Veronica Sandahl

Bruton & Wells
 
 8:e februari 2017.
 
Så himla typiskt!
 
Under halva veckan som har gått har jag varit jätteförkyld och detta är fjärde gången under min resa som jag drabbas. Första gången var i Oktober, hos familjen M i Akureyri. Förkylningen var ganska gräslig och det tog ett tag innan jag mådde bättre. Dom andra två fick jag när jag var i Mid-Vholl och i Coleford, lyckligtvis ganska lätta förkylningar med endast snorig näsa och trötthet. Men fjärde gången som jag nu haft var skitjobbig. Snorig näsa, lock för öronen, trög hjärna som känns som bomull och det enda jag ville var att sova och sova. Man känner sig så sliten, nere och smutsig.
 
Nu känner jag mig betydligt bättre så jag kan ge en kort summering över föregående vecka.
 
 
Förra veckan gjorde jag ett kort besök till staden Bruton som ligger i närheten av Batcombe. Även om staden ligger inte så långt bort rekommenderar jag inte att gå dit till fots för det engelska vägarna här är både små och trånga. Det finns knappt några gångvägar som du tryggt och säker kan promenera och bilisterna här kör som galningar. Tamara, min värd körde mig ner till Bruton och släppte av mig. Först gick jag till konstgalleriet Hauser & Wirth som ligger i närheten av Bruton och tog mig en titt på deras senaste utställning av skulptörerna Elisabeth Frink och Djorde Ozbold.
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
Därefter begav mig till Brutons berömda Dovecote, en gammal husruin som ligger uppe på toppen av en kulle som tidigare och är fortfarande tillhåll för stadens duvor. Första intrycket är att den ser ganska platt ut. Endast ett fyrkantig torn men om man går närmare kan man se detaljerna. Brutons centrum består mest av en enda lång huvudgata. Butikerna här är mest caféer, restauranger, second-hand och antikvitets butiker och gatan ligger inte så långt ifrån floden Brue. Staden är liten men den har en mycket fin promenad stråk genom huvudgatan och ner till floden och jag hade en någorlunda solig men blåsig dag att traska runt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Men roligast var att besöka staden Wells!
 
I lördags tog jag, Tamara, James och en av deras vänner en tur till Wells som bara ligger cirka en timme bort. Vädret var perfekt och vi hade turen med att det var marknad inne i Wells centrum och att vi sedan besökte deras stora, berömda katedral.
 
Katedralens insida var jättevacker! Dess arkitektur och symmetri var helt och hållet perfekt. Allt var i harmoni och perfektion. Också hade de en liten, rund Kyrkkatt som vakade över den.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi har inte haft så många soliga dagar just nu i Bruton, under de senaste två veckorna jag har vart här har det mest varit regn och blåst. Vi haft tur med vädret under fasanjakten och besöket till Wells men annars har det varit blött och blåsigt. Kanske därför jag blev sjuk? Allt detta regn och fuktighet. Eller är mitt immunsystem inte den bästa som jag tidigare har trott.
 
 
#1 - lena

oj! vilken katedral. Fantastiskt. Hoppas det var sista förkylningen nu, så du får njuta av din vistelse. Tack för din sida, det är jättekul att få läsa. Krya på dig. Kram.