Veronica Sandahl

Lovecraft utställning i Gbg

15:e november 2015.

 

När man är arbetslös och försöker hitta jobb får man passa på att göra lite aktiviteter så man inte dör av leda och tråkighet.

 Under våren och hösten har jag illustrerat några scener ur H.P Lovecrafts novell "Fasan i Dunwich". Om någon undrar vem är Lovecraft så kan jag förklara kort att han är den första skräckförfattaren som skapade monster som inte var baserade på något naturligt övernaturligt som vampyrer, varulvar, häxor eller demoner. Han skapade varelser som kom långt bortifrån jorden och vår solsystem. I en helt annan dimension än oss och om de önskade kunde de med bara en liten puts från sin andedräkt förstöra vår planet och hela vintergatan på en sekund. Han skrivarstil är både lätt och svår att läsa, men hans verk har inspirerat många författare; Stephen King, Neil Gaiman, Clive Barker etc. till att skapa nya världar och monster.

 

"Fasan i Dunwich" kan inte mäta sig med hans mer populära noveller "Skuggan över Innsmouth" och "The call of Cthulhu." men den är värd bli illustrerad och när jag har så mycket tid, har jag arbetat med skapa 13 illustrationer, jobbat med texten och gjort hela paketet till en fin, liten, grafisk novell att visa upp i portfolion.

Bara en tryckt kopia så länge och inte helt komplett än.

 
 
 

Det är inte lätt när man inte är i skolan längre och kan skriva ut hur många sidor som helst för att granska textens storlek, placering och färgen på bilden, så det gäller att kolla extra noga innan man skickar in omslaget och inlagan till tryckt.  Omslaget till novellen blev precis som jag hoppades skulle vara och illustrationerna inuti den är perfekt. Men det är några små skavanker i inlagan som jag inte såg förrän jag fick boken i handen behöver fixas, men annars är jag nöjd.

 

För att passa på när järnet fortfarande är varmt är jag med nu i Lovecraft-festivalen i Göteborg med mina illustrationer. Festivalen anordnas inne i Gbg statsbibliotek, nere i deras ungdoms avdelning och illustrationerna kommer visas som bildspel uppe på en skärm under hela kommande veckan. Vernissaget började igår och  jag var där för att se utställningen som eleverna från estetiska linjerna i Gbg visade, samt min egen.

 

 

 

Det var jättekul att se bilderna på skärmen och jag fick positiv respons både från personalen som hade hand om utställningen och besökarna som kom och tittade.