stad gör mig lite nervös med tanke på alla terroristattacker som händer just nu och att är dessutom nästan helt omöjligt att upptäcka staden bara på en dag.

Panik!

Rostock igen

3:e April 2016.

Under veckan passade jag på att åka till Rostock igen för att besöka deras Rostocks Konstgalleri som ligger en liten bit utanför centrum. Jag fick ta spårvagnen för att komma ditt men det var lätt att hitta galleriet och det var intressant att ta en åktur runt om i staden. Jag gillar att se mig omkring som ni har märkt.

Konstgalleriet låg en bit bort men det vart värt att besöka den. I deras nedervåning pågick en samlingsutställning som visade utvalda teckningar, målningar, skulpturer gjorda av elever från Rostocks 32 skolor och gymnasium. Detta var en jurybedömd utställning där en grupp kuratorer har valt ut dom bästa inskickade verk från eleverna och satt upp dem inne i galleriet. Jag gillade den!

Juryn hade verkligen valt ut dom bästa och intressantaste verken och satt upp dom på snyggt, inramat och väldigt professionellt. Inga slarviga upphängningar eller halvgjorda fanart teckningar utan många av dem hade originalitet och man kunde se att eleverna har lagt själ och hjärta i dem. Jag besökte sedan övervåningen där mer äldre konstnärer visade upp sin grejer. Utställningen visade inga historiska eller äldre målningar utan mer moderna och nutida. Den bestod mycket av oljemåleri, grafik, färgstarka och mycket stora tavlor som var ganska intressanta att titta på. Det flesta av dem var kanske inte min smak men några gillade jag.

Mitt besök till Rostock var först tänkt att se konsthallen och shoppa lite, men jag var inte beredd att det var Vår-marknad inne i Rostocks centrum den dagen. Hela centrum var fylld med marknadsstånd som sålde alltifrån godis, korv, smycken, konsthantverk etc. Men främst mat och snacks! Det fanns mängder med stånd som sålde olika slags tyska rätter, alltifrån enkel Bratwurst, stekt lever i lök, potatis-soppa, friterade degbollar med vaniljsocker (som jag testade när jag besökte Stralsund) att det riktigt vattnades i munnen (Kanske inte stekt lever men det fanns mycket annat som såg mumsigt ut.).

Jag prövade den här gången friterad banan i chokladsås och det smakade jättegott!

Jag passade även på under dagen att besöka Santa Maria kyrkan (Varför heter så många av Tysklands kyrkor Santa Maria/Sant Mary/St Maria Kirche?) som är ett av stadens största kyrkor och den var verkligen gigantisk och mycket vacker. Tyskarna vet verkligen hur bygger kyrkor med högt tak, dekorativa glasmålningar, detaljerade träskulpturer och också installera mer nyare och modernare målningar som varken sticker ut för mycket för dess stil eller smälter in i arkitekturen

Mest imponerad blev jag av deras Astronomiska klocka som är helt unik i sitt slag och som fungerar än. Klockan byggdes under 1500-talet det är lite komplicerad att beskriva dess funktion men den består av
tre divisioner: Ovan: Funktion; timme representerar apostlarna som samla runt Jesus för en välsignelse.
Mitten: daglig klocka, Horoskop, månens faser, och månad. Nedan: Kalendern som gäller fram till 2017.

Jag hittade informationen om klockans funktion inne i kyrkan info-disk och kunde förstå vad symbolerna och texterna betydde och dess funktion. En imponerade mästerverk och helt unik i sitt slag och vilken bra tajming att jag besökte den nu innan det var för sent.