Veronica Sandahl

Vart är snön?

29:e Januari 2016.

 

Vart har snön tagit vägen? Förra veckan hade vi massvis med snö ute på vägarna och isen var jättetjock att gå på under Isfesten. Men när blev plusgrader och under måndagen började regna, försvann allt. Lite synd eftersom det är väldigt vackert med snö men det är förresten nu lättare att gå ute på vägarna igen. Ska försöka ta reda på vart man kan hyra eller låna en cykel så jag kan ta mig en liten provtur.

 

 

 

Idag besökte jag Galleri Dornenhaus som ligger alldeles i närheten av Neues Galleri. Huset är nästan 400 år gammal och ägs av en skulptör familj som har arbetat med keramik och skulptur i flera generationer. Hela deras gård är fylld med små statyer och när man besöker inomhus är vägarna och borden fulla med keramik och konstverk. Galleriet är mycket omtyckt men populärast är Konstmuseet Ahrenshoop. Museet äger flera tavlor av dom mest betydelsefulla konstnärerna som har bott och arbetat i Ahrenshoop; Paul Mueller-Kaempff, Elisabeth von Eicken, Erich Heckel, César Klein, George Grosz, Gerhard Marcks etc.

 

 

 

 

Jag besökte museet med Anna förra fredagen under öppningen för vårsäsongen. Det var mycket människor där och det bjöds både vin och tilltugg. Museet har väldigt fina lokaler och jag gillade deras samlingsutställning men min favorit från hela utställningen var tavlan "Alter Schifferfriedhof" av  Paul Mueller-Kaempff.

#1 - lena

Försök att ta tillvara dina lediga stunder och se så mycket du bara kan av omgivningen och konsten, verkar som det finns ett stort utbud.