Veronica Sandahl

Körsbärsblommans dag och jobb funderingar

19:e April 2015.

 Igår vad det Körsbärsblommansdag nere i Kungsträdgården. Det är tradition att när körsbärsblommorna slår ut nere i Kungsträdgården betyder det att våren har kommit. Med samarbete med den Japanska föreningen anordnar Stockholm varje år evenemang nere i parken och Jag, Andreas och Johanna och deras småttingar Elliot och Luna tog oss en tur ner ditt och tog oss en titt. Vädret var strålande solsken och det var väldigt mycket människor i parken så det blev ganska trångt med barnvagnen. Det var mycket tält och marknadsstånd som sålde alltifrån Japanska leksaker, wookade nudlar, Kimonos och manga-böcker, men mest populärt var att ta kort på alla de vackra körsbärsblommorna som blommade  uppe i träden eller ta gruppfoto under dem.

 
 

Det var mycket vackert men tyvärr hade vi lite problem med barnvagnen pga all trängsel så vi togs oss bara en snabb tur och sedan till gallerian Galleria och tittade på lite kläder och sedan till Max och tog oss en god hamburgare.

Det känns så skönt att vårvädret kommer nu att stanna, riktigt stanna! Under hela april har vi haft alltifrån snö, solksken, hagel och regn men nu äntligen är värmen och solen tillbaka.

 

Nu har jag bara fem dagar kvar av min praktik och sedan är det tillbaka hem till Värmland för att åka till Sunne och gå på redovisningen och sedan ta min examen. Våra examensprojekt kommer att visas på CCC den 29:e april och samma dag kommer vi få våra betyg och diplom och därefter är jag fullexaminerad grafisk formgivare.

Men vad händer sen? Vart kommer jag finna mitt drömjobb och slutligen sätta ner mina rötter med stabil ekonomi, fast och rymlig lägenhet och trygghet? Att äntligen sluta vara student och leva på småjobb och CSN

 Jag har sedan i början av Mars försökt hitta ett jobb här i Sthlm men har bara varit på en interjuv (butiksbiträde till ett galleri.) och inget mer. Jag har skickat mail hit och ditt, skrivit in mig på olika bemanningsföretag (Adecco, Academic Work, Careerbuilder etc.) och skrivit upp mina tidigare utbildningar och jobb igen och igen. Men ingenting!

Jag vill bli antingen layoutare eller originalare. Jag tyckte om att arbeta med att göra inlagor till olika böcker på Vulkan och Berghs och få arbeta med att göra affischer, annonser och pärmar till The Studios klienter men vart finns dom jobben? Jag finner sällan annonser från företag som söker grafisk formgivare/originalare/designer som vill ha nyexaminerade studenter som de kan lära upp från starten, utan folk som redan har flera år på nacken och dessutom ska ha styrka, kreativitet, noggrannhet och 100% stressimmunitet som en Superman/Superwoman. Jag vet att de vill ha bra arbetare som kan mycket men dom ställer ibland för höga krav på oss unga och färska.

Jag vill inte hamna in den hemska perioden mellan 2012-2013 igen då jag stod arbetslös och utfattig och fick tigga på socialen för att få pengar till mat och kläder. Känslan att inte duga och att den inriktning jag har valt; konst och kultur inte är ett öre värt ute på arbetsmarknaden var hemsk. Jag hoppas att den utbildning jag har fått på Broby, med sina för och nackdelar kommer äntligen ge frukt för mina mödor.

#1 - lena

ja, jag hoppas innerligt att du nu får ett bra jobb, det är du värd, efter allt slit. Du ska se att det löser sig. Många kramar Lena.