Veronica Sandahl

Greifswald

2:e Mars 2016.

 

Våren är nu äntligen på väg! Vädret blir allt varmare och dagarna längre.

Igår var jag i staden Greifswald och besökte både deras museum Pommersches Landsmuseum, Domkyrkan St. Nikolai och stadens lilla shoppingdistrikt.

 

 

Greifswald hade stor betydelse som Universitetsstad mellan Sverige och Tyskland under Svenska Pommern väldet mellan 1648-1815. Många svenskar kom och studerade och under hela denna period  var en betydande intellektuell bro mellan Tyskland och Sverige.

Precis som staden Stralsund som jag besökte för några veckor sedan är Greifswald både vacker och pittoreskt. Dom har ett stort torg med varustånd som säljer både kött, fisk och delikatesser och husen här är byggda av tegel och har slätt yta på väggarna, ofta med en ganska klar och stark färg. Jag fann ett hus som hade Shackrutig mönster i lila-vitt färg, vilket får en att tänka på en Harlequin-clown ;P. Såna färger skulle aldrig funka hemma i Sverige. För oss är Falun-röd och Vit-målad trä nästan obligatorisk för våra kust-hus. 

 

 

Förutom att shoppa lite kläder passade jag på att besöka St. Nikolai kyrkan. Kyrkan har liknelser med Santa Maria kyrkan i Stralsund. Högt tak att man måste böja nacken, avlång kapell och mängder med detaljer av änglar, fönsterglas och porträtt av deras grundare tidigare präster och patrioter.

 

 
 
 
 
 
 
 

Sedan besökte jag Pommerska Landsmuseet som ger en historisk inblick när Greifswald och stora delar av Tysklands östkust ägdes av vi Svenskar under nästan 200 år. Museet visade föremål och skatter som illustrerade vår Tysk-Svenska historia. Föremål som tavlor, silverbägare, pistoler, kläder, porslin, mynt och jättelika väv-bonader och jag kunde inte hjälpa att ta några foton i smyg över samlingen.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dom har också en avdelning av deras kända konstnärer bla Caspar David Friedrich, Carl Schuch, Frans Hals etc och jag fann även en liten tavla från själva Vincent Van Gogh.

Deras mest kända är nog Caspar David Friedrich. Hans tavlor är några av dom mest berömda inom Romantiska Konsten. Med sitt ljus och skuggor, ruinerna av gamla kloster, mörka berg och människorna i bilderna som betraktar skådespelet är tavlorna både mystiska, drömlika men ändå realistiska.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

Man måste passa på att se lite konst och kultur när man är på utflykt, inte bara tänka på shopping och nöje. Undrar vart jag ska ta vägen nästa gång jag är ledig? Jag måste vara aktsam med pengarna och jag kan inte resa för långt med tanke på buss och tågtiderna jag måste passa. Jag har funderat på Berlin men det ligger alldeles för långt bort för en en-dags tur. Mmmmm? Vart ska jag åka? Förslag?

#1 - lena

oj! så mycket fint.