27:e Oktober 2011

Venedigresan dag 5

15:e Oktober 2011.

De här var den allra sista dagen av Venedig.

Flygbussen till Venedigs flygplats skulle inte åka förrän kl fyra på eftermiddan så vi hade en liten stund till att göra en vandring igen till några av Venedigs biennalens satelitt-utställningar en sista gång.

Samma gäng: Jag, Malin, Rebecca och Magdalena tog oss en snabb tur till en annan känd kyrka (kommer tyvärr inte ihåg namnet) och därefter till Asiens utställning "I_Future Pass_"  som enligt min mening var den absoluta favoriten av alla utställningar jag besökte i Venedig.

Asiens konstnärer har verkligen ett öga för detalj, teknik och känsla! Många av verken gjorde mig väldigt överraskad och glad och kändes så lätt att ta till sig. Inga dystra, svårbegripliga, fula och allvarsamma konstverk! De var helt enkelt roliga att se på.

Många av konstnärerna var inriktade inom anime och manga men hade skapat sin egen stil och kört i stora format. Vi hann också besöka den en annan paviljong som också tillhörde temat.  Sedan åt vi en snabb lunch och den allra sista besöket var inte mindre än den världskända Basilica di San Marco katedralen som ligger precis nära Markus-torget.

Kön till kyrkan var väldigt lång men vi rörde oss snabbt och kom in. Som ni ser på bilderna var det verkligen en njutning för ögat att se detta stora valv och alla målningar och statyer överallt i katedralen. I Bysantinskt stil hade varje verk sin egen berättelse och historiska bakgrund. Änglar, Helgon och Martyrer fanns överallt. Mosaikplattor var täckta från golv till tak och nästan allting var täckt av vackert bladguld.

Ett perfekt avslut av vår resa igenom Venedigs alla utställningar, gallerier och katedraler!

Därefter fick vi skynda tillbaka till vandrarhemmet för att samlas ihop och dra oss till flygbussen.

Som jag tidigare nämnde i förra inlägget, var jag ute natten innan och besökte student-torget tillsammans med några kamrater. Fast dagarna på Venedig var soliga och varma, var nätterna ganska kalla och torra. Den kvällen var det väldigt kallt ute och jag frös bra mycket när vi skulle dra oss tillbaka till vandrarhemmet. Man kunde hålla sig varm när man gick i rask takt men vi fick stilla vänta nästan en halvtimme inne i båt-hållplatsen för att ta oss tillbaka ön. När vi äntligen kom tillbaka så tog jag mig snabbt en varm dusch och drog på mig så mycket kläder som möjligt och hoppade direkt ner i sängen. Men det hjälpte inte. Under natten frös jag och på morgonen kände mig lite dålig och snorig.

Jag kunde tygla förkylningen under hela förmiddan men när vi skulle åka hem började mitt immunförsvar att vackla. När vi satt på planet blev det bara värre och värre. Vet inte om det var på grund av luftkonditioneringen men min röst försvann och jag blev lite febrig och under landningen fick jag den värsta huvudvärken av lufttrycket. Jag hade redan propp i öronen innan flygresan men när vi steg upp i skyn och sedan ner fick jag tredubbla propp i öronen och kunde nästan inte höra någonting. Trycket gjorde så ont i huvudet att jag nästan svimmade av smärta. Jag försökte trycka på näsan och blåsa ut för att få bort det men det blev bara värre.

När vi äntligen landande var jag som ett vrak. Jag var febrig, trött, min röst var borta och jag snörvlade, det kändes som en evighet när jag äntligen kom med bussen till Gerlesborg och till min varma goa säng.

Resten av helgen låg jag in min säng hela tiden och kurerade mig och tog mängder av pandolier och näsprey.

Snygg avslutning av min resa!  Hände detsamma sak när jag åkte hem från London förra året. :P Men jag hade ifall turen med att bli sjuk på slutet och inte ibörjan så min resa har varit väldigt lyckad och jag kan rekommendera starkt att besöka denna underbara stad.

Men gör det så fort som möjligt! Venedig börjar bli alltmer som en turiststad, ett nöjesfält för enbart turister och inget fast och vardagligt. Det fanns gott om maskeradbutiker, dyra märkes och smycke-butiker och restauranger men jag såg ytterst få vanliga butiker som sålde vardagliga ting.

