3 Läs mer >>

30:e Januari 2016.

I dag har jag vart och besökt staden Rostock. Jag har aldrig varit där tidigare och eftersom Ahrenshoop och Rostock ligger en bra bit ifrån varandra var jag tvungen att ta reda i förväg hur jag ska ta mig ditt. Jag fick hjälp av personalen och Anna om vilka bussar jag ska ta och vilka tider passar. Eftersom jag åkte på en lördag gäller det att dubbelkolla att bussarna går och att buss/tåg biljetterna inte är allt för dyra. Priserna att åka tåg eller buss är dyrare här än i Sverige, men gick bra.

För cirka 5 euro åkte jag buss till staden Ribnitz-damgartens tågstation för att sedan ta tåget till Rostock. Det finns bussar som går raka vägen till Rostock men dom går mest under vardagarna och är dyrare. Som sagt, från Ribnitz-Damgarten tog jag tåget till Rostock och hela resan med en halvtimmes väntan på stationen tog cirka 1 och 15 min och det gick smidigare än jag trodde att åka ditt och tågbiljetten kostade cirka 6 euro.

Enkel Bussbiljett+Tågbiljett= 12 Euro= 111 SEK. Ganska lagom för att åka en sån lång resa.

Jag kom i god tid till Rostock och med hjälp av en spårvagn tog jag mig till shopping centret som ligger på gatan Langstrasse. Vädret var tyvärr inte så trevligt, det var både regn och blåst men som tur var kunde man mest vara inomhus och shoppa. Dom har många shoppinggallerier i Rostock och det var jätteroligt att gå runt i dem. Gallerierna har flera klädkedjor som jag aldrig hört talas förut och det vara fortfarande REA på flesta av deras varor så jag fann en hel del fynd. Förutom tre jättefina tröjor som kommer passa perfekt när jag jobbar i galleriet, köpte jag också lite småprylar och lite godis. Jag måste komma ihåg att inte shoppa för mycket eftersom jag är ingen miljonär och min resväska skulle inte orka med extra kilon till. Den var redan överfylld innan jag åkte till Tyskland, men jag har en ryggsäck och ett bälte om det skulle krisa sig. Vid fem tiden åkte jag tillbaka hem igen och det gick mycket smidigt. Inga problem att köpa biljetterna eller veta vart man ska vänta på tåget och på bussen.

Suck, jag önskar att vädret kunde ha varit bättre. Det var regn och blåst ute så det var inte lätt att gå runt i stan då, men det kanske blir bättre väder nästa gång jag åker ditt.

Resan till Rostock

29:e Januari 2016.

Vart har snön tagit vägen? Förra veckan hade vi massvis med snö ute på vägarna och isen var jättetjock att gå på under Isfesten. Men när blev plusgrader och under måndagen började regna, försvann allt. Lite synd eftersom det är väldigt vackert med snö men det är förresten nu lättare att gå ute på vägarna igen. Ska försöka ta reda på vart man kan hyra eller låna en cykel så jag kan ta mig en liten provtur.

Idag besökte jag Galleri Dornenhaus som ligger alldeles i närheten av Neues Galleri. Huset är nästan 400 år gammal och ägs av en skulptör familj som har arbetat med keramik och skulptur i flera generationer. Hela deras gård är fylld med små statyer och när man besöker inomhus är vägarna och borden fulla med keramik och konstverk. Galleriet är mycket omtyckt men populärast är Konstmuseet Ahrenshoop. Museet äger flera tavlor av dom mest betydelsefulla konstnärerna som har bott och arbetat i Ahrenshoop; Paul Mueller-Kaempff, Elisabeth von Eicken, Erich Heckel, César Klein, George Grosz, Gerhard Marcks etc.

Jag besökte museet med Anna förra fredagen under öppningen för vårsäsongen. Det var mycket människor där och det bjöds både vin och tilltugg. Museet har väldigt fina lokaler och jag gillade deras samlingsutställning men min favorit från hela utställningen var tavlan "Alter Schifferfriedhof" av  Paul Mueller-Kaempff.

Vart är snön?

24:e Januari 2016.

