Veronica Sandahl

Ahrenshoop

16:e Januari 2016.

Detta är nu min andra dag i Ahrenshoop och jag kunde bekräfta redan igår när jag gick min första runda i området att hela platsen är både vackert, fridsamt och idylliskt. Jag kan förstå varför konstnärerna flockas här för att bli inspirerade av naturen och att få energi att arbeta i lugn och ro. Först undrade jag varför det finns så många hotell här i staden. Varannat hus är antingen ett vandrarhem eller hotell men när jag gick ner till stranden förstod jag varför.

Hela kuststräckan måste sträcka sig flera kilometer och stranden består endast av ren och slät yta med fint sand. Inga stora stenar eller klippor som i Bohuslän som man måste gå försiktigt över för att inte halka. Jag såg inget sjögräs, vassa snäckor eller musslor och havet har en slags mörkgrön nyans som sträckte sig över horisonten. Det måste krylla av turister under sommaren och man har utställning här i någon av de många gallerierna måste vara perfekt ögonblick att sälja och visa upp sig.

Men just nu är det lugnt och tyst. Det är några turister just nu som besöker Ahrenshoop, antingen för att gå på stranden, besöka gallerierna, äta god soppa i fiskrestaurangen, köpa billig fisk eller besöka Ahrenshoop museet. Jag har inte varit därinne än men jag ska försöka passa på när jag är här.