En annat allvarlig sak är att Venedig hotas av nu översvämning och om 20-30 år kommer kanske mesta av staden ligga i vatten. Så skynda er!

Venedigresan dag 5

25:e Oktober 2011.

Venedigresan dag 4

14:e Oktober 2011.

Tre olika gallerier och kyrka hann vi besöka under denna stressiga och intensiva dag.

Dagens första besök var först Galleria dell`Accademia som är ett av Venedig främsta konstinsamlingar. Det som visades upp var mestadels religiösa (Katolsk) verk som sträckte sig mellan 1300-1700 talet.  Konstnärer var de bl.a. Paolo Uccello, Domenico Ghirlandaio, Sandro Botticelli and Andrea del Sarto.

Nästa anhalt var galleri Ca`Peasro som var mer inriktad på modern konst och favoriter som Klimt, Chagall, Kandiskij, Klee och Matisse var några exempel som ställde ut där. Olyckligtvis fick jag aldrig chansen att se Gustav Klimts målning ”Giuditta II” pga. av den  var på konst-turné, men jag fick äran att beskåda Vittorio Emnuele Bressanins ”Modestia e Vanita” och Cesare Laurentis verk ”Fioritura nova”. På högsta våningen fick vi också se en jättelik kollektion av Asiatiskta konstföremål, samurajsvärd, kimonos och helt beundransvärda askar och vasar, dekorerade i slingrande mönster och exotiska djur.

Det tredje och sista anhalten av dagens kulturbesök var till Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari kyrkan. En av Venedigs största kyrkor med flera av världens främsta stenhuggare skulpturer i sina kapeller; Bellinis, Donatellos och Tizians.  Det fanns flera altare till olika slags helgon och gravmonument till minne av betydelsefulla människor inne i kyrkan och alla var helt häpnadsväckande. Taket låg väldigt högt ovanför oss och varenda litet hörn var noggrant och planerad dekorerad av ett heligt föremål eller text.

Men den mest vördnadsfulla och vackraste altaret var en liten staty, föreställande Jungfru Maria
som hade foton, blommor och ljus vid sina fötter och en liten bönesits framför sig. Den var så fin och mjuk att jag fick te tårar i ögonen. (Tyvärr har jag inga bilder från inne i kyrkan pga. av fotoförbud så några av dessa foton har jag lånat från internet.)

Efter detta besök gick jag, Malin, Rebecca och Magdalena runt i staden och det var först då som det värsta som hände under den här resan. Mitt kontokort hade slutat fungera!

Det började med att jag upptäckte att de Italienska bankautomaterna inte ville ta emot mitt kort, jag testade på tre-fyra olika automater och alla svarade lika. Jag försökte gå in till bankerna men där fick jag ingen hjälp alls av kassörskorna. Deras ordförråd i engelska var pinsamt väldigt begränsad (är det inte ett krav?) och det enda de kunde säga var att pröva igen eller spärra kortet. Först trodde jag att mitt kort hade blivit scannad och alla mina pengar var borta, så jag greps av panik och oro och visste inte alls vad jag skulle göra!

Men mina kompisar stötte mig och jag fick att nummer av Madde till Swedbank som jag kunde kontakta och få hjälp. När jag fick hjälp av en kvinna från Swedbank, förklarade hon att det var mest troligt att mitt chip på kortet har blivit förstörd av de utländska automaterna och det var därför mitt kort inte funkade, hon ordnade med att  spärrade mitt kort för säkerhets skull och beställde ett nytt kort åt mig som skulle komma om några dagar.

Det var skönt att veta att det var chipet som hade blivit förstörd och ingenting värre, så jag fick låna lite pen
gar av en kompis (Tack så mycket M)  och fick trösta mig med att det var den näst sista dagen av resan och jag behövde inte så mycket.

På kvällen tog jag en sista adjö av nattens Venedig genom att hänga med ett gäng till några av
pizzeriorna och barerna på studenttorget Santa Margarita i nordvästra delen av Venedig. Jag kommer aldrig att glömma gränderna och de trånga öde gatorna som vi passerade igenom under kvällen!

