Veronica Sandahl

Första Islands resan

6:e September 2016.

 

Det dröjde inte så värst länge tills jag fick lusten att ta en till utomlands trip igen. Efter har rest och besökt alla fina tyska städer, besökt museer, träffat nya kompisar och jobbat på ett jättefint konstgalleri i Ahrenshoop, såklart känner att man vill göra det igen.

Jag orkar inte sitta i den trånga lägenheten, leta efter jobb i tråkiga Säffle under hösten igen och inte får någon napp. Jag har ingen problem att flytta. Jag vill väldigt gärna bo och jobba i Stockholm, Karlstad eller i Göteborg för där finns jobben och livet, problemet är att jag bor i Säffle och utbildningen jag har är inte direkt efterfrågad.

Därför bestämde jag mig att dra upp till Island istället och pröva lyckan här. Jag hade ett sommarjobb under sommaren, på samma camping jag var på förra året och lyckades skrapa ihop en liten summa som jag kan leva av när jag är här på Island.

Det jag först kommer göra på Island är volontär arbete på Guesthouse Grabrok, ett vandrarhem/guesthouse inte ligger så långt ifrån Borganes och mina sysslor kommer att både hjälpa till med kallskänkan, göra hemmagjord pasta, mata höns, städa och servera.

 

 

 

Kanske kommer mina kommande inlägg handla om hur du bäst kan äta och ta dig runt på Island på liten budget. Island är ett av de dyraste länderna i Europa tack vare turismen. Den isländska kronan har såklart gått ner sedan 2008 men det är fortfarande dyrt att turista här. 

 

Mina första tips till er som funderar på att vilja backpacka och göra det med en minibudget kan jag rekommendera att bli medlem på hemsidan Workaway. Det kostar en liten slant såklart men du får möjligheten att se annonser från olika Värdar som behöver hjälp med att antingen renovera, måla en lada eller hus, sitta barnvakt, sköta om djur och eller städa på ett hotell. Du får ingen lön men arbetstiderna är ofta korta och värdarna erbjuder dig både kost och logi. Det finns värdar som söker efter bara en volontärarbete för en månad, andra söker efter flera arbetare för längre tid. Lite gratisarbete istället för att skriva på arbetskontrakt men det jämnar ut sig med tanke på att du får gratis kost, logi och antalet timmar inte är så många i jämförelse med ett riktigt jobb.  

 

Så om du önskar göra någonting mer än bara backpacka, att du vill göra någonting nyttigt, få erfarenhet, träffa nya människor men också komma undan billig så är Workaway min rekommendation. Men kom ihåg att kontakta värden i god tid, tre månader minimum. Kolla hur dom tidigare arbetare har satt för betyg för värden och hur dom har tyckt att jobba hos honom/henne. Kolla noga vilka dina arbetsuppgifter är, vart kommer du att bo och om du kommer jobba ensam eller i grupp. Och glöm inte att ha en backup plan om det skulle hända att du inte skulle trivas på platsen.

 

Mitt andra tips är att boka din flygbiljett tidigt. Innan du och värden bestämmer ett exakt datum, kolla igenom flygplans sidorna Icelandair, Norwegian eller SAS över vilka datum och tider är billigast och lättvindigast att resa till Island. Precis som SJ tåg, ju närmre avgångsdatumet är desto dyrare att boka. September-Okt är bra månader att åka. Högsäsongen är över så biljetterna till Island är inte lika dyra och temperaturen och klimatet är helt lagom. Varken för varmt och inte för kallt.   

 

Jag åkte tidigt igår morse från Arlanda flygplats. Gick upp kl 4:00 för att hinna ta flygbussen, checka in och sedan hoppa på planet som gick kl 8:00. Jag hade tur att sova över hos Andreas och Johanna i Nacka, annars skulle jag aldrig ha hunnit. Jag t.o.m kollade igenom Arlandas karta innan över vart man skulle ta vägen och vilken terminal man skulle checka in bagaget, annars skulle jag säkert tagit flyget till Sydpolen istället.

 

 
 

Iclandair är rätt bra flygbolag. Wi-fi är inte såklart gratis men du kan via en skärm som sitter på  stolsryggen framför dig, se på några filmer eller tv-serier som flygbolaget erbjuder. Samt de erbjuder gratis kaffe och dryck. Lyx!

Flygplatsen Keflavik är ganska liten så det var inga problem att hitta sitt bagage och gå till flygbussen som tog mig raka vägen till Reykjavik.

 

Också viktigt att tänka på att om du ska volontär arbeta ute på landet och långt ifrån närmaste stad, ta reda på vilka bussar du kan ta, hur går tiderna och hur mycket kostar det. Jag hade tagit reda på innan att min buss till Bifröst där min värd hämtade mig gick endast två gånger per dag och den sista gick 17:14. Jag hade turen att komma till Reykjavik vid kl 10:30 så jag hade gott om tid att lägga mitt bagage i en förvaringsbox på busstationen och ta mig en rundtur runt Reykjavik innan bussen gick.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

#1 - Ann-Louise

Lycka till Veronica!
Kram

#2 - Anonym

Önskar Dej en Trevlig Tid på Island!!!
Duktig tjej du! Kram från mamma!