Igår var jag och Anna, en av besökande konstnärerna i Kunstler Haus Lukas nere i hamnen och bevittnade den årliga Is-festen som Ahrenshoop anordnar i slutet av Januari varje år. Om det är bra väder och fortfarande kallt ute så isen fortfarande är stabilt tjock, samlas man nere vid stranden av havsjön Saaler Bodden och firar med lite ärtsoppa, glöggat vin eller varm choklad. Sedan går man ut på isen för att åka skridskor eller att titta på när folk åker över isen med skidbåtar (eller vad nu man kallar det.) Det var väldigt kallt ute och det låg dimma över horisonten men det var väldigt vackert. Jag var såklart lite nervös att gå på isen men det var flera människor ute och om man följde spåren från dem så vart det ingen fara.

Isfesten i Ahrenshoop

22:e Januari 2016.

Ber om ursäkt att jag inte har uppdaterat bloggen under dom senaste dagarna. Ni alla måste vara väldigt nyfikna vad jag haft för mig under min första vecka på jobbet. Jag kan först säga att anledningen jag inte har hunnit att blogga är pga jag har arbetat hårt med Kunstlerhaus Lukas kommande katalog. Jag har fått ansvaret att skriva ner och göra kortfattade biografier av olika konstnärer, författare och musiker som ska komma till huset under året 2016. Ungefär 4-5 meningar per konstnär. Lättare sagt än gjort! Jag har fått info om konstnärernas namn, utbildning och tidigare utställningar, men allt att är på tyska och jag ska översätta det till engelska, dessutom checka att allting stämmer på Google. Alla skriver sina CV:n på olika sätt, en del skriver detaljerat, andra nästan ingenting alls, och då får man ta Google till hjälp för att söka och hitta info om konstnärens senaste verksamhet (som ofta är på tyska). Det är slitsamt process, det är många konstnärer jag behöver skriva om, men jag tycker det är både roligt, intressant och jag vill att allting ska bli perfekt. Tyskan är det svåraste och jag tacklar mig fram med enkla fraser och ord just nu, men jag lär mig nytt ord varje dag och försöker memorera allting.

Igår var jag i Neues Kunsthaus och fick chansen att se deras galleria och fick info om mina kommande uppgifter där. Gallerian är mycket fin och ligger inte så långt från där jag bor.

Hela Ahrenshoop ligger nu på minusgrader vi har mycket snö ute just nu, men det är väldigt vackert ute och alla hus här ser väldigt mysiga och pittoreska. Det jag först märkte när jag gick runt i Ahrenshoop under första dagarna var att husen här är väldigt annorlunda från vad jag är van vid hemma i Värmland. Jättefina hus men tyvärr är många av dem igenbommande och används endast under sommaren då värmen och turisterna kommer. Precis som i Bohuslän så är husen här väldigt dyra och exklusiva. Inte vitmålade och moderna som vi är vana att se ute på västkusten, utan har mycket starkare färger på husväggarna (Senapsgul och rött), halmtak och rundande fönster och dörrar. Det fanns några nybyggda och mer moderna hus och dom var väldigt pampiga.  Jag ser fram emot att se hur våren kommer visa sig här i Ahrenshoop senare.

Första veckan i Ahren...

17:e Januari 2016.

Här kommer lite foton hur det ser ut inne i Künstlerhaus Lukas. Huset är på tre våningar med gästrum och ateljéer åt  konstnärerna som besöker huset. Det finns två kök, den ena ligger på första våningen där jag har mitt rum alldeles bredvid, den andra ligger högst upp i huset. Köket på första våningen är fräsch och innehåller allt från kastruller, bestick, glas, tallrikar och några basvaror exempelvis kryddor och pasta. Allting så man behöver inte ta med sig någonting hemifrån och vi har några gemensamma kylskåp nere i källaren. Bredvid köket finns det en samlingslokal med tv, soffor, ett bord och en dold bokhylla. Lokalen används också som galleri när stipendiaterna vid slutet av varje månad har utställning och då är det lite fest och mingel.

Nere i källaren finns frys och kylskåp där man lägga in sina kylvaror och lite längre in har man en grafikverkstad där man har möjligheten att trycka. Mycket bra verkstad med all material och verktyg man behöver, men självaste färg och kopparplåt får man skaffa själv.

