Veronica Sandahl

Fårfestival i Akureyri

13:e Oktober 2016.

 

Under helgen följde jag familjen på en fårfestival utanför Akureyri. Visst har jag stött på får förut men aldrig deltagit i en festival som endast handlar om får. Det pågick i ett stort stall och festivalen bestod av god kaffe, fika bröd och tävling över vem som har årets bästa får och hjord. Tävlingen gick ut på att en i taget väga, mäta och undersöka fjolårs lammens ull och kött kvalité och se vilka får är lämpligast att avla eller skickas direkt till slaktaren. Först trodde jag att fåren var flera år gamla med tanke på deras tjocka päls men tydligen var dessa fjolårs eller födda i Maj som var med i tävlingen. Varje familj hade sin egen box med får och en liten del av familjen M hjord var med. Såklart förstår jag ingen isländska men både Anna och Walter förklarade för mig hur det gick till.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Efteråt åkte upp till bergen och hälsade på hästarna. Solen började då gå ner och Anna ville ta några bra foton på hästarna och landskapet när det var så bra ljus så såklart hängde jag med och jag passade själv på att ta några snygga skymnings bilder till bloggen.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

#1 - lena

så fina bilder, veronica!