Veronica Sandahl

Första veckan i Ahrenshoop
 
22:e Januari 2016.

 Ber om ursäkt att jag inte har uppdaterat bloggen under dom senaste dagarna. Ni alla måste vara väldigt nyfikna vad jag haft för mig under min första vecka på jobbet. Jag kan först säga att anledningen jag inte har hunnit att blogga är pga jag har arbetat hårt med Kunstlerhaus Lukas kommande katalog. Jag har fått ansvaret att skriva ner och göra kortfattade biografier av olika konstnärer, författare och musiker som ska komma till huset under året 2016. Ungefär 4-5 meningar per konstnär. Lättare sagt än gjort! Jag har fått info om konstnärernas namn, utbildning och tidigare utställningar, men allt att är på tyska och jag ska översätta det till engelska, dessutom checka att allting stämmer på Google. Alla skriver sina CV:n på olika sätt, en del skriver detaljerat, andra nästan ingenting alls, och då får man ta Google till hjälp för att söka och hitta info om konstnärens senaste verksamhet (som ofta är på tyska). Det är slitsamt process, det är många konstnärer jag behöver skriva om, men jag tycker det är både roligt, intressant och jag vill att allting ska bli perfekt. Tyskan är det svåraste och jag tacklar mig fram med enkla fraser och ord just nu, men jag lär mig nytt ord varje dag och försöker memorera allting.

 
 

Igår var jag i Neues Kunsthaus och fick chansen att se deras galleria och fick info om mina kommande uppgifter där. Gallerian är mycket fin och ligger inte så långt från där jag bor.

 

 

 

 
 
 
 
 

Hela Ahrenshoop ligger nu på minusgrader vi har mycket snö ute just nu, men det är väldigt vackert ute och alla hus här ser väldigt mysiga och pittoreska. Det jag först märkte när jag gick runt i Ahrenshoop under första dagarna var att husen här är väldigt annorlunda från vad jag är van vid hemma i Värmland. Jättefina hus men tyvärr är många av dem igenbommande och används endast under sommaren då värmen och turisterna kommer. Precis som i Bohuslän så är husen här väldigt dyra och exklusiva. Inte vitmålade och moderna som vi är vana att se ute på västkusten, utan har mycket starkare färger på husväggarna (Senapsgul och rött), halmtak och rundande fönster och dörrar. Det fanns några nybyggda och mer moderna hus och dom var väldigt pampiga.  Jag ser fram emot att se hur våren kommer visa sig här i Ahrenshoop senare.