Veronica Sandahl

Coleford och Gloucester

15:e Januari 2016

Över en vecka har gått sedan jag lämnade Stroud och flyttade till min nästa hållplats i staden Coleford. Jag bor hos en familj med tre små söner i deras lilla hus utanför staden. Paret som bor här är trevliga och deras barn snälla men väldig vilda plus dom har två små gulliga katter vid namn Shadow och Ninja. Dom får hemundervisning av deras mamma så deras hem är fylld med böcker, mappar och tecknade bilder över deras lektioner. Hemundervisning är rätt vanligt här i England. Deras skolsystem verkar inte vara helt perfekt i jämförelse med den svenska så därför tar Rachel (min värdinna.) hand om undervisningen och det verkar som barnen inte lider någon brist på kunskap. Jag valde denna familj pga. de verkar vara mycket utåtriktade. Rachel och Ivan (min värd.) älskar att resa och med att ge barnen den bästa undervisningen tar familjen ut dem på utflykter till skogen, museer, slott och endags kurser. Att endast läsa böcker och lära sig ABC hemma räcker inte, dom vill att barnen ska både se och uppleva naturen och verkligheten.

 

 
 
 
 

Jag måste medge att jag finner mitt nya hem både litet och annorlunda. Vi bor i ett ganska lagom, stort hus men de är mindre från L Park och naturen här är inte så vacker som omgivningen runt L Park. Kanske är det för att vädret som just nu är så grått och trist. Har nog blivit lite bortskämd efter har bott så flott och stort. Jag har ju bott betydligt mindre när jag reste runt på Island. Sovit i våningssäng och delat rum med annan tjej i Grabrok. Sovit i ett rum med gamla leksaker och kläder uppe i Akureyri och nere i söder, i Mid-Vholl cottages, hade jag mitt lilla rum precis vid köket som kunde vara lite högljud ibland.   

Mitt nuvarande rum är fint och prydligt, sover i en dubbelsäng och mina hushållsuppgifter är enklare och jag har mer tid att titta runt.

 

 

 

 
 

Förra måndagen tog jag mig en tur till staden Gloucester som ligger cirka en timme med bussen från Coleford. Om man bortser från att Gloucester befinner sig på tredje plats över högst antal mordfall i England, är staden ganska fin. Jag tog mig en tur till Gloucester katedralen där scener från Harry Potter filmerna har spelats in, fantastiskt katedral.  

 

 
 
 
 
 
 

Men mest gick jag runt och fönstershoppade. Det är många butiker som har "SALES" och erbjuder just nu kläder och skor för löjligt billigt pris. Fann en fin tröja för endast 3 pund.

 

Senare under veckan följde jag med familjen både på spelbords träff (i onsdags.) och en liten tur till kullarna Story-Arm och Pen-y-fan i Wales (i fredags.) då vi äntligen fick lite snö och Rachel ville ta vara på möjligheten att låta barnen få åka pulka. Det händer så sällan att västra delarna av England får någon snö pga de ligge för nära Golfströmmen.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

Vi bor inte så långt ifrån Wales så det är lätt att ta bussen eller tåget till en av dess städer och utforska. Jag ska nog göra det en dag. ;)

#1 - lena

Hörde att du var lite förkyld, här går både magsjuka o infulensa på högvarv, jag har klarat mig hitills. Oj vilken katedral! Vad du får uppleva mycket, som vi får ta del av, tack. Krya på dig och skriv snart igen, det är så kul. kramar.