Venedigresan dag 4

2 Läs mer >>

22:e Oktober 2011.

Venedigresan dag 3.

13:e Oktober 2011.

För er som älskar Vin, kan jag rekommendera er att åka till Italien för där är vinet väldigt väldigt billigt. Det är väldigt lätt att köpa vin direkt från mataffären och kostnaden för en flaska kunde ligga mellan 0.99-3.00 euro dvs. man kunde köpa en flaska rött vin (som smakar även utmärkt) för bara typ 15 kr! Vilken skillnad från priserna här i Sverige!

Under dag nr 3 var det iväg till den andra delen av Venedig Biennalen, ”Arsenale” och tittade på resten av nationernas utställningar: Saudiarabien, Argentina, Indien, Kroatien , Turkiet, Chile och Italien. Också några självständiga konstnärer.

Denna massutställning var betydligt bättre och roligare att titta på än den första och jag fann många spännande verk som verkligen fastnade på hjärnan.

Bland dem var favoriterna ”The Clock av Christian Marclay och Nicholas Hlobo ”Limpundulu Zonke Ziyandilandela”.

arsenale

“The Clock”
är en filmtinstallation av konstnären Christian Marclay. Installationen är en sammanbindning av tusentals olika filmsnuttar som relaterar till klockan och hur människorna i filmen reagerar till den. Hela den här filmen är 24 timmar lång och synkroniserar med den riktiga tiden dvs. som under Venedig Bienallen, när en filmsnutt visade att klockan är 12:45, så var den det i verkligheten.

Snacka om vilket flit och svett att kunna sätta ihop sådan film! Det kallar jag för ett mästerverk!

Min favorit nation av denna Bienall var Italiens samlade verk, den var en stor blandning av olika tekniker men vars fokus var, för ovanlighetens skull, mer åt realistiskt, religiöst och romantiskt tema. En underligt skarp kontrast i jämförelse med dom andra utställningshallarna i biennalen som ligger mer fokus i den hårdsmälta samtidskonsten.

Efter biennalen, åt jag och tjejerna Madde, Rebecca och Malin lunch och sedan försökte vi
hinna iväg till ytterligare ett utställningi;  Galleri Ca`Peaso. Men tyvärr hann vi inte i tid (bara 15 minuter försenade) och blev tyvärr inte insläppta in till galleriet, dom tog inte in fler besökare efter fem tiden så vi fick komma tillbaka nästa dag.

Som plåster på såren hann vi besöka två Satellit utställningar som låg i närheten, tillhörande nationerna: Ukraina och (om jag minns rätt) Bulgarien.

Under vår lilla vandring runt om den sydvästra delen av Venedig (där satellit utställningarna och Ca`Peaso låg.), passade vi på att gå in en typiskt maskerad butik och köpa oss en varsin färgglad mask.  Jag är otroligt förtjust i masker och jag ville nästan gå in i varje maskeradbutik som vi passerade förbi och jag kan lova att dom butikerna finns det väldigt gott om i Venedig.  Venedig har sin egen maskkultur i och med deras världskända karneval, har de en stor produktion av masker som både finns exklusiv handgjorda eller importerade från Kina. Och deras masker är väldigt unika!

Jag hade verkligen svårt att bestämma mig vilken mask jag ville men till slut valde jag en grönglittrig mask med lite fjädrar och en plastblomma vid den högra sidan. Nöjda över våra köp satte vi på oss maskerna direkt och hade dem på oss en litet tag när vi fortsatte strosa runt i kvarteren. På kvällen blev det Italiensk glass, en liten promenad runt Markustorget och lyssnade lite på musiken som livebanden spelade utanför restaurangerna på torget.

forsättning följer...

Venedigresan dag 3

20:e Oktober 2011.

Venedig resan

Dag 2. 12:e Oktober 2011.

Man sov någorlunda gott i våra temporära sängar i sovhallen. De var fräscha lakan och bra kudde och filt men jag vaknade upp ibland av oväsendet från rinnande vatten, ungefär som någon duschar ovanför våra huvuden någonstans i taket. Inte så värst trevligt!