Hela huset är en konstnärgård för besökare och stipendiater inom konst, musik, dans, litteratur och sceneri. Det finns möjlighet att hyra deras rum om man önskar sig komma ut till kusten och ta det lugnt, men vartannat år väljer Kunstlerhaus Lukas ut konstnärer som får ett varsitt arbetsstipendium och möjlighet att bo gratis i huset och använda deras ateljéer till att arbeta i lugn och ro. Varje rum har sitt egen ateljé (Förutom min.) plus badrum och toa och vistelsen brukar vara cirka en månad. Det fler än en stipendiat som jobbar här samtidigt så man är inte helt komplett ensam. Just nu är hela huset ganska lugnt men det kommer börja dra igång senare i feb och mars.

Kunstlerhaus Lukas tar också emot praktikanter som får möjlighet att jobba tillsammans med dem och se hur det går till att driva verksamheten och också hjälpa till på Neues Galleri som vi har kontakt med.

Imorgon är det min första arbetsdag, jag hoppas att det kommer att gå bra. Jag är inte nervös utan mer nyfiken över hur mitt schema kommer att se ut.

Künstlerhaus Lukas

16:e Januari 2016.

Detta är nu min andra dag i Ahrenshoop och jag kunde bekräfta redan igår när jag gick min första runda i området att hela platsen är både vackert, fridsamt och idylliskt. Jag kan förstå varför konstnärerna flockas här för att bli inspirerade av naturen och att få energi att arbeta i lugn och ro. Först undrade jag varför det finns så många hotell här i staden. Varannat hus är antingen ett vandrarhem eller hotell men när jag gick ner till stranden förstod jag varför.

Hela kuststräckan måste sträcka sig flera kilometer och stranden består endast av ren och slät yta med fint sand. Inga stora stenar eller klippor som i Bohuslän som man måste gå försiktigt över för att inte halka. Jag såg inget sjögräs, vassa snäckor eller musslor och havet har en slags mörkgrön nyans som sträckte sig över horisonten. Det måste krylla av turister under sommaren och man har utställning här i någon av de många gallerierna måste vara perfekt ögonblick att sälja och visa upp sig.

Men just nu är det lugnt och tyst. Det är några turister just nu som besöker Ahrenshoop, antingen för att gå på stranden, besöka gallerierna, äta god soppa i fiskrestaurangen, köpa billig fisk eller besöka Ahrenshoop museet. Jag har inte varit därinne än men jag ska försöka passa på när jag är här.

Ahrenshoop

15:e Januari 2016.

Och en sak till. Två av mina favoriter inom artist och skådespelarvärlden har under veckan dött. Båda drabbade av cancer och dog endast 69 år gamla.

David Bowie & Alan Rickman.

Båda har varit en del under tonårsuppväxten och fram tills nu tack vare deras fantastiska
musik och skådespelar presentationer.

Jag minns när jag första gången såg filmen "The Labyrinth" (Lånade VHS filmen av Sofia P och kopierade den sedan.) där Bowie spelade den elaka trollkungen och jag blev förälskad direkt i sceneriet, kostymeringen och framför allt musiken. Jag blev fast och sedan var jag tvungen ta reda på allt om honom. Hans musik och musikvideor och hans andra filmer. The Hunger, Basquat, The Man who fell to earth, Mr Rice Secret etc. Det var starkt av honom att kämpa och göra klart sin sista skiva trots cancern måste ha plågat honom svårt, detta är en sann Artist och jag ska nu börja lyssna Blackstar, har nyss lyssnat igenom "The Labyrinth" soundtracket. Suck..."The Labyrinth" kommer för mig alltid stå först på topplistan hos honom. Det var via den filmen jag upptäckte Bowie.

Sedan har vi Alan Rickman. Vem har inte sett Harry Potter filmerna och sett hans presentation som professor Severus Snape. En komplex, bitter och mystisk karaktär som han verkligen lyckades visa fram utifrån böckernas beskrivning av honom. Alan Rickmans skådespelarlista är längre än Bowies; Love Actually, Robin Hood, Sense & Sensibility, Alice i underlandet, Sweeney Todd, Snow Cake, Die Hard. Hans lista är lång och många av hans filmer är mina favoriter.

Hur kan två talangfulla och inspirerande människor dö på en och samma vecka, i cancer och endast 69 år gamla? Två personer som man följt både i tidningar, filmer och webb och nu är döda.

