Veronica Sandahl

Resan till Myvatn
26:e Oktober 2016.

 

Jag tror att jag aldrig kommer bli förvånad över Island vackra natur och miljö. Varje steg jag tar är det någonting hänförande att jag måste ta några dussin foton för att få fram WOW känslan vad jag ser framför mig.

 

Igår var jag ute igen på upptäcktsfärd tillsammans med Mona (som jag fotvandrade med förra helgen) och med några nya tjejer, Shelby och Sabrina som jobbar på vandrarhemmet Backpackers nere i centrum. Vi hyrde en bil över dan och åkte ner till sjön Myvatn som ligger söderut från Akureyri. Ju längre ner vi kom, desto mer blev liknade landskapet som någon man har sett på film när ex en astronaut besöker annan planet. Ökenlikt, mängder med stelnat lava och stora berg med nyfallen snö på topparna ovanför oss. Vårt första besök var till sjön Myvatn som är en insjö som skapade cirka 2300 år sedan av ett vulkanutbrott. Sjön har mycket rikt naturliv med både växter och fåglar och hela landskapet liknar en miljö från en fantasivärld.  Små, gröna pytteöar som sticker ut i mitten av sjön, grönt gräs, turkosblå vatten och stora klippblock som liknar blocken man ser på Gotland. Vi hade vindstilla och soligt väder så hela sjön var totalt spegelblank.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 

Därefter åkte vi till  lavalandskapet Dimmuborgir eller "De mörka borgarna" där filmen "Bröderna Lejonhjärta" spelades in. Dimmuborgir är rester efter tidigare vulkanisk aktivitet och enligt Isländsks folktro vara ingången till helvetet. Men mest känd är de 13 "Yule-Lads" som är slags busiga tomtenissar eller gnomer som både straffar stygga och belönar snälla barn under julen. Dimmuborgir var absolut mitt favoritplats. Det kändes som att vara i en annan värld. En värld där drakar, troll och jättar existerar. Tyvärr hann vi bara ta en snabb titt eftersom solen går ner nu vid sex tiden och vi hade fortfarande mycket att se.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Vårt nästa stopp var stinkpölen Namafjall. Namafjall är en ås som spyr ut gas som luktar ruttnade ägg. Det är vackert område och röken gör det ännu mer dramatisk men lukten var förfälig. Bläh!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Två vattenfall hann vi besöka under vår färd. Den första var Godafoss fallet som fick sitt namn efter en Vikinga hövding som slängde sina hedniska gudastatyer efter han blivit kristen ner i forsen. Den andra som är en av det mest starkaste och mest vattenmängd Dettifors. Island ligger absolut inte brist på vattenfall. Vet inte hur många stora och små vattenfall jag har sett under min vistelse här, men det är mer än vad jag har sett hemma i Sverige.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

Vi hann se precis allting innan det blev alldeles för mörk, därefter åkte vi till Myvatn natur bad som jag tyvärr inte har några bilder av pga jag ville inte blöta ner min mobil så jag ger er bara en bild från Internet som ni kan se hur det ser ut. Min rekommendation är att besöka de mindre natur baden än Blå Lagunen. Jag betalade endast 2200 Isk plus baddräkt (Glömde min hemma.) och vi kunde välja kliva ner vilken pool som helst och njuta av ångbastu. Kom bara ihåg att lämna era smycken i skåpet. Jag råkade ha på mig min mormor halsband som är av silver och efter badat några timmar i poolen blev halsbandet totalt svart. Lyckligtvis hade personalen en slags rengöringskräm som kunde få bort smutsen och göra halsbandet fin igen så det var tur. Puh!

 

 
 
Såhär såg min resa runt Myvatn ut! En resa jag aldrig kommer att glömma. Så mycket man hann se men ändå önskar jag att vi hade mer timmar till att se ännu mer. Tack Mona, Shelby och Sabrina för den här fina resan!