Varje morgon, direkt efter man vaknade, rengjort ansiktet, klädde på sig och gick ner till frukosten. När det gäller frukosten bestod den av mest av ljust fluffigt bröd med marmelad och smör, cornflakes med mjölk och apelsinsaft. Ingen Juice! Bara Saft!  Inte direkt någon nyttigt måltid med det fick duga.

Markusplatsen

markusplatsen

Så såg morgonrutinen ut inne på vandrarhemmet och direkt kl nio, samlades hela klassen utanför byggnaden för att sedan ta båten till ett av våra planerade studiebesök. Under dag 2 var vi först på kort visit till den berömda Markusplatsen och sedan gick vi på studiebesök till den första delen av Venedig Biennalen, paviljongerna i Giardini.  Många av paviljongerna var väldigt stora och gamla stenbyggnader, några av dem byggda i slutet av 1800-talet ex av arkitekterna Aalto, Hoffmann, Rietveld och Scarpa.  28 st nationer med deras paviljonger var utställda runt om i området. Stora byggnader som alla med blandade tekniker och presentationer av sina bidrag.

Nationerna som visades var: England, USA, Frankrike, Danmark, Sverige, Schweiz, Spaninen, Finland, Tyskland, Ryssland, Grekland, Australien, Polen, Ungern, Uruguay, Venezuela, Österrike, Japan, Belgien, Brasilien,  Rumänien, Serbien, Egypten, Israel, Nederländera, Venedigs paviljong och Slovakiska Republiken.

france

Oj! När man räknar upp alla paviljonger som man har nästan besökt, blir man lätt matt och jag undrar; hur orkade jag gå runt allt detta och insuppa alla dessa konstverk och dessutom gå igenom ”Padiglione Centrale” som ytterligare hade några konstverk (Av konstnärer som inte deltar i någon av nationerna.)

Pga. av mångfalden av paviljonger och konstverk kan jag inte tyvärr inte minnas allas verk, kan jag nämna några som föll i smaken och som jag tyckte bäst om.

Tyskland:
Av Christoph Schlingensief. “ The oeuvre of german filmmaker, theater d
irector and performance artist Christoph Sclingensief is presented, with the stage installation of his Fluxus oratorio relating the extraordninary way he broached his own illness forming the heart of the exhibition, alongside his films and his project to found an “opera village” in Africa."
(Direkt från Informationsboken.)

Schweiz:
”Chrystal of Resistance” av Thomas Hirchhorn. “With my work Crystal of Resistance I want to give a form that creates the conditions for thinking something new, a form that enables “Thinking”.(Informations boken.)

Norma Jeane: (Tillhör inte en av paviljongerna och Norma Jeane är bara en pseudonym för en konstnär/konstnärer som bär ansvaret för verket.) ”Who`s Afraid of Free Expression” . Detta verk är egentligen ett fritt måleri, bestående av modellera i svart, rött och vitt och där man själv får fritt val att modellera, formgiva och sedan trycka upp sitt verk det mot väggarna. Modelleran hade sedan länge blivit för gammal och hård, för att inte nämna att det låg i stora äckliga högar för att ens kunna mjuka upp den, så för min del avstod av jag röra mina händer i den.

När det gäller Sveriges bidrag med konstnärerna Fia Backström och Andreas Eriksson, tyckte jag att det var mest tråkigt. Stora, grönmörka tavlor som inte visade nånting! Trist!!!

Trött men nöjd med vistelsen, gick vid två tiden nästan alla ut från Biennalen och bestämde oss att äta, vila och shoppa lite. Jag, Malin, Rebecca och Magdalena hittade en jättemysig restaurang och beställde mat, jag själv beställde min allra första Italienska pizza. Pricken över I:et delade vi sen på en jättegod bakelse kallas Tiramisu.

Resten av dagen gick vi runt och fönstershoppade. Vi kom till många olika gränder och bakgårdar och såg massor av butiker som sålde jättevackra handgjorda masker. Innan jag, Malin, Magdalena och Rebecca skulle dra oss tillbaka och ta båten till vandrarhemmet, tog vi oss ett litet besök till Markusplatsen igen och matade duvorna med lite bröd. Jag har aldrig hållit i en duva förut i min hand och jag var i början väldigt rädd över att de skulle hacka eller bajsa på mig. Men det gick faktiskt väldigt bra! Fick inget skit alls på mig!

