Veronica Sandahl

Frome
10:e februari 2016

Jag har varit förkyld hela veckan och mina planer att besöka Frome blev inte av förrän idag.

Det är otroligt!

Hemma i Sverige får jag väldigt sällan förkylning eller feber men under min resa har jag fått den fyra gånger!

Den första fick jag när jag direkt kom till Akureyri i Oktober. Fick den omedelbart och jag fick ligga och kurera mig i cirka två dagar tills jag var bra nog att börja arbeta och vara mer social. Den andra förkylning var mer lätt och fick den nästan vid slutet av min vistelse i Mid-Vholl. Den tredje fick jag i Coleford, förmodligen av ungarna och all denna stök och röra som dom älskar att ha, också en lätt förkylning men den fjärde var hemsk. Var både trött, hade ont i huvudet och snorig.

 

Men jag mår betydligt bättre nu (förutom en täpp näsa.) och jag tog tillfället i akt att besöka staden Frome idag som ligger cirka tjugo minuter med bilen.

 

Frome har ett mycket gott rykte för vara en rik konst och kultur stad. En stad för konstnärer, illustratörer, hantverkare och hipsters som vill leva för sin konst och jag blev inte besviken. Frome var verkligen en underbar stad att vandra runt i. Den har massor med butiker som sålde lokalt, handgjorda hantverk och konst. Vintage och Second Hand butiker. Caféer som sålde alltifrån vegansk, vegetarianskt, glutenfritt, laktosfritt, lokalt producerat etc.  Detta är verkligen en stad med en mycket aktiv och rikt kulturliv!

 

 
 
 
 
 
 

 
 

Jag hade sedan länge velat besöka staden, mycket dels för att hitta ett jobb så jag passade på att ta med en stor bunt av CV:n och delade ut till höger och vänster och jag besökte även några av design byråerna som har sitt kvarter i Silk Mill Studio. Jag visade upp min portfolio och frågade om dom behöver assistans eller praktikant till sitt företag. Tyvärr hade dom tillräckligt med personal och det var detsamma under mitt försök att hitta ett café eller butiksjobb. Även om Frome är en mycket bra stad att jobba inom kultur är det fortfarande en hård och konkurrensinriktad värld att leva i. Jag fick god kontakt med chefen som sköter om konsthuset Black Swan men tyvärr drivs huset endast av volontärer. Ganska  tråkigt att trots mina försök att hitta jobb inte lyckades. Frome är en sån underbar stad och jag skulle ha tyckt om att bo där. Men vad ska man göra när man inte har fast adress eller de rätta kontakterna?

 

Jag undrar vad jag ska göra härnäst? Min värdfamilj ska snart ut och resa och jag måste snart bestämma vad jag ska göra? Ska jag söka en ny familj, fortsätta mitt jobbsökande eller åka hem?