Veronica Sandahl

Hästridning på Island är ett måste!
 
12: Juni 2017

 

Ett av de måsten när man besöker Island är att gå ut och rida på en Islandshäst!

 

Hästarna år så himla fina, snälla och lugna och eftersom jag är på cirka 157 cm är dom perfekt storlek att kliva upp utan att använda en stege. Det finns en häst farm i närheten där vi bor så vi ringde upp, bokade en tid och tog oss en liten promenad dit och red. Vi gjorde det igår då vi inte hade så mycket att göra på hotellet och eftersom vi jobbar på Gerdi fick vi denna ridtur GRATIS! En timmes ridtur här på Island kan kosta mellan 7000-8000 isländska kronor dvs 600-700 svenska kronor så jag vet inte hur många gånger jag har känt så tacksam över att vi sommarjobbare får nästan allting gratis. Kanske med anledningen att vi jobbar så hårt men också att vi kan rekommendera till turisterna när de frågar om dessa fritidsaktiveter. Jag har ridit på en Islandshäst tidigare när jag bodde i Vik så jag visste grunderna och att du kan inte få mer tryggare och pålitligare hästar än dem.

 

 

 

 
 
 
 
 

En timmes ridtur gjorde vi, vi hade en bra rid stig som ledde oss ner till stranden, passade också på att rida över små åar så hästarna fick lite utmaning och sedan lite galopp och tölt.

Hästen jag red på hette Lucfier och han var den mest snällaste hästen du kan få. Jag har stor respekt för hästar, man kan aldrig veta om dom plötsligt kan bita eller sparka en utav rädsla eller ilska eller plötsligt vill gallopera utan man är redo. Men Lucifer var en fin och snäll häst så det var inga problem.

 

 
 

 

Efteråt hade man en öm rumpa och lår men helt värt det!

 

Jag glömde förresten att nämna att i lördags, passade jag och ett litet gäng partysugna tjejer att åka upp till staden Höfn gick på deras Fishermans party som dom anordnar varje månad i en stor lokal för att välkomna alla fiskare hem efter en lång resa ut i havs och jobbat.

Man måste passa på när tillfället kommer för annars händer det inte så mycket här eftersom vi bor ute på landet. Det tar ett tag att åka till Höfn, cirka 45 min men det är värt när man vill ha roligt.      

P:S Om man inte har någon korkskruv, testa med en Morakniv för att karva upp korken. Men var bara beredd för ev vinsplashing om du pressar korken neråt.

 

 
 
 
 
 
 
#1 - lena

Härliga bilder, hoppas du trivs, det verkar vara goa tjejer som du arbetar med. Kram på dig!