Veronica Sandahl

Tuffa London
 
 18:e Februari 2017.

Jag har lärt mig så mycket att resa och ta till vara varje möjlighet och upplevelser som kommer under min färd. Du har endast dig själv att ta hand om men det gäller att alltid ha en plan inför nästa resmål. Du kan inte bara tro att du kan köpa en flygbiljett och sticka. Innan jag bestämde för att chansa och sticka till England och spendera vintern där var jag tvungen att kontrollera min reskassa och hur jag skulle ta mig till min värdfamilj. Hur mycket skulle det kosta? Vilka flyg, bussar och tåg gick och vilket var den mest billigaste och lämpligast att använda. Vilka är de extra tilläggen? Tex flygbussarna, tunnelbanan, maten? Saker som man först inte tänker på men som alltid dyker upp under färden.

Jag bestämde mig förra helgen att bege mig hem till Sverige igen. Min reskassa var snart slut och det var dags att komma tillbaka till grå verkligheten. Men först en liten mellanlandning till London och inanda deras puls och lite kultur.

Jag passade på att besöka Camden Market och ta mig litet titt över deras utbud av vintage, second hand och marknadskräp. Sist jag var där var under min klassresa år 2010 med mina forna Gerlesborgs kamrater. Jag minns inte så mycket från det besökte förutom jag hittade en gammal klänning som jag endast har använt två gånger och att vi besökte stadens museer och såg på  musikalen Fantomen på operan. Denna gång fann jag en persikoröd vårjacka för 10 pund. Undrar när jag ska använda den? Jag hade turen med att det inte var "så mycket" folk så man kunde vandra runt utan någon trängsel eller kaos.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Mitt flyg gick tidigt på morgon men jag hade turen att få sova över hos Linnea B som bor i stadsdelen Liverpool station street. Hon jobbar just nu som telefonförsäljare och delar lägenhet med en annan tjej som jobbar som sjuksköterska. Det var väldigt snällt av henne att låta mig sova över även att det var lite trångt. Att leva i London är absolut inte billigt och jag frågade lite försiktigt hur mycket deras tvåa kostade i månaden. "Alldeles för mycket!" var hennes svar. Tror henne! Med tanke på hur mycket jag fick betala för mitt rum i Järfälla i Stockholm, är det nog tredubbla i London. Vi tog en öl ihop i ett av grannpubarna och sedan tog vi det lugnt resten av kvällen.

 

 
 
 

Kl 05:15 gick både jag och Linnea upp (hon skulle ut med hundarna. sedan till jobbet, som ligger cirka 1 timmes resa), gjorde inordning oss och begav oss till tunnelbanestationen och tog sedan adjö. Därefter pendlade jag från Livepool-Oxford Circus-Victoria Station till Gatwick flygplats och var framme cirka kl 07:20. Mitt flyg gick inte förrän kl 08:55 så det var gott om tid att checka in, lämna bagaget och äta frukost. Ett gott tips! Åk i god tid! Även om London har ett bra tunnelbanesystem som är lätt att navigera och att ta Gatwick express tar bara en halvtimme, gäller det alltid att ha gott om tid så du inte behöver stressa och jäkta. Var förberedd!  

 

Och jag är nu tillbaka till de gamla, tråkiga Säffle igen. Suck! Redan efter några dagar känner jag urtråkigheten och lusten att dra iväg som fort som fan från staden. Visserligen är det skönt att träffa familjen igen. Mormor blev så glad att se sitt lilla barnbarn igen som har rest runt och sett världen i över sex månader. Jag bjöd henne på goda semlor och hon på kaffe och pepparkakor. Men jag känner att jag måste iväg härifrån. Säffle är en spökstad. Jag minns så tydligt att när jag var liten att Säffle hade betydligt mer utbud och kultur än nu. Vi hade en jättebra bokhandeln som jag ofta besökte för att köpa skolmaterial och Tvillingarna. Vi hade Vero Moda och Zingo, fler kondis butiker, bra marknadstorg och vid Annelundstorget där jag, syrran, mamma och pappa bodde hade vi en fullt fungerade skola, korvkiosk, kondisbutik och matvarubutik.  Nu har vi nästan ingenting.

 

Jag är så glad att jag gjorde denna resa! Jag fick chansen att uppleva saker som jag aldrig skulle få se eller uppleva här i Säffle eller i Sverige. Om jag inte hade gjort det skulle jag ha ångrat det resten av livet. Jag har haft tur med att komma till bra värdfamiljer som har behandlat mig som en del av deras familj. Bjudit mig på utflykter, resor, goda middagar och extrajobb som diskare på en pub eller som barnvakt. Jag hade inget riktigt jobb, fick ej betalt när jag städade gästrum eller gjorde trädgårdsarbete, men det var en upplevelse som var verkligen värt att jobba sex månader gratis för. Jag har levat och mått helt underbart till 1000% .

Skitsamma att jag inte fick betalt, jag hade roligt och fått träffa så många underbara människor med samma passion som jag att njuta av livet. Jag satsade på något som det fanns risk att jag kanske skulle bli besviken. Obehagliga värdar, utnyttjning, ångest, dåligt väder, hemlängtan. Men jag hade enorm tur!

Men nu måste jag leva i verkligheten och hitta ett jobb. Ett jobb som passar min utbildning och alla dessa kunskaper och erfarenheter jag har skaffat genom åren, men också främst mina sex månader utomlands. Hoppas verkligen att det kommer väl till pass!

Kom ihåg! Endast du har bestämmelsen över ditt liv, endast du kan göra någonting åt det och få din längtan och önskningar uppfyllda. Det är ofta kämpigt, svårt, tålamodskrävande och frustrerade och du behöver vänner och familj som stödjer dig, men det är ofta upp till dig själv att göra någonting åt det.

 

 
 
 
 

 

 

#1 - Barbro Bengtson

Tack för att jag fått vara med på dina resor i Island och England! Som ung tyckte jag om att resa själv, men på gamla dar, har lusten försvunnit. Därför har det varit så fantastiskt att få uppleva Island och återuppleva England!
Tack för alla trevliga berättelser och dina makalöst tjusiga bilder!

#2 - lisa

Låter som du haft en bra resa ändå! London är underbart! och jag älskar camden, hittar alltid en massa fina och knasiga fynd där :D