Veronica Sandahl

Mus i vårt hus!

 

 1:a April 2011.


April April din dumma sill jag kan lura dig vad jag vill! Än så länge har jag inte blivit lurad och jag ska fortsätta vara vaksam vad andra försöker göra och lura!


Det är en mus i vårt hus här hemma! Eller snarare några möss som tydligen kommit via de gamla vattenrören och sedan gnagt igenom något gammal brädda och slunkit in. Vi märke det igår när katten Sotis hade fångat en liten mus inne i köket! Det här var nog tydligen första gången för mig se en katt hålla ett byte i munnen för jag blev alldeles paff när jag såg det med mina egna ögon! Jag försökte ta upp katten och slänga ut henne så hon kunde äta upp musen utomhus, men tyvärr släppte hon musen när jag lyfte upp henne och lilla Jerry kilade fort iväg och sprang in i ett litet skrymsle.


Misstänksam och för säkerhets tog jag ett litet koll på råttfällan uppe vindskrymslet ovanför mitt rum (Jag hade för några veckor sedan installerat en råttfälla där pga. jag ibland krafsade ovanför mitt huvud.). Där låg en gammal död mus i fällan!



Jag tog upp råttfällan och bar ner den till Marianne så hon kunde ta bort musen och slänga den! Jag vägrade att göra det! När jag såg den lilla musen i råttfällan; död, kall, inälvorna ute och så ynkligt vågade jag knappt titta på den. Det var så äckligt! Jag lovar er att jag hållde (med bara pekfinger och tummen.) i fällan så långt jag bara kunde och hade mitt huvud vänt ifrån den!

Visst! Jag har sett döda djur förut, I skogen, på väggen, inne på Icas köksdisk (fisk och skaldjur alltså, inte möss eller råttor.) etc. men att se det på så nära håll och i en sån hemsk fälla där musen har fått sin nacke bruten av den där tjocka metalltråden ger mig kalla kårar!

Men jag vill inte ha några möss kilande runt i huset så Marianne laddade om råttfällan och jag satte tillbaka den på vinden!

råttfälla




Och nu, cirka 18 timmar senare, ligger en ny död mus i råttfällan! Usch, usch, usch! Marianne har också lagt en råttfälla under diskhornet men där har det inte kommit nån mus än! Ta i trä, ta i trä!

#1 - orvar

undrar om mössen smakar lika som på Borgene?

#2 - Erik

Jag är av principskäl emot allt dödande av djur. fast jag tycker av någon bisarr anledning att sådana råttfällor är väldigt snygga.