Veronica Sandahl

Skogafoss

15:e November 2016.

 

 
 
 
 

Till skillnad från Akureyri, var vädret där ofta soligt och varmt för under de senaste två veckorna har vädret härnere i söder mest varit grått, trist, blött och väldigt, väldigt blåsigt. Och då menar jag väldigt blåsigt!

Mid-Vholl ligger precis vid stranden så extrema stormbyar sveper ofta upp till oss så när jag tar hand om städningen av stugorna får jag riktigt hålla ordentligt i smutstvätten så inte alla lakan, örngott och handdukar blåser iväg, för om dom blåser iväg så är det adjöss med dem! Inte så värst roligt att vara ute då men jag finner mig mer och mer säker på att sköta om korna och mjölka dem inne i ladugården. Kor är snälla, lugna djur och jag får varken panik eller blir äcklad av att få lite skit över mig och mina kläder när jag tar hand om dem. Ibland hjälper jag till att mjölka korna tidigt på morgonen och ibland på kvällen innan middagen. Hästarna behöver vi inte ta hand om eftersom dom är uppe i bergen för vintern och fåren är bonden Siggus uppgift.

Såklart har jag lediga dagar och om jag har tur med vädret passar jag på att kolla runt om i omgivningen. Denna gång tog jag mig en tur till orten Skogar och tog en titt på deras vattenfall och museum.

Skogar museum har två byggnader, den ena visar upp antika föremål. Verktyg och hantverk som människor här i södra Island använde sig av för att klara sig mot de hårda vädret och havet som jag redan nu har fått en hint av hur det var att leva här för hundra år sedan (och utan någon electrictet eller mobiltelefon.). Fossil, ägg och fjäril samlingar fanns också och sedan båten Petursey som är ett typiskt exemplar över vad för slags fartyg sjömännen använde sig av när det fiskade.

 

 
 
 
 
 
 

 

Den andra är ett fordons museum som visar upp alltifrån gamla mobiltelefoner, brandbilar, radios etc.

 

 
 
 

Museet var intressant men mest spännande var att besöka vattenfallet Skogafoss som ligger alldeles i närheten. Jag vet inte hur många foton jag tog av vattenfallet men det var några dussin och jag passade även på använda trappan och gick upp till toppen. Väl däruppe fortsatte jag att följa vandringsleden som gav en fantastiskt utsikt över floden/älven av Skogafoss. Vilken tur att jag hade väder under hela vandringen och att moder natur hade tålamod nog att vänta med regnet tills jag var klar, för kort efter jag klev in i Gunnis bil igen kom ösregnet! Det bara vräkte ner så det var lite pirrigt att åka när man knappt kunde se vägen framför sig.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Såhär såg min dag ut, man måste passa på när vädret är någorlunda bra så man kan se sig omkring, annars är det knappast uppmuntrade att ta sig ens en kort promenad när det regnar, blåser och stormar.