Veronica Sandahl

Vårstädning och Katalogen

20:e Februari 2016.

 

Jag har varit i Ahrenshoop mer än en månad nu, förra helgen, på Alla Hjärtans Dag för vara exakt. Jag kan inte tro vad tiden går så fort! Jag har blivit van att höra det tyska språket jämnt och ständigt och jag försöker så gott jag kan att plugga på mina glossor och utrycka det enklaste meningarna till att börja med. Det var inte lätt i början men jag börjat bli mer och mer säker att uttala fraserna och orden rätt.

Denna vecka har jag mest varit i Neues Kunsthaus, men förutom att sköta om galleriet har jag fått i uppdrag att städa och sortera alla deras böcker, kataloger och konstverk uppe på andra våningen. Neues Kunsthaus har fått nya ägare och vi passar på att göra en vårstädning. Inte lätt när man har så mycket böcker och kataloger som behöver sorteras, läggas undan på vinden och placera dem på bokhyllan under rätt datum och innehåll. Tungt arbete att ha famnen full med böcker, gå upp och ner till vinden på den branta trappstegen, men gick bra och det är kul att få det lite mer ordnat och dessutom lite omväxling. Jag fick också uppgiften att kratta bort all löv på galleriets framsida där ingången ligger. Det var inte lite löv som hade ramlat ner så det tog en liten stund och efter 3 stora påsar med löv och kvistar blev det äntligen klart. Puh!

 

Katalogen som jag har hjälpt att skriva biografin listan över dom kommande stipendiaterna till har nu äntligen tryckts. Den är väldigt fin printad och mitt namn står med på sista sidan tillsammans med dom andra medarbetare på Kunstlerhaus Lukas. Känns jätteroligt att ge mitt bidrag till arbetet men det var tröttsamt och hårt arbete att skriva biografin (Från tyska till engelska) och Gerlinde fick korrekturläsa och ta hand om fin detaljerna i texten men hon blev nöjd med mitt arbete.

 

 

 

 

 

Idag är det inte sån härligt vårdag som det har vart under resten av veckan. Det är grått, blåsigt och regnigt så man är inte särskild sugen på att gå ut. Men jag passade på under tisdag eftermiddag att ta en tur med cyklen till Born. Born ligger en liten bit bort från Ahrenshoop och om man tar strandvägen har man en fantastisk utsikt och låg, plan väg att åka på. (Vilket efter ett tag blev ganska tråkigt att se den långa grusvägen sträcka sig kilometer efter kilometer framför sig.)

 

 
 
 
 

Det var underbart väder ute och när jag äntligen kom till Born, råkade jag finna en fantastisk klätterställning mitt ute i skogen. Detta var inte vanlig anordning anpassad för barn utan för vuxna som älskar att klättra och ta sig över avancerade hinder i olika variationer. Jag blev omedelbart faschinerad och sugen på att pröva. Det såg så spännande ut även om jag har lite höjdskräck skulle jag gärna vilja prova. Undrar när dom öppnar den?

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Born är ganska liten stad, nästan som Ahrenshoop men har en mycket vacker sjöutsikt över Saaler Bodden och husen här är jättesöta. En av dem hade blåa fårstatyer ute på tomten. Undrar vem är konstnären?

 

 
 
 
 
 

 

 När jag skulle åka hem igen tog jag en annan rutt som ledde mig igenom en skog som tog mig raka vägen tillbaka till Ahrenshoop. Jag var lite nervös att möta främlingar, älgar eller vildsvin men det gick bra och skogen var inte så stor.

 

 
 
 

Undrar vad nästa vecka kommer att se ut?

#1 - Anonym

Fina foton!! Kram...

#2 - Anonym

Från mamma...

#3 - lena

Det är bra, de ger dig andra uppgifter och de ser att du är villig att arbeta, även om det är uppgifter som inte direkt är vad du hade förväntat dig, det lönar sig i längden. Kram på dig och ha det bra.