Forsättning följer….

Venedig resan- dag 2

19:e Oktober 2011.

1:a dagen av Venedigresan

11:e Oktober 2011:

Vi åkte kl 13:00 från Gerlesborgs till Rygges flygplats i Norge. Kl 16:35 lyftes planet och vi hade sedan cirka tre timmars resväg till Venedigs flygplats.
Om jag inte är förkyld så älskar jag att åka flygplan! Själva spänningen när man känner hur planet börjar röra sig, som sedan går allt snabbare och snabbare och sedan lyfter snabbt upp mot skyn så man känner trycktet och hisningkänslan när kroppen anpassar sig med lufttrycket. Man ber att resan kommer att gå bra och ingenting händer under resan eller när man ska landa.
På vägen vi fick turen att beskåda Alperna under oss, med toppar som sken rosaktigt mot solnedgången, medans fullmånen var uppe och dalgångarna mellan bergstopparna var mörka.

alperna

Vi var inte framme till själva vandrarhemmet ”Ostello Venezia” som ligger ute på ön Guiecca.

Ostello Veneniza

Eftersom det var lite tid kvar innan man var tvungen att gå och lägga sig, gick jag och några klasskamrater ute och köpte en varsin pizza och slog oss ner vid vattnet. Senare under kvällen tog jag Andreas och Selma en liten promenad ner till en av öns hamnar. Det var lite kusligt men väldigt spännande att gå runt där. Det fanns massor med båtar i olika former samt gondoler men vi stötte inte på en enda människa därnere. Helt ärligt var hela ön nästan folktom. Vi såg massor med hus med stängda och igenbommade dörrar och fönster och väldigt lite butiker. Man har sagt mig att pga. av turismen och de skyhöga priserna att bo i Venedig, har väldigt många människor flyttat därifrån. Staden är väldigt vacker i sin arkitektur och gamla byggnader, men jag kan förstå att de som är bosatta i Venedig måste ibland känna en stor frustration över alla skockar av turister som kommer året runt.

venedig

Ifall, under kvällen fann vi den första utställningen tillhörande Venedig Bienallen, då för landet Albanien
 Galleriet var tyvärr stängd men vi skickade igenom fönstret och det räckte. Det som visades var mängder av gamla svarta nedklottrade hattar som låg på golvet samt garderobs galgar som hängde runt om. Undrar vad den utställningen handlade om?

När det gäller vandrarhemmet så var den mycket enkel men fräsch.  Själva Frukost/Samling och Matsal hallen var i ett enda stort rum, där samlades alla gäster som bodde på vandrarhemmet till antingen äta mat, ha möte eller dricka vin. Vi var ett av en stor samling av olika nationaliteter från olika skolor som övernattade på vandrarhemmet.

Vi fick alla varsin paket med påslakan och örngott till att bädda sängarna med. Killarna fick sitt eget rum och vi tjejer vi dela på två rum. När jag bodde på Vandrarhem förra gången (I London) delade jag rum med fyra tjejer. Den här gången jag fick dela ett stort rum med hälften av klassens alla tjejer!  Lyckligtvis hade rummet skärmar så vi fick lite privat yta och ljudisolering och vi alla hade en överenskommelse att visa hänsyn att ta det försiktigt och vara tyst om några behöver vila och sova. Prata högt och festa fick man göra det ute, inne i sovhallen skulle man vara tyst och inte väsnas.  För vara 14 tjejer i ett enda rum gick det faktiskt otroligt väldigt bra!

Detta var första kvällen i Venedig, fortsättning följer…

Venedig dag 1

1 Läs mer >>

10:e Oktober 2011.

Har nyss packat färdigt min resväska. Passet är i handväskan samt plånboken. Jag har fyllt schampo och balsam i små plastflaskor och jag har prydligt och försiktigt lagt ner min fina ute klänning så att den inte blir skrynklig under resan.

För imorgon ska jag och klassen till VENEDIG!!!

