Veronica Sandahl

Taste of music of the night

3:e Oktober 2011


 Under denna helg har jag och mina kamrater genomlevt en touch av sound of Music i våra öron, både med rena rama Tinnitus-varningen och själavandring.





I lördag kväll var det konsert av mexikanen Ignacio Baca-Loera i skolans aula, och igår kväll, söndag, var det Live performance av den världskända musikalen ”Phantom of the opera” i Hunnebostrands biograf.



Ignacio Baca-Loera är mexikansk tonsättare och musikkonstnär från samtida konstmusiken i Mexiko, han är också professor inom komposition och flöjt på flesta universitet i Mexiko. Musiken som han spelade under konserten (från sin Mac) var gjorda av hans elever. Deras stil grundar sig i slumpens skiftande processer och rörelser, mikrotonalism och andra olika skrikande oljud.



Om ni tycker om musik som har klangen till ryckiga, raspiga, skrikiga, till gränsen till tortyr och huvudvärk, så är nog denna musik för er.
Men enligt mig…tyckte jag inte alls om det! Det var hemsk och jag kan än inte fatta att jag klarade att lyssna ända till slutet.



För mig ligger musiksmaken i Rock, Goth, pop och musikaler! Och ”Phantom of the opera” ligger absolut inom den kategorin!



Igår kväll besökte jag, Angelica, Birgitta och Malin till Hunnebostrands biograf och tittade på musikalen under Live-sändning.



Det har gått 25 år sedan musikalen öppnandes och den är världens största och mesta långkörare. Har en fanbase som ligger inom miljongränsen och har sett av mer än 100 miljoner åskådare världen över och den har länge varit min absoluta favorit show! 

phantom of the opera




Att se den på bio är inte samma sak att se den på riktig scen, jag hade lyckan att se musikalen när jag var i London förra hösten, I ”Her Majesty Theatre” och det kommer jag aldrig att glömma bort. För bara 20 pund var, fick jag, Linn, Malin och Emma sitta längts fram, på andra parkett med en utmärkt utsikt mot scenen. Skådespelarna riktigt gav till 100%, otroligt med tanke på att de måste uppträda nästan varenda dag!


Så igår var det 25 års jubileum av showen, med Sierra Boggess som Christine Dae och Ramin Karimloo som Fantomen. Framträdandet var helt underbar och inte bara det! Direkt efter musikalen, gjorde sångerskan Sarah Brightman (Den första skådespelskan som spelade Christine.) en fantastiskt uppträdande tillsammans med fyra manliga skådespelare som alla har spelat Fantomen, bland dem den senaste....Peter Sjöback!




Vem mer hade äran att se musikalen igår? :) vad tyckte ni?



http://www.youtube.com/watch?v=z1iRFekSDME&feature=related


phantom