Veronica Sandahl

Rostock igen
 
 3:e April 2016.
 
Under veckan passade jag på att åka till Rostock igen för att besöka deras Rostocks Konstgalleri som ligger en liten bit utanför centrum. Jag fick ta spårvagnen för att komma ditt men det var lätt att hitta galleriet och det var intressant att ta en åktur runt om i staden. Jag gillar att se mig omkring som ni har märkt.
 
 
 
 
Konstgalleriet låg en bit bort men det vart värt att besöka den. I deras nedervåning pågick en samlingsutställning som visade utvalda teckningar, målningar, skulpturer gjorda av elever från Rostocks 32 skolor och gymnasium. Detta var en jurybedömd utställning där en grupp kuratorer har valt ut dom bästa inskickade verk från eleverna och satt upp dem inne i galleriet. Jag gillade den!
 
 


 
 
 
 
 
Juryn hade verkligen valt ut dom bästa och intressantaste verken och satt upp dom på snyggt, inramat och väldigt professionellt. Inga slarviga upphängningar eller halvgjorda fanart teckningar utan många av dem hade originalitet och man kunde se att eleverna har lagt själ och hjärta i dem. Jag besökte sedan övervåningen där mer äldre konstnärer visade upp sin grejer. Utställningen visade inga historiska eller äldre målningar utan mer moderna och nutida. Den bestod mycket av oljemåleri, grafik, färgstarka och mycket stora tavlor som var ganska intressanta att titta på. Det flesta av dem var kanske inte min smak men några gillade jag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mitt besök till Rostock var först tänkt att se konsthallen och shoppa lite, men jag var inte beredd att det var Vår-marknad inne i Rostocks centrum den dagen. Hela centrum var fylld med marknadsstånd som sålde alltifrån godis, korv, smycken, konsthantverk etc. Men främst mat och snacks! Det fanns mängder med stånd som sålde olika slags tyska rätter, alltifrån enkel Bratwurst, stekt lever i lök, potatis-soppa, friterade degbollar med vaniljsocker (som jag testade när jag besökte Stralsund) att det riktigt vattnades i munnen (Kanske inte stekt lever men det fanns mycket annat som såg mumsigt ut.).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag prövade den här gången friterad banan i chokladsås och det smakade jättegott!
 
Jag passade även på under dagen att besöka Santa Maria kyrkan (Varför heter så många av Tysklands kyrkor Santa Maria/Sant Mary/St Maria Kirche?) som är ett av stadens största kyrkor och den var verkligen gigantisk och mycket vacker. Tyskarna vet verkligen hur bygger kyrkor med högt tak, dekorativa glasmålningar, detaljerade träskulpturer och också installera mer nyare och modernare målningar som varken sticker ut för mycket för dess stil eller smälter in i arkitekturen
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
Mest imponerad blev jag av deras Astronomiska klocka som är helt unik i sitt slag och som fungerar än. Klockan byggdes under 1500-talet det är lite komplicerad att beskriva dess funktion men den består av
tre divisioner: Ovan: Funktion; timme representerar apostlarna som samla runt Jesus för en välsignelse.
Mitten: daglig klocka, Horoskop, månens faser, och månad. Nedan: Kalendern som gäller fram till 2017.
 
 
 

 
 
Jag hittade informationen om klockans funktion inne i kyrkan info-disk och kunde förstå vad symbolerna och texterna betydde och dess funktion. En imponerade mästerverk och helt unik i sitt slag och vilken bra tajming att jag besökte den nu innan det var för sent.
#1 - lena

Vilken upplevelse, dessa byggnader ,verkar enorma. Ja nu är du snart hemma igen. Vi ses. Kram.