Precis! Venedig!
Vem har inte hört om deras berömda gator och hur man måste färdas med båt, eller Gondol som det kallas i staden. Vem har inte sett filmerna Casanova och Dangerous Beauty! Vem har inte hört talas om deras populära Harlequin masker! Gud vad spännande det kommer att bli!

Huvudfokusen under vistelsen kommer att vara att besöka Venedigbiennalen.  ”La Biennale di Venezia!” som den kallas startade år 1895 och är en av världens största, äldsta och mest prestigefyllda konsthändelse. Den är en stor internationell utställning för samtida konst  och med i år 89 medverkande nationer. Den äger rum bara vartannat (udda) år i Venedig som man får nu passa på.

Vi kommer också att besöka:

Markusplatsen.

Biennalen, paviljongerna i Giardini.

Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari (En av Venedigs största kyrkor. Här finn Bellinis Triptyk, Donatellos Johannes Döparen, högaltaret med Tizians Jungfru Marie himmelsfärd.

Sattelitutställningar till Biennalen. (Relaterade utställning till Biennallen men som ligger utspritt runt om i Venedig.)

Galleria dellAccademia med Venedigs främsta konstsamling, täcker främst åren 1300-1700.

Sedan kan vi få välja fritt att besöka några andra av Venedigs konstgallerier ex Punta della Dogana, Palazzo Grassi eller Ca`Pesaro.

Resan kommer att vara fram till Lördag 15:e oktober och då är jag inte hemma förrän vid midnatt i Gerlesborg. Gud va trött men lycklig kommer jag vara då :)

Önska mig en lycklig resa!

Venedig resan 2011

3:e Oktober 2011

Under denna helg har jag och mina kamrater genomlevt en touch av sound of Music i våra öron, både med rena rama Tinnitus-varningen och själavandring.

I lördag kväll var det konsert av mexikanen Ignacio Baca-Loera i skolans aula, och igår kväll, söndag, var det Live performance av den världskända musikalen ”Phantom of the opera” i Hunnebostrands biograf.

Ignacio Baca-Loera är mexikansk tonsättare och musikkonstnär från samtida konstmusiken i Mexiko, han är också professor inom komposition och flöjt på flesta universitet i Mexiko. Musiken som han spelade under konserten (från sin Mac) var gjorda av hans elever. Deras stil grundar sig i slumpens skiftande processer och rörelser, mikrotonalism och andra olika skrikande oljud.

Om ni tycker om musik som har klangen till ryckiga, raspiga, skrikiga, till gränsen till tortyr och huvudvärk, så är nog denna musik för er.
Men enligt mig…tyckte jag inte alls om det! Det var hemsk och jag kan än inte fatta att jag klarade att lyssna ända till slutet.

För mig ligger musiksmaken i Rock, Goth, pop och musikaler! Och ”Phantom of the opera” ligger absolut inom den kategorin!

Igår kväll besökte jag, Angelica, Birgitta och Malin till Hunnebostrands biograf och tittade på musikalen under Live-sändning.

Det har gått 25 år sedan musikalen öppnandes och den är världens största och mesta långkörare. Har en fanbase som ligger inom miljongränsen och har sett av mer än 100 miljoner åskådare världen över och den har länge varit min absoluta favorit show!

phantom of the opera

Att se den på bio är inte samma sak att se den på riktig scen, jag hade lyckan att se musikalen när jag var i London förra hösten, I ”Her Majesty Theatre” och det kommer jag aldrig att glömma bort. För bara 20 pund var, fick jag, Linn, Malin och Emma sitta längts fram, på andra parkett med en utmärkt utsikt mot scenen. Skådespelarna riktigt gav till 100%, otroligt med tanke på att de måste uppträda nästan varenda dag!

Så igår var det 25 års jubileum av showen, med Sierra Boggess som Christine Dae och Ramin Karimloo som Fantomen. Framträdandet var helt underbar och inte bara det! Direkt efter musikalen, gjorde sångerskan Sarah Brightman (Den första skådespelskan som spelade Christine.) en fantastiskt uppträdande tillsammans med fyra manliga skådespelare som alla har spelat Fantomen, bland dem den senaste....Peter Sjöback!

Vem mer hade äran att se musikalen igår? :) vad tyckte ni?

phantom

Taste of music of the...