Veronica Sandahl

Julafton & Nyar 2016

4:e Januari 2017.

 

Ett nytt år har kommit och jag har ingen aning hur det kommer att gå, låt oss hoppas att 2017 kommer vara bättre än dystra 2016 med sina terroristattacker, sexuella trakasserier på tågstationerna och badhusen, älskade artister som har avlidit och en ny Amerikansk president som ingen vill ha och som alla hatar (Men hur tusan kunde han då bli president då? Valfusk?!) 

 

Det verkar inte lovade...

 

Första timmarna av det nya året har börjat med terrorattack i Istanbul och hemma i Sverige har vi nu en rejäl snöstorm som verkar vara den värsta hittills. Vilken trevlig start av de nya året!

 

För att muntra upp er lite kommer jag visa här lite bilder av min Julafton här hos min värdfamilj C i deras fina gård och vart jag spenderade mitt Nyårsafton.

 

 

Detta var min allra första engelska julafton och jag kan berätta att skillnaden mellan vår svenska julbord med den engelska är ganska stor. I vår lilla familj äter vi alltid Jason frestelse, potatisgratäng, prinskorvar, julskinka, köttbullar, kokta ägg med majonnäs och räkor över, vörtbröd och julmust. 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

Hos familjen C var huvudrätten den stekta Kalkonen. 

 

 
 
 

Förutom de tunna skivorna som man köper på Ica har jag aldrig ätit kalkon och när jag såg den för första gången blev jag alldeles häpen över storleken. Kalkonen var nästan fem gånger så stor som en kyckling och mycket mer kött på låren. Man först stoppar in dagen innan juldagen (den 25:e dec.) fyllning inuti kalkonen och låter den stå över natten. På Juldagen stoppar man sedan in Kalkonen i ugnen tillsammans med salt, peppar och lite marinad och låter den ligga där i cirka 3 timmar tills den är klar. Det tar lång tid att förberedda men det är värd mödan. Tillsammans med kalkonen hade vi stekt potatis, kokta grönsaker, tranbärsylt och två flaskor, sött och kall champagne och rött vin. Vi  satte oss ner vid tre tiden på eftermiddagen jag och hela familjen C klanen vid julbordet och började äta. Man var då rätt hungrig och kalkonen smakade härligt. 

 

Till efterätt hade vi den klassiska Julpuddingen!

 

 

Vi åt så mycket vi orkade, men trots det blev det ändå hel del potatis, grönsaker och kalkon kött kvar. Så dagen efter hade vi ytterligare en liten fest, främst vänner till familjen som kom på besök och vi åt då upp resterna av julbordet och spelade sen lite landhockey utanför huset. 

 

 
 
 
 

Dom sista bitarna av kalkonen gav vi sedan till hundarna. Hundar ska också unna sig lite julbord. 

 

 

Dagarna mellan Juldagen och Nyår tog vi rätt lugnt. Jag hjälpte till inomhus men att städa upp julfesten och ta hand om all disk (Vilken tur att dom har diskmaskin.). 

Vi bestämde att jag skulle spendera min nyårsafton på puben "The Woolpack". I utbyte mot en liten nyårspeng hjälpte jag till med att ta hand disken och städningen där.  Under hela kvällen var puben fullproppat med gäster. Vi serverade endast Öl, Vin och drinkar, ingen mat vilket var tur för mig men det var både hett och trångt därinne. Både vid ingången, vid borden, ute på dansgolvet och bakom bardisken var det pullproppat med folk, men det kompenserade med den glada feststämningen och att alla hade roligt. Vi hade en trubadur duo vid pianobordet som spelade klassiska Rock & Roll visor ("Great ball of fire" var en av dem.) och alla satt runt och sjöng med.

 

 

 
 
 
 

Varken någon fylla eller slagsmål utbröt inne på puben utan alla hade det bara roligt och vid nyårsslaget skålade vi allihopa med varsin glas champagne i handen och sjöng den engelska nationalsången. Jag försökte följa med men jag kunde varken sången eller hade röst för den så ofta mimade jag. Trodde jag aldrig att jag skulle fira min nyårsafton inne på en engelsk pub i Stroud. Förra året firade jag hemma i Säffle, denna gång i här England. Vilken resa! 

 

Jag vet och jag håller med att året 2016 inte var något roligt år. Så mycket tragedier, sorg, frustration, ilska och besvikelser. 

 

Men i mitt personliga plan har 2016 varit en av de bästa åren i mitt liv! 

 

2/3 av året var jag ute och reste.

 

Början av året reste jag först till Tyskland, till staden Ahrenshoop och spenderade tre månader som praktikant på konsthuset Kunstlerhaus Lukas. Hjälpte till med konst katalogen, tog hand om konstgalleriet, hjälpte till med vårstädningen och framför allt passade på att besöka alla grannstäder; Rostock, Greiswald, Schwerin, Hamburg, Stralsund, Ribnitz-Damgarten och lilla byn Born. Jag började fokusera mitt konstnärstil till att avbilda originella hus och landskap i akvarell. En ny och svår utmaning för den som sällan tecknar hus men mycket givande. 

 
 

 

 

Efter tre månader åkte jag tillbaka hem till Sverige och sommarjobbade sedan på Västkusten på Siviks camping igen. Denna gång var upplevelsen att jobba där helt tvärtom från när jag jobbade på campingen förra sommaren. Man kan skriva en hel bok över vad jag hörde och såg där. Usch, så mycket ångest, stress, skitsnack och elaka tanter som tror att dom är herran på täppan. Kommer aldrig jobba där igen men det gav mig en nyttig erfarenhet över att det finns människor i världen som medvetet tycker om att trycka ner människor, är manipulativa och kan få en att må mycket dårligt genom tomma hotelser.

 

Vid sommarens slut, var jag glad att lämna campingen och för att lämna alla dessa pessimistiska känslor bakom mig, köpte jag mig en flygbiljett och i början av September drog jag upp till Island för att börja jobba som Workawayer. Mot fri logi och mat hjälpte först jag till på vandrarhemmet Grabrok nära staden Borgarnes under hela September. Sedan hos familjen Malmqvist i staden Akureyri under Oktober månad och under November månad var jag på farmen/vandrarhemmet Mid-Vholl cottages där jag hjälpte med både mjölka kor och städa stugor. Efter tre månader på Island, tog jag sedan mitt pick och pack, tog planet ner till England för att jobba här istället, på den underbara gården L nära Stroud.

 
 

Så för mig har hela 2016 varit ett enda stort äventyr! Ett år jag aldrig kommer att glömma och jag hoppas verkligen att 2017 kommer vara ett lika bra år också. 

 

Du är bara ung en gång. Jag har varken bostad, djur, jobb eller ungar så vem säger att jag inte ska se världen?! Att passa på medan du kan! Jag vet att förr eller senare måste jag finna ett jobb, ett ordenligt jobb. Kanske jag finner den under 2017.

 

Vem vet? ;)         

 

 

 

 

 

#1 - lena

Lycka till framöver, så ses vi till sommaren, hoppas jag.

#2 - Ann-Louise

Vilken resa du har gjort Veronica! Härliga bilder! God fortsättning på nya året. ♡