Veronica Sandahl

Clint Eastwood och Hamburgö

29 Augusti 2010.

Sitter just nu framför datorn med täppt näsa, ont i huvudet och hes röst. Inte roligt att bli förkyld just när skolan börjar. Men man får tänka på den positiva sidan. Jag kände förkylningen i fredags och jag har helgen på mig att kurera mig och inte skedde under skoldagarna, och att det inte är så pass allvarligt (Ta i trä.) utan är bara en vanlig förkylning. Jag blir alltid förkyld när skolan börjar och när sommaren övergår till hösten.

Ifall, jag hade lite styrka att sticka till skolan igår kväll och se en trevlig Spagetti-film "The Good, The Bad and The Ugly" tillsammans med min klass kl sju. Jag har aldrig sett westernfilm förut men jag har sett alla Quentin Tarantio filmer och såg många referenser.



Det hände något väldigt konstigt när jag var på väg hem från skolan. När man är ute på landet så gäller det att peppra sig med reflexer, väst och pannlappa för att kunna se något medans man cyklar. Det finns absolut inga gatlampor här och det är lite småläbbigt att cykla helt ensam mitt ute i ingenstans, det är alldeles bäckmörk och sååå tyst. Bara ljudet av vinden och några kossor som råmar.
Till saken, medans jag cyklade började det blixtra till uppe på himlen. Det var inte direkt ovanför mig utan några mil bort. Då och då blixtrade till i molnen och jag undrade vad i all världen kunde de vara? Det var inte blixtar för då skulle man höra mullret och knallen efteråt, det var inte någon fyr för ljusfenomenet låg nordöst, ej spotlights eftersom vi bor ute på landet och inte heller något flygplan. T.o.m. undrade om de var ett slags ljusfenomen från ett rymdskepp eller en missill. Min fantasi kan gå överstyr ibland!
Jag berättade för Marianne morgonen därefter och hon förklarade att det kallades "Kornblixt". Blixtar som inte ger ifrån sig muller eller knall. Det är betydligt vanligare ute på landet och i kusten än i stan så det är därför jag aldrig tidigare sett sådant. Det var ju väldigt skönt att höra för de var lite läskigt att se ett sådant blixtfenomen.

För en stund sedan var jag och Marianne ute till Hamburgsund och handlade lite. Jag var tvungen att handla (Och jag vill gärna handla själv.) så jag samlade mina krafter och vi drog iväg till Ica i Hamburgsund. Vädret har varit helt underbar idag och Marianne tog tillfälligt i akt att köra över till Hamburgön som har världen vackraste badplats och visa mig denna vackra havsutsikt. Tog bara en minut att åka färjan över till ön.
Hamburgssund är en riktigt vacker plats och ön är helt otroligt. Det är bara synd att det är så många miljonärer som köper tomtar och bygger hur här, men som bara stannar under sommaren och sedan reser hem när hösten kommer. Så onödigt!

Nu ska jag ta en till pandodil och lägga mig! Hoppas förkylningen lättnar till imorgon!

 Stranden på Hamburgön

Hamburgssund

#1 - Mamma

Jasså, har du inte sett nån western förut?.. Bara tecknade Lucky Luke kanske.. Bra att du fick förklaring till blixtrarna, annars hade du kanske grönnat på det. Skulle jag oxo gjort. Vi får googla vidare på denna term. Har du sett på min blogg, va mycket regn vi fick igår, på filmklippet?! Jisses, vägarna spolades bort och fick stängas av. Usch! Idag har det inte regnat såå mycket iallafall, tur!

Ska bli kul att ses igen på lördag! Krya på dej tills dess.. Kram

#2 - Mamma





Kornblixt:En kornblixt är en blixt i ett åskväder, som sker på så långt avstånd att man inte hör bullret. Kornblixtar syns oftast i slutet av sommaren, då åskväder är vanliga och kvällarna är tillräckligt mörka för att ljuset ska synas långt. Kornblixten syns ofta som ett diffust sken nära horisonten, och vid fri sikt kan dessa blixtsken ses på avstånd upp till 20 mil.



I folktron har kornblixt fått namnet av att man trott att den får säden (kornet) att mogna.[källa behövs] Ett annat folkligt namn är sillablixt eller sillablänke, då man trott att ljusfenomenet uppstått då sillstim (som tidvis varit mycket täta) vänt i vattnet.[källa behövs] Det finns inget som emotsäger att iakttagelser av sillablixt under riktigt mörka nätter kan ha varit fenomen som kan härledas till det nyupptäckta fenomenet höghöjdsurladdningar.



Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Kornblixt"

#3 - Johanna och Andreas

Lycka till med konsten:). Tycker att det verkar hända mkt kul trots att du är mitt ute i ingenstans! Ha det så bra.

många kramar Johanna och Andreas