Veronica Sandahl

Första natten i Sthlm
9:e aug 2014.
 

Har nyss tagit på mig pyjamasen och sitter i mitt nya rum här i Järfälla B utanför huvudstaden Stockholm. Det blir min första natt här och på måndag börjar min första dag på Vulkan Förlag.

Jag kan inte tro att jag kommer tillbringa nio veckor av min praktik här i Stockholm!  Efter min förra praktik och hur svårt det var att hitta inom Värmland bestämde jag mig i våras att pröva min lycka i Sthlm.

 

Och jag lyckades!

 

Under de kommande nio veckorna kommer jag först ha praktik på Vulkan förlag. Förlaget hjälper dig att ge ut din egen bok. Om du har ett manus, uppsats eller opublicerad bok så kan man kontakta företaget och de hjälper en med omslaget, layouten, textens storlek, stil och placering i boken och illustrationer, också ge tips och råd i vilket slag format och kvalité man ska trycka boken i.

Det andra företaget heter Bergs förlag och har fokus på barn och ungdoms litteratur inom fantasy, spänning och romantik.

Ser fram emot att praktisera på båda och jag hoppas verkligen att det kommer gå bra.

 

Jag har bara besökt Sthlm tidigare men då bara i några dagar. Men nu att leva i storstads djungel och få riktigt tjäna på hur det är att bo här kommer det bli riktigt annorlunda.

Jag har testat att bo på västkusten, nere i Gerlesborg där du får antingen ta cykeln eller buss och nästan åka/cykla 1 mil till närmaste matvarubutik och ännu längre till närmaste galleria.

När jag jobbade på campingen fick jag cykla 8 km att komma ditt! Nu kommer de bli precis tvärtom! Det ligger såklart i centrum men de är ändå en bit att åka men det kommer inte bli lika krångligt att cykla eller vänta på en buss som bara går två-tre gånger om dagen.    

 

Resan till Stockholm gick bra, fyra och halv timmes resa är lite jobbigt å långsamt men om man har något gött att äta och en bra bok så flyter tiden på rätt snabbt. Men det är inte lätt att bära dataväskan, ryggsäcken och resväskan samtidigt och se till att hålla reda på alla fickor, plånböcker, mobiler och pengar så de inte ”plötsligt” försvinner. Men det gick bra och inget fattades när jag äntligen kom till Järfällas B station.