Veronica Sandahl

Tillbaka till Reykjavik
 
 9:e Juli 2017.

 

Ibland ska man unna sig lite kul inte bara jobba och jobba!

 

Nyligen hade jag fyra dagars ledighet igen och då passade jag på att åka upp till Reykjavik för att besöka staden och shoppa lite. Jag hade turen med att en i personalen skulle upp dit så jag kunde åka med bil istället för buss. Att köpa en buss biljett från Gerdi Guesthouse/Höfn och åka cirka 4-5 timmar till Reykjavik är svindyrt så min rekommendation är att alltid kolla på samferda.net eller fråga någon i personalen om det är någon som ska dit. Det är både billigare och mer praktiskt.

Jag lyckades också hitta ett billigt vandrarhem vid namn Guesthouse Aurora och bokade ett pyttelitet rum för två dagar. Fick betala cirka 1600:- för två nätter (utan badrum.) och det här var en av de billigaste alternativen att bo med undantag att sova i en sovsal i Reykjavik.

 

 

 
 
 
 
 

Vad jag gjorde under min två dagar var att besöka Islands National museum,  deras konstgalleri, kulturhuset samt shoppinggalleriet Kringlan. Jag har varit i Kringlan tidigare men då hade jag inte tillräcklig med pengar, men nu hade jag det så jag kunde unna och köpa mig lite fina kläder.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Men kom ihåg att om du någon gång åker till Island, framför allt till Reykjavik, så det är svårt att leva billigt och inom budget i staden. Även om du försöker äta och bo billigt och endast spendera på museer och gallerier kommer det kosta! Om du tycker att vår mat och kläder hemma i Sverige är svindyrt att handla, vänta bara när du kommer till Island.

 

Och hur kom jag tillbaka hem till Gerdi? Det var enkelt. Jag kontaktade Extreme Iceland företaget och ordnade så att jag och Malin (En av mina arbetskamrater som nyss kommit till staden efter sin bilsemester norrut och som också behövde skjuts.) kunde få åka med en av deras guidebussar ner till Gerdi.

Helt gratis!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Extreme Iceland och Gerdi har en överenskommelse med att hjälpa varandra med guidning och transportion mellan Reykjavik och Höfn så vi hade tur att det fanns plats åt oss. Det tog lite längre tid än med vanlig buss eftersom detta var guidebuss men vi fick lyxen att få guidning och se alla besöksattraktioner tex Seljaland och Skogafoss vattenfallen och staden Vik helt gratis. Vet inte hur mycket vi skulle ha fått betala att ta denna tur som vanlig turist men tyvärr nog väldigt mycket. Usch, avståndet mellan Reykjavik och Höfn är svinlång, tar flera timmar att åka så när du väl kommer fram känner du både trött och smutsig efter resan. Men det är värt!

 

#1 - lena

Det är du värd att ha lite tur också, fina kort som vanligt ha en fortsatt bra sommar. kram på dig.