Veronica Sandahl

Vernissage av Maurits Ylitalo

 

23:e Mars 2011.


Förkylningen har äntligen släppt sitt grepp om mig och det känns så skönt att både prata och andas normalt igen. Men jag har torrhosta ibland (Framförallt på mornarna när halsen inte fått i sig juice.).



Jag måste skärpa mig att dokumentera och blogga mer vad som händer i skolan. Förra veckorna har det varit övning på collage och kroki, men mestadels var mitt fokus riktat sig till förkylningen och inte orkat med att fota eller blogga ordentligt tyvärr.

 Det finns ingen snö på väggarna runt om Gerlesborg längre! Känns helt underbart att tryggt cykla utan att vara bekymrad över halkan. Under veckan har det varit riktigt solsken och jag kan riktigt känna att våren äntligen är på väg!



Soligare, varmare och längre dagar!  Underbart!


Ikväll har det varit föreläsning av konstnären Maurits Ylitalo (född 1974 och utexaminerades från Valand i Göteborg 2004.) och på samma gång Vernissage av hans verk i skolans korridor!

Det första intrycket när jag såg hur han har satt upp sina tavlor var mängden och tätheten. Han har utnyttjat varenda litet rum i korridoren och fyllt den med massor av hans tavlor!

Han berättade under föreläsningen att han verkligen älskar att experimentera, se hur idéer som dyker upp i hans huvud återskapas på duk och sedan förändras under processen.

Hans stil bygger mycket på blandteknik med olja, akryl, akvarellcollage. Han är inte rädd av sig att slå ihop två olika verk till en enda, lägga undan och låta tavlor vila länge tills han vet vad han ska göra med dem, måla över eller måla om grovt, köra akryl och collageakvarell på samma gång, häftar bitar av akvarell på oljemålningar etc.



Med hans tillåtelse fick jag ta några kort på hans tavlor  och som jag nu visar er härnedan!



P.S På fredag kommer jag hem till Säffle! Har inte varit hemma sedan i julas och det ska bli så roligt att se familjen och vännerna igen! :)


Mautrits



av Maurits



akvarell av maurits