Veronica Sandahl

Künstlerhaus Lukas
 

17:e Januari 2016.

 

Här kommer lite foton hur det ser ut inne i Künstlerhaus Lukas. Huset är på tre våningar med gästrum och ateljéer åt  konstnärerna som besöker huset. Det finns två kök, den ena ligger på första våningen där jag har mitt rum alldeles bredvid, den andra ligger högst upp i huset. Köket på första våningen är fräsch och innehåller allt från kastruller, bestick, glas, tallrikar och några basvaror exempelvis kryddor och pasta. Allting så man behöver inte ta med sig någonting hemifrån och vi har några gemensamma kylskåp nere i källaren. Bredvid köket finns det en samlingslokal med tv, soffor, ett bord och en dold bokhylla. Lokalen används också som galleri när stipendiaterna vid slutet av varje månad har utställning och då är det lite fest och mingel.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nere i källaren finns frys och kylskåp där man lägga in sina kylvaror och lite längre in har man en grafikverkstad där man har möjligheten att trycka. Mycket bra verkstad med all material och verktyg man behöver, men självaste färg och kopparplåt får man skaffa själv.  

Hela huset är en konstnärgård för besökare och stipendiater inom konst, musik, dans, litteratur och sceneri. Det finns möjlighet att hyra deras rum om man önskar sig komma ut till kusten och ta det lugnt, men vartannat år väljer Kunstlerhaus Lukas ut konstnärer som får ett varsitt arbetsstipendium och möjlighet att bo gratis i huset och använda deras ateljéer till att arbeta i lugn och ro. Varje rum har sitt egen ateljé (Förutom min.) plus badrum och toa och vistelsen brukar vara cirka en månad. Det fler än en stipendiat som jobbar här samtidigt så man är inte helt komplett ensam. Just nu är hela huset ganska lugnt men det kommer börja dra igång senare i feb och mars.

 

 

Kunstlerhaus Lukas tar också emot praktikanter som får möjlighet att jobba tillsammans med dem och se hur det går till att driva verksamheten och också hjälpa till på Neues Galleri som vi har kontakt med.

Imorgon är det min första arbetsdag, jag hoppas att det kommer att gå bra. Jag är inte nervös utan mer nyfiken över hur mitt schema kommer att se ut.

 

 

#1 - lena

jag är också nyfiken.