Veronica Sandahl

Resan till Rostock

30:e Januari 2016.

 

I dag har jag vart och besökt staden Rostock. Jag har aldrig varit där tidigare och eftersom Ahrenshoop och Rostock ligger en bra bit ifrån varandra var jag tvungen att ta reda i förväg hur jag ska ta mig ditt. Jag fick hjälp av personalen och Anna om vilka bussar jag ska ta och vilka tider passar. Eftersom jag åkte på en lördag gäller det att dubbelkolla att bussarna går och att buss/tåg biljetterna inte är allt för dyra. Priserna att åka tåg eller buss är dyrare här än i Sverige, men gick bra.

 

 

 

För cirka 5 euro åkte jag buss till staden Ribnitz-damgartens tågstation för att sedan ta tåget till Rostock. Det finns bussar som går raka vägen till Rostock men dom går mest under vardagarna och är dyrare. Som sagt, från Ribnitz-Damgarten tog jag tåget till Rostock och hela resan med en halvtimmes väntan på stationen tog cirka 1 och 15 min och det gick smidigare än jag trodde att åka ditt och tågbiljetten kostade cirka 6 euro.

Enkel Bussbiljett+Tågbiljett= 12 Euro= 111 SEK. Ganska lagom för att åka en sån lång resa.

 

 
 
 
 
 
 

 

Jag kom i god tid till Rostock och med hjälp av en spårvagn tog jag mig till shopping centret som ligger på gatan Langstrasse. Vädret var tyvärr inte så trevligt, det var både regn och blåst men som tur var kunde man mest vara inomhus och shoppa. Dom har många shoppinggallerier i Rostock och det var jätteroligt att gå runt i dem. Gallerierna har flera klädkedjor som jag aldrig hört talas förut och det vara fortfarande REA på flesta av deras varor så jag fann en hel del fynd. Förutom tre jättefina tröjor som kommer passa perfekt när jag jobbar i galleriet, köpte jag också lite småprylar och lite godis. Jag måste komma ihåg att inte shoppa för mycket eftersom jag är ingen miljonär och min resväska skulle inte orka med extra kilon till. Den var redan överfylld innan jag åkte till Tyskland, men jag har en ryggsäck och ett bälte om det skulle krisa sig. Vid fem tiden åkte jag tillbaka hem igen och det gick mycket smidigt. Inga problem att köpa biljetterna eller veta vart man ska vänta på tåget och på bussen.

 

 

Suck, jag önskar att vädret kunde ha varit bättre. Det var regn och blåst ute så det var inte lätt att gå runt i stan då, men det kanske blir bättre väder nästa gång jag åker ditt.   

 

 

 

 

 

#1 - Lili

Vilken mysig stad!

#2 - Mamma

Å va roligt att kunna åka ut på lite utflykter oxo! Det gjorde du rätt i! Du är duktig du, som kan och vågar!! Fina toppar! Ha en fortsatt underbar tid i Ahrenshoop! Kram från oss i Sjöhaget!

#3 - lena

Det såg ut att vara en mysig stad, med många gamla byggnader, bättre tur med vädret nästa gång!