Veronica Sandahl

Schwerin & Lyonel Feininger.

20:e Mars 2016.

 

Denna vecka har varit späckat med utställningar, middagar och utflykter så jag ska försöka sammanfatta alltihop i inlägget.

 

 
 

I onsdags åt vi middag ihop jag, min chef Gerlinde, stipendiaterna och några inbjudna gäster inne i middagsalen. Kunstlerhaus Lukas har en liten tradition att alla samlas en gång i månaden, ofta under en onsdag och äter middag ihop. Alla köper eller lagar ihop någonting och tar med det sedan till middan. Eftersom vi är flera nu som bor i Lukas så blev matbordet en stor buffé av läckerheter. Jag var den enda som tog med sig en efterrätt; Kladdkaka med vispgrädde. Mums! Typiskt svensk recept som är lätt att laga och som alla älskar. Den blev mycket uppskattat och tog slut ganska fort. Vi hade det mycket mysigt och trevligt ihop och all mat smakade jättegott.

 
 
 
 

 

Under fredagen gick jag och tjejerna från Lukas till ett vernissage som var i Ahrenshoops Konstmuseum. Utställaren var en mycket känd tysk-amerikansk målare vid namn Lyonel Feininger. Han är mest känd för sina abstrakta målningar och satir teckningar, men utställningen visade främst skisser och grafiska tryck från hans vistelse i Tyskland. Enkla teckningar av hus, kyrkor, kroki teckningar etc. Såklart fanns några av hans större abstrakta verk som han är mest känd för, gjord i olja men jag föredrog hans skisser som var väldigt vackert tecknat. Bara synd att dom inte fanns som vykort till salu för då skulle jag köpt några.

 

 
 
 
 

 
 
 

Och det bästa till sist, igår besökte jag staden Schwerin som ligger syd-väst från Rostock och tog cirka en och halv timme att åka med tåget till. Ganska lång resa med var värt det. Varför jag valde Schwerin som min nästa resmål var deras vackra slott; Schwerin Schloss. Det var länge sedan jag besökte ett slott eller palats, sist var Läckö Slott som jag besökte tillsammans med mormor och morfar men då var jag riktigt liten. Stockholm slott med dess museum gills nog inte, den har inte samma sagoslott feeling.

Det var lätt att hitta till slottet men tyvärr var den stängd för säsongen och det gjorde mig lite besviken. Jag ville se hur det såg ut inomhus, men jag hade istället möjligheten att vandra runt i slottsgården och beskåda deras sjöutsikt och slottet själv. Det var inte lätt att ta en foto över hela byggnaden eftersom den var så massiv men jag lyckades finna några bra vinklar ute på slottsgården. Undrar hur det skulle vara att leva som en prinsessa där?

 

 
 

 
 
 

Efteråt besökte jag Schwerins Konstmuseum och tog mig en ordentligt titt på deras samlingsutställning av gamla konstverk. Flesta av verken kommer från Barock och Rokoko perioden och jag blev väldigt förtjust i deras blomstermålningar av konstnärerna Jan van Huysum och Otto Marseus van Schrieck. Hela salarna var täckta med små och stora målningar att ibland var lite för mycket att ta in men utställningen var mycket imponerade.

 

 
 
 


 


 

 
 
 

Min favorit bland alla dessa målningar blev Otto Marseus van Schrieck enkla tavla som föreställer en orm som försöker bita tag i en av fjärilarna som flyger runt den. Både färgerna, det mörka landskapet och ormen och fjärilarnas position var både vackert, mystiskt men lite skrämmande. Den var mer harmoniskt till skillnad från dom andra målningarna som var ibland (I mina ögon) ganska skrytsamma och pompupösa. Stilleben målningarna med mörk bakgrund och färgstarka blommor, frukter, vasar och skålar gillade jag bäst.

 

 
 
 
 
 


 

Scwherin var en underbar stad att gå runt i. Man känner att det är en väldigt gammal stad men ändå ganska modern och det är mysigt att trosa runt i deras kullerstenbelagda gator och kika in i deras butiker.

 

 

#1 - Paulina

Vilka härliga bilder! :)

#2 - lena

Oj! vilket slott- Jag har alltid velat gå in i kyrkor och slott, det här var ju helt underbart, men du kanske hinner och åka dit igen?