:( Rest in peace!

David Bowie 8 Jan 1947- 10 Jan 2016.

Alan Rickman 21 feb 1946- 14 jan 2016.

Rest in peace Bowie &...

2 Läs mer >>

15:e Januari 2016.

Nu är jag äntligen i Ahrenshoop och sitter i mitt lilla, fina rum inne i Kunstlerhaus Lukas och skriver.

Vädret utanför är plusgradigt, ingen snö i sikte och det har varit klart och fint väder ute när jag gick min första tur runt om i området idag.

Det har varit en lång resa och jag har varit så orolig att jag inte skulle hinna fram till färjan. Att antingen en elkabel, stor gren eller snö-storm som skulle förhindra tåget komma fram i tid och jag skulle bli försenad, men hela resan gick bra från början till slut.  Mamma hämtade mig kl. kvart i sju igår imorse och körde mig ner till stationen. Det var väldigt bra eftersom vi har mycket snö på vägarna just nu och med min stora resväska som förmodligen vägde ett ton skulle jag aldrig ha orkat.

Jag kommer vara borta från Sverige i tre hela månader, i ett annat land som jag aldrig har varit i och min tyska som jag lärde mig i högstadiet nästan bortglömd. Jag har försökt friska upp den med hjälp av youtube klipp och ljudböcker men det är mycket kvar som fattas så jag ska kunna prata och förstå tyska flytande.

Jag minns hur rädd jag först blev när jag fick erbjudandet att praktisera i Ahrenshoop under hela Jan-April perioden. Att lämna hem och familj och helt på egen hand åka ner ditt och bo och arbeta med människor jag aldrig har träffat. Var dom seriösa, var dom trevliga, skulle jag få bra villkor med mitt boende och jobb? Men allting löste sig. Jag kommer inte få någon lön men jag erbjuds gratis bostad och företaget kommer betala min resekostnad. Ahrenshoop är liten stad så det blir nog inga problem med utgifterna.

Jag hoppas att jag kommer få lagom mycket uppgifter. Uppgifter som kommer vara givande, spännande och intressanta. Inte bara stå ensam i ett tomt och kallt galleri och invänta gäster, utan få riktigt vara med. Men främst hoppas jag att jag kommer trivas med mina arbetskamrater.

Jag har försökt förberedda mig så gott jag har kunnat med försäkringar, tagit reda på information om att surfa och ringa utomlands, se vad jag behöver göra om jag blir bestulen av mina värdesaker, kolla att dom har wi-fi inne i bostaden jag ska bo i (Jag kan inte leva utan internet.), stipendier som man kan söka och tagit reda på mer om konstgalleriet Lukas och byn Ahrenshoop. Eftersom man ska vara i utomlands i tre månader gäller det att vara förberedd för både det värsta och det bästa.

Tågresan gick bra och jag nådde i god tid till Trelleborg där jag gick på TT-line färjan. Vi var inte så många ombord på vilket först kändes lite konstigt. Jag var den enda fotgängaren, dom andra var lastbils chaufförer och en och annan bilåkare så jag hade gott om plats att sitta mig ner inne i cafeterian, äta lite och vänta tills vi var framme.

Gud vad jag avskydde att åka i mörker. Det var helt becksvart utanför och det kände sedan lite läskigt när man klev ut från färjan och beträdde en stor, mörk hamn. Visste inte först vart jag skulle ta vägen, men en i cabinpersonalen hjälpte mig att visa till bussen som tog mig till hamnterminalen och där stod två av mina framtida arbetskamrater Reinhard och Iris som skulle möta och hämta mig i Rostock. Sedan tog det bara 40 minuter att åka till Ahrenshoop och när jag väl gick till sängs var det redan midnatt och jag var hur trött som helst.

Så mycket nytt, så mycket att se och också samtidigt spänd, nervös, vaksam och nyfiken över allt som jag aldrig har sett förut.

Rummet jag bor i nu är jättemysigt, skön säng och jag har en egen toalett och dusch. Jag delar kök och frys med dom andra i huset men man har mycket utrymme att ha för sig själv här. Kommer snart uppdatera mer om min första dag i Ahrenshoop, men här har jag lite mysiga bilder att dela med er av kusten och deras sjö Bodden.